فعلا امکان فعالیت مجدد تئاتر مستقل نیست/ بازگشت به دوران انحصار سالن‌های خصوصی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۸
شهروز دل افکار در گفتگو با صبا:

فعلا امکان فعالیت مجدد تئاتر مستقل نیست/ بازگشت به دوران انحصار سالن‌های خصوصی

بازیگر و مدرس تئاتر از تعطیلی تماشاخانه مستقل، فعالیت این مرکز فرهنگی و هنری در طول سالیان گذشته و شرایط موجود در این هنر صحبت کرد.

شهروز دل‌افکار بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا با اشاره براینکه کرونا باعث رکود در فضای تئاتر شده است، گفت: باید از این دوران بگذریم و نباید فراموش کنیم که این بیماری بر همه شغل‌ها تاثیر داشته است اما به دلیل آنکه تئاتر نسبت به دیگر مشاغل تنهاتر است تاثیر این بیماری دو برابر شده است.

او که در مجموعه تئاتر مستقل به آموزش تئاتر مشغول است، ادامه داد: تئاتر مستقل نیز به عنوان یک فضای فرهنگی در حال فعالیت بود که باتوجه به تعطیلی‌های پی در پی بواسطه شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و این آغازگر تعطیلی‌ سالن های خصوصی است که فضای اجرا را برای اهال تئاتر کمتر می‌کند به طوری که همچون گذشته تنها یک تئاتر شهر و چند سالن دولتی می‌مانند و باید برای اجرا در آن‌ها مدت زیادی در نوبت بود.

این مدرس تئاتر با تاکید براینکه تعطیلی‌ سالن‌های خصوصی موجب تاسف است، بیان کرد: هنرمندان بسیاری با تعطیلی سالن‌های خصوصی با نبود سالن مواجه می‌شوند. ما در طول سال تعداد بسیاری اجرا در سالن‌های خصوصی داشته‌ایم که اگر نباشند قطعا اتفاق وحشتناکی رخ خواهد داد و تئاتر دقیقا به رویه گذشته خود که اجراها در برترین شرایط روی صحنه می‌رفت، باز خواهد گشت و این امر برای همه ما بسیار دردناک است.

بازیگر نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» ادامه داد: تئاتر مستقل در طول سال‌های فعالیت خود با هنرمندان بسیاری از دانشجو تا حرفه‌ای کار کرد و برای هنرجوهای خود کارگاه‌های متفاوتی برگزار کرد. همه‌ این فعالیت‌ها در راستای رشد تئاتر بود که متاسفانه تعطیل شد و فکر می‌کنم با این شرایط تئاتر به سمت درجا زدن می‌رود.

او با ابراز امیدواری از اینکه با کمک مسئولان از تعطیلی سالن‌های خصوصی جلوگیری شود، توضیح داد: مستقل فضایی بود که با بسیاری از اهالی تئاتر ارتباط خوبی داشت و در بسیاری از روزها تئاترهای دانشجویی بسیار خوبی در این سالن روی صحنه می‌رفت و این اتفاق باعث شد تا ما با تعداد بسیاری بازیگر جدید، جوان، با انگیزه و پرانرژی آشنا شویم و این موضوع اتفاق بسیار خوبی بود.

دل‌افکار گفت: تئاتر مستقل تعطیل شد اما من به مصطفی کوشکی تبریک می‌گویم که در تاریخ تئاتر توانست به تعداد بسیاری از جوانان امکان دیده شدن بدهد، به طوری که من به عنوان یک کارگردان پیگیر آثار دانشجویی تئاتر مستقل بودم و همه‌ آن‌هارا تماشا می‌کردم و انرژی بسیاری از این گروه‌ها انرژی دریافت می‌کردیم.

او ادامه داد: فکر می‌کنم اتفاق بدی رخ داد، نه تنها برای ما که از این راه کسب درآمد می‌کردیم بلکه برای همه جامعه تئاتر. من تعداد بسیاری تماشاگر را سراغ دارم که امروز از این تعطیلی ناراحت هستند. فارغ از هر موضوعی معتقدم مکان‌هایی باید همانند تئاتر مستقل تاسیس شود که هر شخصی بتواند خودش را در آنجا نشان دهد. امیدوارم دوباره به حضور تنها چند سالن دولتی نرسیم.

بازیگر نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» با اشاره به اینکه کمبود سالن‌های خصوصی به شدت در فضای تئاتر حس می‌شد، عنوان کرد: براین باورم که اداره کل هنرهای نمایشی باید از هر فردی که فعالیت هنری دارد حمایت کند، ما امیدواریم این کمک‌ها بیشتر انجام شود تا ما بتوانیم تئاتر ببینیم، چراکه این هنر تاثیر بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به تاثیر بر سینما اشاره کرد.

