پوستر و نشان‌واره «سوریه، پرونده یک بحران» رونمایی شد/ روایتی از بحران سوریه | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲

پوستر و نشان‌واره «سوریه، پرونده یک بحران» رونمایی شد/ روایتی از بحران سوریه

مراسم رونمایی از پوستر و نشان‌واره مجموعه مستند هشت قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران» با حضور یک کارشناس مسایل سیاسی و خاورمیانه، مدیر شبکه مستند، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری و مدیر مرکز مستند سوره عصر روز شنبه 24 آبان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، مراسم رونمایی از پوستر و نشان‌واره مجموعه مستند هشت قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران» با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسایل سیاسی و خاورمیانه، محسن یزدی مدیر شبکه مستند، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری و یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره عصر روز شنبه ۲۴ آبان ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعدالله زارعی کارشناس مسایل سیاسی و خاورمیانه گفت: در مستند «سوریه، پرونده یک بحران» که پژوهش، گردآوری، چینش تصویری و روایت روان خوبی داشت در واقع برای اولین بار به رخدادهای سوریه در یک مجموعه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود، می‌پردازد و شناخت نسبتا جامعی به مخاطب ارایه می‌کند.

وی تصریح کرد: البته در این مستند ارجاعاتی به پیش از بحران هم شده است اما عمده کار درباره بحران سوریه است، همان طور که در روایت بحران آمده است به عنوان مثال ماجرای «درعا» تحت تاثیر بهار عربی رخ می‌دهد و یک درگیری محسوسی بین این جوانان معترض و نیروهای پلیس رخ می‌دهد. این یک بخشی از ماجراست و بخش دیگر ماجرا بحران امنیتی سوریه است که در واقع با شکل گیری گروه‌های تروریستی و گسترش بسیار سریعی که این‌ها پیدا می‌کنند و به سرعت تبدیل به یک جبهه سیاسی و نظامی می‌شوند. ترکیب سیاست و اسلحه در اینجا شکل می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم «سوریه، پرونده یک بحران» به نحو بارزی تلاش کرده روند تحول سوریه را توضیح و نشان دهد. من آن طور که مدتی قبل مستند را دیدم، بحثی درباره بحران سوریه مطرح است که به اندازه همان تفکیف بحث سیاسی و نظامی و امنیتی اهمیت دارد که بسیار مهم است و آن راه شناخت تروریست‌ها و معرفی آن‌ها است.

زارعی تصریح کرد: این مستند به سعی کرده است به جنبه‌ برساختگی‌های اطلاعاتی هم اشاره داشته باشد. همت دوستان این بوده که ریشه‌های ماجرا را آنطور که می‌شود به مخاطب نشان دهند.

در ادامه مراسم محسن یزدی مدیر شبکه مستند گفت: قصد ما در تولید «سوریه، پرونده یک بحران» این بود که مخاطب ابتدا بفهمد ماجرا چه هست چراکه همواره آثار مختلفی را درباره سوریه تولید کرده‌ایم که مخاطب از اصل و فرع ماجرا اطلاع ندارد.

وی تصریح کرد: این مستند محتوای خوبی دارد و به نظر بنده از این نظر با ارزش است که مخاطب متوجه می‌شود در سوریه چه رخ داده است و البته ممکن است برخی کاستی‌هایی هم وجود داشته باشد اما این کاستی‌ها جزئی است.

در ادامه حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره مجموعه مستند «سوریه، پرونده یک بحران» گفت: این مستند سعی کرده است روایتی کامل از اتفاقات سوریه را با استناد به اسناد معتبر و در گفت وگو با افراد متنوع در نقاط مختلف جهانبه تصویر می‌کشد. تقریبا این اولین بار است که مخاطب ایرانی بحران رخ داده در سوریه از سال ۲۰۱۱ و حتی زمینه‌های پیش از این را با جزییات متوجه می‌شود که بیان این مساله بسیار لازم بود.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط مثبت هم اطلاعاتی درباره گذشته حاکمیت سوریه و دوران حافظ اسد که در قسمت ابتدایی به نوعی برای مخاطب تصویری واضح از نقاط مقابل نظام سوریه را نشان می‌دهد.

رسیس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر آثاری که به صورت مجموعه‌ای تولید می‌شوند، باید بیش از یک دوره پخش در نظر گرفته شود که امیدوارم همکارانم در مرکز مستند سوره با همکاری و حمایت شبکه مستند و دیگر شبکه‌های سیما بازپخش‌های متعددی را برای «سوریه، پرونده یک بحران» در نظر بگیرند. مساله پخش بسیار مهم است و همان طور که باید تولیدات باکیفیت داشته باشیم باید پخش و توزیع مناسبی هم صورت گیرد.

در پایان این مراسم نیز یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره ضمن تجلیل از حضور سعدالله زارعی و مدیران حوزه هنری و شبکه مستند، اظهار کرد: درباره سوریه آثار متعددی تولید شده است و مستند‌های خوبی هم در این زمینه داریم اما هیچ وقت یک کار اطلاع رسان و جامع از صفر تا صد ماجرای سوریه در فضای مستند تولید نشده بود که به اعتقاد بنده «سوریه، پرونده یک بحران» سعی کرده است این خلا را جبران کند.

وی تصریح کرد: این مستند دومین مجموعه مستند تولید مرکز مستند سوره است که در سال جاری روی آنتن رفته است و ما هم چون دیگر آثار صرفا به پخش در شبکه مستند اکتفا نمی‌کنیم. از طرف دیگر هم به دنبال راه‌های عرضه آثاری از این دست در حوزه بین الملل هستیم تا آن آگاهی بخشی و واقع نمایی را که نسبت به رخداد‌های سوریه مدنظرمان بوده است در دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه بیان کنیم.

فریادرس افزود: این مستند صرفا بیان یک تاریخچه یا یک تحلیل نیست، این مستند حرف‌های روزآمدی برای مخاطب خود بیان می‌کند.

مدیر مرکز مستند سوره در پایان بیان کرد: سیاوش سرمدی از نظر من روایت منصفانه‌ای از ماجرای سوریه داشته است و این انصاف در روایت به همراه مصاحبه‌ها و آرشیو دیده نشده مخاطب را همراه خود خواهد کرد.

در پایان این مراسم از پوستر و نشان واره مجموعه مستند «سوریه، پرونده یک بحران» که توسط محمد رازقی طراحی شده بود، رونمایی شد.

مستند «سوریه پرونده یک بحران» کاری از سیاوش سرمدی، پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است