آکادمی سینماسینما برگزار شد/بیشترین جوایز برای «مغزهای کوچک زنگ زده» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۲

آکادمی سینماسینما برگزار شد/بیشترین جوایز برای «مغزهای کوچک زنگ زده»

در آیین پایانی دومین دوره جایزه آکادمی «سینماسینما»، بیشترین جوایز به «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید و نرگس آبیار چهره موثر سینمای ایران در سال 97 شد.

به گزارش خبرنگار صبا، آیین پایانی دومین دوره جایزه آکادمی سینماسینما به دبیری کیوان کثیریان و ریاست کیانوش عیاری شامگاه شنبه  ۱۹ مرداد در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

آغازگر این مراسم، پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران  بود و پس از آن کلیپی از برگزاری سال گذشته این مراسم در هتل انقلاب تهران برای حاضران به نمایش درآمد.
اجرای این مراسم را جواد یحیوی بر عهده دارد.
کیوان کثیریان دبیر این دوره از جایزه آکادمی سینماسینما در ابتدای مراسم با تبریک روز خبرنگار اعلام کرد که در پایان مراسم، اسم هر رسانه و خبرنگار آن و چهره موثر سینمایی که انتخاب کرده است، اعلام می شود.
وی افزود: امثال آکادمی از ۶۰ نفر به ۸۶ نفر رسید و انشاالله به ۱۰۰ نفر هم می رسد.
کثیریان در پایان سخنانش با ابراز خرسندی از برگزاری دومین دوره جایزه آکادمی سینماسینما، از کیانوش عیاری برای حمایت هایش از این جشن مستقل سینمایی تشکر کرد.
در ادامه این مراسم، کلیپی از کاندیدهای بخش فیلم کوتاه  و مستند در سالن پخش شد و سپس  علی اکبر صادقی، ابراهیم فروزش و مهرداد اسکویی برای اهدای جایزه برگزیدگان فیلم کوتاه روی صحنه آمدند.
ابراهیم فروزش در سخنانی گفت: اینجا عکسی از عباس کیارستمی هست و چند کلمه‌ای برایش می‌گویم: وقتی آمد، بود. وقتی بود، بود. وقتی رفت، بود.
مهرداد اسکویی نیز درباره برگزاری این جایزه مستقل سینمایی بیان کرد: به عنوان نماینده کوچک سینمای مستند و کوتاه ایران فکر می‌کنم جایزه مستند تعریف ویژه‌ای دارد و ما نیاز داریم که سینمای مستقل را پشتیبانی کنیم. یکی از فیلمسازان مستقل سینمای ایران آقای عیاری است و فکر می‌کنم پشتیبانی ایشان از بخش مستند خیلی حیاتی است. امیدوارم این بخش از سینمای ایران که بیشتر به صورت مستقل کار می‌کند، دیده و حمایت شود.
بهترین فیلم کوتاه: «ماچ سینمایی»/ بهترین مستند: «بهارستان خانه ملت»
در ادامه تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین فیلم کوتاه به «ماچ سینمایی» به کارگردانی کریم لک زاده اهدا شد. تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین فیلم مستند سینمایی نیز به فیلم «بهارستان خانه ملت» اثر  بابک بهداد رسید.
سپس کلیپی از نامزدهای بهترین فیلمسازان اول در سالن پخش شد و کیانوش عیاری به همراه خسرو معصومی برای اهدای  جایزه بهترین فیلمساز اول روی صحنه آمدند.
بهترین فیلمساز اول: پویا بادکوبه/ بهترین فیلم بلند سینمایی: «شماره ۱۷ سهیلا»
لوح تقدیر و دیپلم افتخار بهترین فیلمساز اول به پویا بادکوبه کارگردان فیلم « درساژ» اهدا شد که به دلیل حضور نداشتن وی در مراسم،  دیپلم افتخار او به سمیرا برادری تهیه کننده فیلم اهدا شد.
تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین فیلم بلند سینمایی نیز به محمود غفاری برای فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» اهدا شد.
سمیرا برادری تهیه‌کننده «درساژ» که دیپلم افتخار بهترین فیلمساز اول را به جای پویا بادکوبه دریافت کرد در سخنانی اظهار کرد: پویا بادکوبه سلام خودش را رساند خیلی از اعضای آکادمی متشکرم. آرزو می‌کردم همان‌قدر که فیلم «درساژ» دستاوردهای درخشانی در خارج از ایران داشت، در داخل هم مورد توجه قرار می‌گرفت. به این دلیل که یک فیلم جشنواره‌ای نبود و دغدغه اجتماعی داشت. اما بابت این که فیلم مورد توجه قرار گرفت، خوشحالم.
حقیقی: عشق واروژ باید به گنجینه سینمای ایران اضافه شود
ادامه این مراسم به پاسداشت واروژ کریم مسیحی اختصاص داشت که ابراهیم حقیقی برای این بخش از برنامه روی صحنه آمد.
ابراهیم حقیقی درباره واروژ کریم مسیحی گفت: عشق واروژ به سینما یک طرفه است و‌ جواب درخوری از سینما نگرفته است. واروژ بیش از فیلم هایی که ساخته، فیلمنامه هایی دارد که در کشوی میزش است. عشق او به سینما باید به گنجینه سینما اضافه شود، اما نمی شود و امسال هم نتوانست فیلم بسازد. واروژ مانند جراح مغز باز  است که به ناچار در یک مطب، مریض ویزیت می کند، امیدوارم روزی برسد که بتواند به راحتی فیلم بسازد.