او ادامه داد: در چندسال اخیر بازیگران تئاتر فعالیت بسیار خوبی را در دنیای سینما از خود به جای گذاشتند. ما معتقدیم تئاتر یک بازیگر را قوی می‌کند و باعث می‌شود تا او با یک بیان، بدن، حس، تحلیل، تخیل و… بسیار قوی جلوی دوربین برود. فردی که این شرایط را نداشته باشد اگر جلوی دوربین برود از نگاه من اتفاقی برای او رخ نخواهد داد. ما نوید محمدزاده را امروز در سینما داریم که فعالیت بسیاری در دنیای تئاتر داشت و تاثیر آن امروز در بازی او جلوی دوربین کاملا مشخص است.

تئاتر مادر تمام هنرهای نمایشی است

کارگردان نمایش «شهرت» بیان کرد: تئاتر از نگاه من مادر تمام هنرهای نمایشی است و تاثیر فوق العاده‌ای روی یک بازیگر دارد. ما کار خودمان را می‌کنیم اما برای آینده و قشر جدیدی که می‌خواهد وارد این فضا شود نگرانیم، چراکه از همه‌ آن‌ها باید مراقبت و موارد درست به آن‌ها آموزش داده شود. کارگاه‌های متفاوتی در تماشاخانه مستقل برگزار شد برای مثال آخرین کارگاه من، مدت یکسال است که از تمرین هایش می‌گذرد و تلاش شده است تا تمامی هنرجوهایی که تا به امروز روی صحنه نرفته بودند به بهترین شکل ممکن روی صحنه بروند. براین باورم که اگر در این مسیر کوچک ترین اشتباهی رخ دهد، ممکن است بازیگران جدید وارد یک فضای دیگر شوند، بنابراین به جرات می‌توانم بگویم تئاتر مستقل در فضای تئاتر بسیار تاثیرگذار بود.

بازیگر نمایش «تئاتر بد» با تاکید به اینکه تا به امروز تصمیمی بر ادامه فعالیت تماشاخانه مستقل در آینده گرفته نشده است، گفت: باوجود تلاش‌های بسیار مصطفی کوشکی به عنوان مدیر تماشاخانه مستقل برای جلوگیری از این تعطیلی، این مرکز فرهنگی و هنری تعطیل شد و به دلیل آنکه نمی‌دانیم فردا چه اتفاقی قرار است رخ دهد هنوز تصمیمی برای آینده نگرفته‌ایم.

او افزود: در سال جاری من نیز همانند بسیاری از هنرمندان تمرین های مختلفی برای اجرای تئاتر داشتیم که باتوجه به شرایط و تعطیلی‌ها بعید است به اجرا برسد. به نوعی می‌توانم بگویم همه ما تلاش کردیم و در شغل خود مشغول به کار بودیم، بنابراین نمی‌توان گفت که ما در سال ۹۹ تئاتر نداشته‌ایم.

بازیگر نمایش «ماسک» با تاکید بر اینکه خانه ما تئاتر است، خاطرنشان کرد: با بهبود شرایط بدون شک من نیز همانند بسیاری از هنرمندان مجددا در فضای تئاتر آغاز به کار خواهم کرد اما مدیوم تصویر نیز خوب است. از نگاه من هرآنچه که مخاطبی داشته و حال مخاطب را خوب کند خوب است اما به دلیل آنکه ما در فضای تئاتر آرام هستیم و این فضا، فضایی دلی است و از دید ما یک درمان و حال خوب محسوب می‌شود قطعا به این فضا باز خواهیم گشت.

او ادامه داد: این شرایط برای ما عجیب نیست، زیرا ما اهالی تئاتر هستیم و از ابتدا می‌دانستیم که حوزه فعالیتی ما درآمد بالایی ندارد و روزهای بسیاری را با این شرایط گذرانده‌ایم، در گذشته بدون درآمد مدت زیادی تمرین می‌کردیم و در نهایت نیز اجرایی نداشتیم و به منزل می‌رفتیم.

بازیگر نمایش «شیطونی» با اشاره به ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فعالیت تئاترها تا ساعت ۱۸ و سپس تعطیلی دوباره سالن ها بیان کرد: بسیاری از افراد در این ساعات مشغول به کار بودند پس مخاطبی برای تماشای تئاتر در این ساعت وجود نداشت. ما اگر بدانیم حتی مخاطب اندکی هم داریم روی صحنه می‌رویم چراکه معتقدیم این اتفاق بهتر از نبودن است، اما زمانی که مردم در این ساعت مشغول به کار هستند و نمی‌توانند در سالن حضور پیدا کنند ما باید برای چه کسی نمایش اجرا کنیم.

او در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به بازگشت به شرایط عادی گفت: باید در شرایط فعلی طوری عمل کرد که تنها بتوان از شرایط فعلی گذر کرد و تئاتر نیز تعطیل نشود، اما معمولا برای حضور مخاطبان ساعات ۱۹ یا ۲۰ مناسب است و قبل از آن مخاطب امکان حضور در سالن نمایشی را ندارد. بدون شک همه مسئولان و مردم درحال کمک به عبور از این شرایط هستند اما از آنجا که من به تئاتر علاقمند هستم، همه‌ این موارد را به عنوان یک درد احساس می‌کنم.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است