مسئولان هیچ اهمیتی برای هنرمندان تئاتر قائل نیستند/ تاریخ قضاوت خواهد کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۸
شهرام احمدزاده در گفتگو با صبا:

مسئولان هیچ اهمیتی برای هنرمندان تئاتر قائل نیستند/ تاریخ قضاوت خواهد کرد

نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر با انتقاد به عملکرد مسئولان در قبال هنرمندان تئاتر، برنامه ریزی درست در این حوزه را خواستار شد.

شهرام احمدزاده نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا با اشاره به تعطیلی‌های تئاتر و سینما به دلیل کرونا گفت: اساساً اعلام تعطیلی به صورت هفته به هفته و یا از ساعت ۱۸ به بعد از نگاه من اشتباه بود، چراکه کرونا یک مساله ملی است و باید در این زمینه یک کار درست و ریشه‌ای انجام شود.

او وضعیت معیشت هنرمندان تئاتر را بسیار بد دانست و بیان کرد: در آن زمانی که تئاتر به صورت روتین اجرا می‌شد، ما باحضور در چندین جشنواره و چند اجرای عموم وضعیت زندگی مناسبی نداشتیم و با مشکلات اقتصادی متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کردیم و همواره از تورم کشور عقب بوده و زیر خط فقر زندگی می‌کردیم. خط فقر نیز در طول این سال‌ها مدام به ما فشار می‌آورد و قد ما را کوتاه و کوتاه‌تر می‌کرد حالا که کرونا آمده و همه فعالیت هایمان تعطیل شده است اوضاع مان بدتر هم شده است.

این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه خط فقر این روزها هنرمندان را رو به قبله کرده است، بیان کرد: این اتفاق نشان می‌دهد که سیاست‌مداران ما در حوزه سیاست‌گذاری برای هنرمندان تئاتر فاقد هرگونه نظر و برنامه‌ریزی درست هستند و این امر بسیار ناخوشایند است. نمی دانم چطور می توانند این جماعت عظیم هنرمندان تئاتر را نادیده بگیرند.

نویسنده نمایشنامه «خون به پا می‌شود» ادامه داد: روش فعلی، از بی اهمیت دانستن هنرمندان تئاتر خبر می‌دهد. بدون شک تاریخ و آیندگان ما در مورد این اتفاقات سخن خواهند گفت و نقد خواهند کرد. بدون شک یک راهکار اساسی و درست با مشاوره و نظرخواهی از صاحب نظران و اهالی تئاتر اتخاذ و اجرا شود.

او افزود: بسیاری از پزشکان اعلام کرده‌اند تا دو هفته کامل تمامی مشاغل تعطیل شوند و پس از آن پروتکل‌های بهداشتی با اجبار و سختگیری تمام اجرا شود. در آن زمان می‌توان درباره ساعت و بازگشایی‌ها تصمیم‌ گیری شود اما درحال حاضر این بی توجهی نشان از نبود برنامه ریزی درست می‌دهد و ضرر و زیان آن را نیز اهالی تئاتر خواهند داد چراکه شغل ما یک شغل شبانه است.

احمدزاده گفت: در تمام دنیا موضوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری حل شده است و همه می دانند که این مشاغل نوعی مشاغل شبانه محسوب می‌شود. زمانی که از ساعت ۱۸ به بعد این مشاغل تعطیل شوند، هنرمندان باید چه کاری انجام دهند؟ بسیاری از مشاغل تجارت محسوب می‌شوند اما این شغل وابسته به فراغت تک تک افراد است. ما نمی‌توانیم یک کارمند را در ساعت ۱۵ یا ۱۰ صبح به سالن تئاتر بیاوریم. این افراد پس از انجام امور مربوط به شغل خود به سراغ ما خواهند آمد و تازه ما شروع به کار خواهیم کرد، به همین دلیل است که به این شغل، شغل شبانه گفته می‌شود.