پورصمیمی: فیلم اول واروژ کریم مسیحی من را شگفت زده کرد
سعید پور صمیمی هم در ادامه روی صحنه آمد و درباره واروژ کریم مسیحی بیان کرد:  آن اوایل شنیده بودم، دستیار کارگردانی هست به نام کریم مسیحی که هرچه به او می گویند فیلم بساز می گوید زود است ولی از دیدن فیلم اول او شگفت زده شدم. برایم هنوز عجیب است که فیلم « پرده آخر» او فروش کمی داشت در حالی که با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد. گویا سرنوشت جوری رقم خورد که سرنوشت فیلم بعدی او در گرو فروش فیلم «پرده آخر» او باشد.
این بازیگر سینما ادامه داد: گفتند به پاس یک عمر فعالیت! کدام یک عمر؟ او الان خانه نشین است، کاش دستش را بگیریم.
واروژ کریم مسیحی: من در این سینما خواهم ماند
سپس مراسم تقدیر از واروژ کریم مسیحی با حضور این هنرمند انجام شد و کریم مسیحی هم در سخنانش با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم برای تدارک برنامه پاسداشت او گفت: نمی دانم دلیل انتخاب من چیست؟ معمولا از جوان موفقی که فیلم ساخته است، تقدیر می شود و به او می گویند برو، اما فکر نمی کنم که اعضای آکادمی به من بخواهند بگویند برو. من در این سینما می مانم. با سینما بزرگ شدم و خواهم ماند. امیدوارم فرصتی پیش بیاید تا دوباره فیلم بعدی ام را بسازم.
بهترین بازیگر زن: زهرا داوودنژاد
در ادامه، محمد متوسلانی، رضاکیانیان و ستاره اسکندری برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن روی صحنه آمدند و تندیس مهرگیاه و جایزه بهترین بازیگر زن سینمای ایران به زهرا داوود نژاد برای فیلم «شماره ۱۷سهیلا» اهدا شد.
زهرا داوود نژاد بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم در جمع عزیزانم هستم. از اعضای آکادمی ممنونم که بالاخره پس از این مدت که در جشن های مختلف کاندید بودم، به جایزه رسیدم. از محمود غفاری بابت آفرینش نقش سهیلا ممنونم و امیدوارم این صنعت متعلق به همه افرادی باشد که می خواهند در مسیر اهدافشان نقش آفرینی کنند.
بهترین بازیگر مرد: حسن معجونی
دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد  نیز به حسن معجونی برای فیلم «خوک» تعلق گرفت. حسن معجونی پس از دریافت جایزه گفت: برایم خوشحال کننده و باعث افتخار است که این جایزه را می گیرم. وقتی کاندیداها را دیدم خوشحال شدم که من هم جزو این کاندیداها هستم.
در ادامه رضا کیانیان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در جشنواره ها به ترتیب اهمیت جایزه ها را می دهند، از کم اهمیت ها به با اهمیت ها، نمی فهمم چرا باید اول جایزه خانم ها داده شود در حالی که کار آن ها در این سینما بسیار سخت است.
ستاره اسکندری هم اظهار کرد: عکاسان همیشه منتقل کننده خاطرات ما هستند و امیدوارم در این عرصه همیشه صلح باشد.
بهترین بازیگر مرد: نوید محمدزاده
تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین بازیگر مرد نیز به نوید محمدزاده برای فیلم « مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.
نوید محمد زاده پس از دریافت جایزه اش گفت: خوشحالم در این جشن هستم و برای سال دوم در این جشن مورد تایید بزرگان سینما قرار می گیرم. وقتی جایزه می گیرم، خوشحال می شوم و بیشتر انگیزه می گیرم و زمانی که جایزه نمی گیرم، می گویم تلاش کن تا بتوانی جایزه ات را بگیری. این پنجمین جایزه «مغزهای کوچک زنگ زده» است و قول می دهم مسیرم را از این پس هم به درستی ادامه دهم.
الوند: فیلمنامه نویسی سخت ترین کار سینماست
محمدعلی نجفی و سیروس الوند برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه روی صحنه آمدند و سیروس الوند با بیان این که فیلمنامه نویسی سخت ترین کار این سینماست، اظهار کرد: فیلمنامه نویسی تنها رشته ای است که قبل آن چیزی نیست و بعدش به وجود می آید و اثری را خلق می کند.
بهترین فیلمنامه: محسن امیریوسفی
تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین فیلمنامه به محسن امیریوسفی برای فیلم «آشغال های دوست داشتنی» تعلق گرفت و‌ حبیب رضایی و‌ محمدرضا دلپاک  جایزه او را دریافت کردند.
چهره موثر سینمای ایران در سال ۹۷: نرگس آبیار
عباس یاری و سروش صحت برای اهدای تندیس چهره موثر سینمای ایران که از سوی اهالی رسانه انتخاب شدند، روی صحنه آمدند.
تندیس چهره موثر سینمای ایران در سال ۹۷ به نرگس آبیار اهدا شد.
نرگس آبیار بعد از دریافت جایزه اش گفت: کسانی رای دادند که همیشه آموزگاران من بودند و نظرشان برایم خیلی مهم است.

