کمپینی برای احیای سینما نیاز داریم/ اکران آنلاین نیاز به برنامه‌ریزی داشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
امیرحسین حیدری در گفتگو با صبا:

کمپینی برای احیای سینما نیاز داریم/ اکران آنلاین نیاز به برنامه‌ریزی داشت

امیرحسین حیدری مدیر شرکت پخش نمایش گستران، از استفاده از شرایط پیش آمده برای انجام برنامه‌ریزی‌های موثر برای شرایط پسا کرونایی می‌گوید.

امیرحسین حیدری مدیر شرکت پخش نمایش گستران در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از فرصت تعطیلی سینماها برای برنامه‌ریزی‌های پساکرونایی و احیای دوباره سینما گفت: در حال حاضر ما در اوج بیماری کرونا هستیم و آمار مرگ و میر هرروز بالاتر می‌رود و هیچ کاری هم از دستمان بر نمی‌آید. ممکن است مسئولان ما آن‌قدر دغدغه داشته باشند که فرهنگ اولویت چندم و چند دهمشان باشد پس به نظر من در این وضعیت، سینماگران باید خودشان به فکر خودشان باشند و از الان برای وقتی که شرایط کمی بهتر خواهد شد و سینماها بازگشایی می‌شوند، برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: در این شرایط ما می‌توانیم هدفمند پیش برویم که موقع بازگشایی سینماها ناهماهنگی‌ای میان سینماگران، سازمان سینمایی یا سینماداران وجود نداشته باشد و بتوانیم به بهترین شکل خدماتمان را به مردم ارایه کنیم و سینما را به حال رونق خود بازگردانیم. باید فکر کنیم که چطور می‌توانیم برند سینما را احیا کنیم که بعد از عادی شدن شرایط، باز هم در سبد خانوار قرار گیرد و اعتمادشان دوباره به محیط و اتمسفر آن جلب شود.

حیدری در پاسخ به اینکه این برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است یا خیر، بیان کرد: انجمن پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان به همراه دوستان در سازمان سینمایی جلساتی را تدارک دیده‌ایم و صحبت‌ها و پیشنهادهایی در این رابطه انجام شده است که درحال بررسی هستند تا در زمان اجرا به پختگی لازم رسیده باشند. در واقع برای احیای دوباره سینما، به یک کمپینی احتیاج داریم که این کار را من به تنهایی نمی‌توانم انجام دهم بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا این کمپین را طراحی و به بهترین شکل اجرا کنیم.

این تهیه کننده درباره تعطیلی سینماها بعد از ساعت ۱۸، عنوان کرد: به نظر من این طرح فکر شده‌ای نیست و فقط برای اینکه جو روانی را آرام کنند و بگویند سینماها هم باز هستند، مطرح شده است. این طرح اصلا فایده‌ای برای سینما ندارد و مثل شوخی می‌ماند، مردم در حال حاضر درگیر مسائل معیشتی خودشان در طول روز و ساعت کاری هستند و حتی‌الامکان هم سعی می‌کنند از خانه‌هایشان خارج نشوند پس در نتیجه این طرح خیلی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: سینما با غذاخوری و بقیه صنوف خیلی فرق دارد، مردم باید با حال خوش، در اوقات فراغت به سینما مراجعه کنند، این زمانی که برای بازگشایی سینماها در نظر گرفته شده است، دقیقا زمان مشغله مردم است نه فراغتشان.

حیدری از توصیه خود به صاحبان فیلم برای اکران اظهار کرد: آیا سینماداران حاضر هستند سینماها را باز کنند، من به عنوان یک پخش‌کننده، به عنوان کسی که استراتژی اکران و تبلیغاتی فیلم را مشخص می‌کند، به تهیه‌کننده و صاحبان فیلم، اکران در سینماها در این شرایط را توصیه نمی‌کنم.

بستر آنلاینِ هدفمند شرایط را به جلو می‌راند

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لزوم هدفمند بودن اکران آنلاین شرح داد: بستر آنلاین می‌تواند به شرایط موجود کمک کند به شرط اینکه هدفمند و با برنامه به جلو پیش برود. شاید به دلیل شرایط موجود و خطراتی که برای فیلم وجود دارد، خیلی از فیلم‌هایی که مهم و پر مخاطب تلقی می‌شوند، به این شکل نمایش راضی نشوند اما شاید بشود از طریق مجاری قانونی در داخل یا خارج از کشور، از قاچاق‌ فیلم‌ها جلوگیری کرده تا آن‌ فیلم هایی هم که ممکن بود در شرایط عادی در سینماها مورد توجه مخاطبان قرار گیرند، به اکران آنلاین راضی شوند. همچنین نباید فیلم‌هایی را که کم مخاطب‌تر هستند یا موفق به راضی کردن مخاطب عام نیستند پشت سر هم اکران آنلاین کنیم و خودمان این مارکت را از دست بدهیم و باعث شویم بود و نبود آن برای مردم خیلی فرقی نکند.

حیدری خاطرنشان کرد: اکران آنلاین را باید برنامه‌ریزی کرد چراکه خیلی اتفاق جدیدی، نه فقط در ایران بلکه در دنیا است. هیچ جای دنیا فیلم‌ها را پشت سر هم در این بستر به نمایش نمی‌گذارند، شاید در طول یک سال کمپانی‌ای، یک فیلم خود را اکران آنلاین کند ولی حال، با توجه به شرایط موجود، اکران تعداد زیادی فیلم در بستر آنلاین طراحی و اجرا شده است و همه در حال آزمون و خطا هستیم که بتوانیم به یک چرخه کار درست برسیم.

او در پایان در پاسخ به ادامه‌دار بودن اکران آنلاین بعد از کرونا هم بیان کرد: اکران آنلاین در کمپانی‌های بزرگ خارج از کشور به عنوان یک محرک استفاده می‌شود تا پلتفرم‌هایشان را مجددا سر زبان‌ها بیندازند پس در نتیجه این نوع اکران می‌تواند برای هر پلتفرمی جذاب باشد و به عنوان یک محرک درست بعد از بازگشایی سینماها هم می‌شود از آن استفاده کرد. خیلی از فیلم‌ها اگر در جای دیگری مثل اکران آنلاین به نمایش گذاشته شوند نه در سینما، شاید خیلی موفق‌تر باشند کما اینکه در این مدت فیلم‌هایی که اکران آنلاین شدند هم فروش بدی نداشتند و شاید اگر در سینما اکران می‌شدند، این توفیق را کسب نمی‌کردند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است