او ادامه داد: به نظر من باید به حرف پزشکان گوش داد و ابتدا تهران را دو هفته تعطیل کرد و پس از آن با پروتکل‌های سخت بازگشایی‌ها را آغاز کرد تا به اقتصاد هنرمندان تئاتر ضربه وارد نشود. درحال حاضر دولت که پولی برای پرداخت به این قشر ندارد، اما انتظار می‌رود سنگ هم جلوی پای ما نندازد. اگر تعطیل می‌کردند و حقوقی می‌دادند قابل قبول بود اما زمانی که شغل ما گرفته می‌شود و اهمیتی نیز به هنرمندان داده نمی‌شود و مشکلات متعددی نیز سر راه آنان قرار دارد، قطعا اتفاق درستی رخ نداده است.

دبیر بخش نمایشنامه نویشی شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» درباره پیگیری‌ مسئولان مرتبط درباره پرداخت ضرر و زیان به هنرمندان عنوان کرد: هر پیگیری باید یک نتیجه داشته باشد. مسئولان پیگیر هستند اما دولت باید هزینه‌‌ای در این رابطه بپردازد که این کار را انجام نمی‌دهد. این پیگیری باید نشانه‌هایی مشهود داشته باشد تا این اعتراضات به نبود درآمد به وجود نیاید.

او ادامه داد: دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی در هنرمندان تئاتر بسیار واضح است و می‌توان در صفحات مجازی این موضوع را مشاهده کرد. پیگیری از گذشته وجود داشت اما اتفاقی رخ نداده و نخواهد داد. البته خانه تئاتر در تابستان مبلغی را به اعضای خانه تئاتر کمک کرد و بسته‌های حمایتی را برای اعضا داشت اما نباید فراموش کنیم که آقای گیل آبادی به تنهایی کار زیادی نمی‌تواند بکند و دولت می‌بایست به این مساله ورود پیدا کند.

زیرساخت درست و مطمئنی نداریم

نویسنده نمایش «برگشتن افتخار آمیز مردان جنگ» بیان کرد: قرار بر این شد تا حق بیمه تامین اجتماعی هنرمندان در سه ماه نخست سال را دولت تامین کند و هنرمندان پرداختی نداشته باشند ولی عده‌ زیادی از هنرمندان تا به امروز درگیر مساله بیمه بوده و هستند. زمانی‌که واریز این مبلغ مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد نشان دهنده این است که ما زیر ساخت‌های درست و مطمئنی نداریم و بیماری کرونا به ما آموزش داد که حضور در فضای مجازی و ارتباطات بسیار موثر است و لازم است تا ما زیرساخت‌های خود را تصحیح کنیم.

او ادامه داد: هنرمندان درباره واریز این حق بیمه بسیار اذیت شدند. مشکلات متعددی تا اوایل آبان ماه برای برخی از هنرمندان در بیمه بوجود آمده بود که نشان از ناکارآمدی دولت داشت. خانه تئاتر این موضوع را بسیار جدی دنبال کرد تا هنرمندان تئاتر کمترین هزینه را پرداخت کنند.

مجری طرح نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» با تاکید براینکه واریز نشدن به موقع حق بیمه سه ماه نخست سال مشکلات متعددی را ایجاد کرد، گفت: زمانی که حق بیمه واریز نشود، دفترچه ها تمدید نمی‌شود و در این صورت هنرمندانی که بیمار می‌شدند به بیمارستان مراجعه می‌کردند و بیمه آن‌ها مورد قبول قرار نمی‌گرفت و بسیاری از آن‌ها مجبور به تحمل بیماری شدند.

او افزود: در روزهای گذشته نشستی را با انجمن روابط عمومی خانه تئاتر داشتم تا یک برنامه مجازی نمایشنامه نویسی داشته باشیم و قرارست یک وبینار درجه یک شکل گیرد که در آن بزرگان و جوانان عرصه نمایشنامه نویسی حضور پیدا خواهند کرد و به گفتگو خواهند پرداخت.

احمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: ای کاش فردی خوش خط برای مسئولان جمله «ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان» می نوشت و ارسال می‌کرد تا از این اذیت‌ها کمی کاسته شود.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است