عباس یاری درباره نرگس آبیار گفت: به نظر می رسد کسی به عنوان چهره موثر انتخاب شده که یک شبه راه هزار ساله را رفته و با چهار فیلم، این میزان موفق ظاهر شده است. ولی خانم آبیار پیشینه ای قوی دارد و در فیلم آخر او تصویری صحیح از جنگ به تصویر کشیده شده است. به او تبریک می گویم و امیدوارم به درستی این مسیر را طی کند.

بهترین کارگردانی: هومن سیدی
سارا بهرامی، سحر دولتشاهی و باران کوثری برای اهدای جایزه کارگردانی روی صحنه آمدند و تندیس مهرگیاه و تندیس بهترین کارگردانی به هومن سیدی برای فیلم « مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.
هومن سیدی پس از دریافت بهترین جایزه گفت: آقای عیاری شما برای من یکی از بهترین و تاثیرگذار ترین افراد هستید و برای من افتخار است که اسم شما در کنار این جایزه است.
بهترین فیلم: مغزهای کوچک زنگ زده
هارون یشایایی، غلامرضا موسوی و علی عباسی  برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه آمدند و تندیس مهرگیاه و جایزه بهترین فیلم به سعید سعدی برای فیلم «مغزهای  کوچک زنگ زده»  تعلق گرفت.
سعید سعدی گفت: خوشحالم که این جایزه را از جایزه آکادمی سینما سینما گرفتم و امیدوارم بتوانم قدم های بیشتری را در این مسیر بردارم.
لوح سپاس ویژه بهترین فیلم را مجید مظفری به هومن سیدی اهدا کرد و در ادامه مظفری در سخنانی گفت: از کیوان کثیریان و کیانوش عیاری ممنونم. چنین جشنواره هایی که متعلق به هیچ جا نیست باعث رشد فرهنگ ما می شود.
علی عباسی هم گفت: دلخوشی من در سینما دیدن این چهره های سینمایی است و ما در آرزوی سینمایی بالنده تر هستیم.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است