راه‌اندازی بورسیه به نام شهدای دانشگاه کابل در دانشگاه صدا و سیما | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۵

راه‌اندازی بورسیه به نام شهدای دانشگاه کابل در دانشگاه صدا و سیما

بورسیه‌ای با عنوان «شهدای دانشگاه کابل» در دانشگاه صدا و سیمای ایران راه اندازی شد.

به گزارش صبا، به دنبال حادثه تلخ کشتار دانشجویان و استادان دانشگاه کابل در تاریخ ۱۲ آبان توسط تکفیری‌ها، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما در پیامی ضمن ابراز همدردی با محمد عثمان بابری رییس دانشگاه کابل، از راه اندازی بورسیه‌ای با عنوان «شهدای دانشگاه کابل» در دانشگاه صدا و سیما خبر داد.

متن پیام به این شرح است:

«هو العزیز
بُأیّ ذَنبٍ قُتلت(تکویر /۹)

خبر رسیده لشگری به دشت غنچه تاخته                  تو را چه کار با سوار؟! جان پدر کجاستی؟
در دل این خاک غریب داغ هزار لاله است               بخوان، بخوان، بخوان هَزار! جان پدر ‌کجاستی؟
جناب آقای دکتر محمد عثمان بابری
رییس ارجمند دانشگاه کابل

با سلام و ادب،

رخداد تلخ و غم انگیز کشتار دانشجویان و استادان دانشگاه کابل در تاریخ ۱۲ آبان توسط تکفیری‌های دژخیم و دد منش ، هزاران قافله دل را در جای جای جهان اسلام به آتش کشید. این رویداد اندوهبار گرچه در هیاهوی انتخابات آمریکا گم گشته و بازتاب آن چنان بایسته‌ای را نداشت، ولی بار درد و دریغ و افسوس‌اش، بر دوش مسلمانان و آزادگان جهان، بسیار سنگین می‌نماید. شما آگاهید که این یورش تروریستی هنگامی رخ داد که نمایشگاه کتاب از سوی ناشران ایران و افغانستان در حال برگزاری بود. این دو کشور بزرگ با پیشینه درخشان فرهنگی، دینی و زبانی مشترک، همیشه همدل و همدرد بوده و به سرنوشتی مشترک می‌اندیشیده‌اند. از این رو مرزهای جغرافیایی، هرگز مرزهای مذهبی و فرهنگی را در اندیشه و دل مسلمانان دو کشور پدید نیاورد. یعنی:

مرز ما عشق است هر جا اوست آن جا خاک ماست
سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟

و به گفته اقبال لاهوری:
قلب ما از هند و روم و شام نیست                           مرز و بوم ما به جز اسلام نیست
دل به محبوب حجازی بسته‌ایم                               زین جهت با یکدیگر پیوسته‌ایم

قلب سوگوار ایران اسلامی به ویژه جامعه دانشگاهی و گرد آمدن دانشجویان مقابل سفارت افغانستان و روشن کردن شمع به یاد شهیدان به خون غلتیده دانشگاه کابل، گواه صدقی بر این پیوستگی و همدلی‌های فرامرزی است.
تکفیری‌های داعش آن خفاشان گریزان از روشنی و رهایی که در کژراهه خشونت و سرسپردگی به بیگانه، به چنین جنایت‌های کوری دست می‌یازند، راه به جایی جز خشم خداوند جبّار و نفرت فراگیر مردم دنیا و به ویژه مسلمانان نسبت به آنان نخواهند برد. آنها نشان داده‌اند که به هیچ دین و مذهب و فرهنگی پایبند نبوده و دیری نمی‌پاید که در سراسر کشورهای اسلامی با خواری و زاری به خاک ذلّت و خفت درمی‌غلتند. دانشگاه کابل، این نماد مظلومیت دین و دانش و آزادی و شهادتگاه فرهیختگان درد اندیش و پاکباز در دل و اندیشه ما آشیان دارد. بدین خاطر، به نمایندگی از دانشگاهیان دانشگاه صداوسیما واقعه خونبار دانشگاه کابل و شهادت و جراحت دانشگاهیان آن سامان را به دست تکفیری‌های داعش محکوم کرده و به ملت مظلوم و مقاوم و سربلند افغانستان صمیمانه و غمگسارانه تسلیت می‌گوییم. بدین وسیله اعلام می‌دارد دانشگاه صدا و سیما برای زنده نگاه داشتن یاد لاله‌های به خون خفته دانشگاه کابل و گسترش همکاری‌های علمی دوجانبه، طی تفاهم با آن دانشگاه بورسیه‌ای با عنوان «شهدای دانشگاه کابل» برای ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه کابل در رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما برقرار خواهد کرد.
با درود به روان‌های زلال و جاوید آن شهیدان و با آرزوی بهروزی‌، پیروزی‌ و آینده‌ای درخشان برای ملت‌های ایران و افغانستان.

شهاب اسفندیاری
رئیس دانشگاه صدا و سیما
به نمایندگی از استادان دانشگاه صدا و سیما»

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است