خانه نمایش مهرگان راهی جز تعطیلی ندارد/ می‌خواهم ماشین بخرم و در اسنپ کار کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۶
مهدی علی‌نژاد در گفتگو با صبا:

خانه نمایش مهرگان راهی جز تعطیلی ندارد/ می‌خواهم ماشین بخرم و در اسنپ کار کنم

مدیر خانه نمایش مهرگان با تایید خبر واگذاری این تماشاخانه به امکان کمک بخش خصوصی و بخش دولتی به تئاتر پرداخت.

مهدی علی‌نژاد مدیر خانه نمایش مهرگان در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا ضمن تایید خبر واگذاری این تماشاخانه گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز عملا خانه نمایش مهرگان تعطیل بوده است و تا به امروز بالغ بر ۹ ماه است که فعالیتی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ملک این تماشاخانه استیجاری است، عنوان کرد: ماهانه مبلغ ۳۰ میلیون تومان می‌بایست به عنوان اجاره به مالک پرداخت شود که در ۹ ماه مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان می‌شود.

این تماشاخانه دار ادامه داد: از همان ابتدای تعطیلی، مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی به تمامی تماشاخانه‌ها قول کمک و همکاری داد و مدیریت جدید نیز مجددا همین کار را تکرار کردند اما تا به امروز هیچ اتفاقی رقم نخورده است و همه‌ صحبت‌ها در حد وعده باقی مانده است. با وزارت کار و وزارت ارشاد برای تخصیص وام صحبت و به ما گفته شد تا در سایت سریعا ثبت نام کنیم اما پس از گذشت ۲ ماه از وام های با عوض نیز خبری نیست چه رسد به بلاعوض.

بازیگر نمایش «تجربه‌های اخیر» با تاکید براینکه در چنین شرایطی تعطیلی گریزناپذیر است، بیان کرد: اگر امروز این اتفاق رخ ندهد، فردا رخ می‌دهد. هزینه مربوط به اجاره می‌بایست به مالک پرداخت شود و برای این پرداخت راهی جز تعطیلی و فروش لوازم برای پرداخت نمی‌ماند.

علی‌نژاد ادامه داد: شرایط اسفناکی در انتظار ماست بنابراین برای جلوگیری از بدهی‌های بیشتر تصمیم گرفتم تا خانه نمایش مهرگان را واگذار و یا در یک یا دو هفته آینده تعطیل کنیم.

او افزود: بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کرده و معافیت مالیتی دریافت کنند. اگر شرکت‌هایی پیدا می‌شدند که یکسال اسپانسر یک تماشاخانه و آن تماشاخانه نیز در این یکسال مشغول به تبلیغ آن شرکت می‌شد، از تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی به این شیوه در این ایام جلوگیری می‌کردند.

کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» گفت: امیدوارم درباره سالن‌های خصوصی که با رنج و سختی بسیاری متولد شده‌اند، فرجی شود تا همه این مشکلات برطرف شود و همه‌ آن‌ها بتوانند در راه گسترش فرهنگ تئاتر تلاش کنند.

او درباره کمک‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت: کل کمک اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش در این ۹ ماه، در مرحله اول مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ برای خرید الکل و مواد ضدعفونی کننده و در مرحله دوم ۲۰ میلیون تومان بوده است. در پرداخت این کمک هزینه‌ها نیز در حق من اجحاف شد، برای مثال به خانه نمایش مهرگان با ظرفیت ۲۰۰ صندلی نیز ۲۰ میلیون تومان تعلق گرفت و به سالن دیگری با ظرفیت ۶۰ نفره نیز ۲۰ میلیون تومان تعلق گرفت و این امر به هیچ عنوان عادلانه نبود. همچنین باید گفت که تمامی وام‌ها و کمک‌ هزینه‌های دیگر تنها در حد ثبت نام در سایت بود و خبری از آن‌ها نشد.

بازیگر نمایش «سوی کابوی» با اشاره بر اینکه مدیر کل هنرهای نمایشی تلاش‌های‌ فراوانی کرده است و همچنان نیز به این مسیر ادامه می‌‌دهد، عنوان کرد: متاسفانه کار آنچنانی از مدیرکل ساخته نیست و مقصر این اتفاقات از نگاه من دولت است. بدون شک آقای آشنا از اختیارات خود استفاده کرده و بیشتر از این در حوزه اختیارات ایشان نبوده است.

او ادامه داد: آقای آشنا با شنیدن خبر تعطیلی مهرگان ابراز تاسف کردند و گفتند در تلاش هستم تا وام‌های شما سریع تر پرداخت شود، اما تا به امروز خبری نشده است. موضوع ما تنها خانه نمایش مهرگان نیست چراکه من از اولین افرادی بودم که در حوزه تماشاخانه خصوصی در کشور ورود کردم و وارد شدن به این حوزه تنها با عشق و علاقه بوده است و درآمد آنچنانی نیز برای من نداشته است.

سعی کردیم در تئاتر تاثیر گذار باشیم

بازیگر نمایش «شاخنبات» بیان کرد: حتی گفتن تعطیلی خانه نمایش مهرگان نیز برای من و همسرم سخت است اما راه دیگری نمانده است و باتوجه بر اوضاع اقتصادی فعلی براین باورم که دیگر توان ساخت مجموعه‌ای همانند مهرگان را نداریم اما همچنان تا جاییکه بتوانم در مقابل این تعطیلی مقاومت خواهم کرد.

او ادامه داد: فکر کرده‌ام که با فروش تجهیزات تماشاخانه مهرگان، بدهی‌ها را پرداخت کرده و با مبلغی که در اختیارم قرار خواهد گرفت ماشینی خریداری کرده و در اسنپ مشغول به کار شوم چراکه ۹ ماه است بیکاریم و درآمدی نداریم. من هم همانند دیگر مردم در این اوضاع اقتصادی قسط، اجاره منزل، هزینه خوراک و… دارم.

تهیه کننده نمایش «سه میکروفون و نیم» با تاکید براینکه تماشاخانه فنی‌زاده با مدیریت وی نیز از فعال‌ترین مجموعه‌های زمان خویش بود، گفت: در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ام تا با علاقمندان و هنرمندان حوزه نمایش مشارکت بسیاری را در حد توان خود داشته باشم و این اتفاق در هر دو تماشاخانه خصوصی من رخ داد.

او افزود: در تماشاخانه فنی زاده، علاوه بر مشارکت با گروه‌های شهرستانی تعداد بسیاری ورکشاپ برگزار کردم که حتی دو ورکشاپ با حضور استادان خارجی برگزار شد. در تماشاخانه مهرگان نیز سعی کردم با گروه‌های جوان و فعال تعامل داشته باشم و به همین دلیل در ضرر بسیاری از گروه‌ها شریک شدم و از این اتفاق پشیمان نیستم.

بازیگر نمایش «گمشده در یانکرز» در پایان با تاکید بر اینکه او و همسرش از اهالی تئاتر هستند، خاطرنشان کرد: ما بچه‌های تئاتر هستیم و با این شرایط غریبه نیستیم و تا جاییکه در توانمان بوده است به همه اهالی تئاتر کمک کردیم و تلاش کردیم تا در دنیای تئاتر تاثیرگذار باشیم.

صادق سیادت
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است