سینما نیازمند رویکرد کاربردی در حوزه پژوهش است/ معرفی اهداف جایزه پژوهش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی عنوان کرد:

سینما نیازمند رویکرد کاربردی در حوزه پژوهش است/ معرفی اهداف جایزه پژوهش

اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

جایزهبه گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسین انتظامی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی که موسس جایزه پژوهش سال سینمایی بوده است، گفت: این رویداد در دوره‌های گذشته مسیر رو به جلویی داشته است و امسال هم با تدابیری که اندیشیده شده، شاهد جهش جدی‌تری خواهیم بود.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: خروجی‌های این رویداد باید به شکلی باشد که سینما از آن استقبال کند و احساس کند کاربردی است. صرفا در این صورت، رویداد موفقی است وگرنه مثل بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی، انتزاعی خواهد بود. اینکه اصرار داشته‌ایم در شورای سیاستگذاری این جایزه، چهار سینماگر نیز حضور داشته باشند برای این است که مکمل دیدگاه‌های آکادمیک باشند و نیازهای واقعی سینما را به پژوهشگران انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در نظامات پژوهشی معمولا از سوی صنعت متهم می‌شویم که در کارهای دانشگاهی، انتزاعی پژوهش می‌کنیم لذا خوب است تاریخی قبل از مدت زمانی که برای ارسال آثار و مقالات در نظر گرفته شده، برای بررسی و انتخاب موضوعات پژوهش‌های ارسالی در نظر گرفته شود تا اگر اهداف این رویداد را برآورده نمی‌کند، به اطلاع پژوهشگران محترم برسد و مراحل تکمیلی آن انجام نشود.

انتظامی افزود: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم، به ویژه آنکه با بحث‌های دیپلماسی عمومی که مطرح است حتما سینما می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا متکی بر تصویر است و می‌تواند به ارزش‌های جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.

در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رییس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی در دوره‌های گذشته، بیان کرد: امسال قصد داریم این رویداد را تقویت کنیم به همین دلیل ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، گوشه چشمی هم به حوزه بین‌الملل خواهیم داشت. در سه سال گذشته آثار پژوهشی داخلی شناسایی و آثار برتر تجلیل شدند و یکی از وجوه ممیزه این دوره این است که در حوزه بین‌الملل نیز به قدر بضاعت، فعال‌تر خواهیم بود.

وی با اشاره به دیگر وجوه ممیز جایزه امسال با دوره‌های گذشته گفت: تلاش ما این است که رویکردِ گردآوری آثار پژوهشی در رویدادهای قبلی، به سمت تالیف آثار در این دوره سوق پیدا کند، البته با توجه به شرایط کرونایی، برخلاف میل ما، تقویم رویداد به گونه‌ای رقم خورد که زمان برای تالیف آثار، اندک است اما در هر حال برای نزدیک شدن به اهداف کلیِ چنین رویدادی، حرکت در این مسیر ضروری است.

سینمای ایران نیاز به رویکری کاربردی در حوزه پژوهش دارد

بهروز بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز گفت: هدف اصلی، شناسایی و همکاری با پژوهشگران متخصص، حرفه‌ای و روزآمد در عرصه ملی و بین‌المللی است تا از رهگذر این جایزه، به جامعه ایران معرفی شوند. باید با این دسته از پژوهشگران که فعالیت‌های جدی انجام داده‌اند ارتباط داشته باشیم و از دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها در راستای حل مسایل سینمای ایران استفاده کنیم. سینمای ایران در جهان مورد توجه است و به بسیاری از فیلم‌های ایران نگاه جدی شده است.

وی ادامه داد: تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران در سطوح ملی و بین‌المللی، شناسایی و گردآوری آثار پژوهشی داخلی و بین‌المللی درباره سینمای ایران، جهت‌دهی پژوهش‌ها و مطالعات به سوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران، تجلیل از تلاش‌های پژوهشی اساتید، دانشجویان، اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی از مطالعات علمی و پروژه خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌اند، افزایش تعاملات اندیشمندان و پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاهی و مراکز علمی- پژوهشی داخلی و خارجی با سینماگران و دست اندرکاران سینمای ایران را می‌توان از جمله اهداف این دوره جایزه پژوهش سال سینمایی معرفی کرد.

در ادامه جلسه اعضا شورای سیاستگذاری این جایزه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

فرشاد فرشته حکمت که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت، گفت: سینمای ایران نیاز به رویکری کاربردی در حوزه پژوهش دارد. متاسفانه ارتباط دانشگاه و پژوهش‌های دانشگاهی با بدنه سینمای حرفه‌ای، قطع است و پژوهش‌های سینمایی شاید این آشتی را بوجود آورند.

وی افزود: باید بررسی کرد که موجودیت سینمای امروز چه چیزی است و برای جهت‌گیری سینمای ایران در بخش پژوهش به چه چیزهایی نیاز داریم و پژوهش‌ها را به سمتی ببریم که چشم‌اندازی کاربردی داشته باشند.

احمد الستی پژوهشگر و استاد دانشگاه که در این جلسه حضور داشت، عنوان کرد: فاصله زیادی بین پژوهش‌ها و استفاده از آن‌ها در سطح دانشگاه‌ها دیده می‌شود. از جایزه پژوهش در سال‌های گذشته مقاله‌های بسیار خوبی استخراج شده اما در دانشگاه‌ها دیده نشده‌اند به همین دلیل نیاز به یک برنامه‌ریزی متفاوت داریم. چه بسا نیاز است که مشوقان نوشتن مقاله‌ها و تحقیقات سینمایی، دانشجویان را در نوشتن رساله‌ها تشویق کنند و بدین شکل باعث علاقه به سینمای ملی در بین دانشجویان کشور شوند. متاسفانه دانشجویان به تحقیق در مورد سینمای ملی، تمایل بسیار کمتری نشان می‌دهند.

حسن خجسته استاد دانشگاه با بیان اینکه مهم‌ترین کار می‌تواند فرا تحلیل پژوهش‌های گذشته باشد، بیان کرد: در دوره‌های قبلی، موضوعاتی پیشنهاد شده بود که می‌توانیم از بین همان‌ها، بهترین‌ها را انتخاب و برای سفارش مقاله استفاده کنیم. در تولید محصولات هنری هفت عنصر است که نقش قدرتمندی دارند که یکی از آنها ذایقه هنرمند و دیگری ساختار صنعت سینما است که مقوله بسیار مهمی در سینما محسوب می‌شود. اگر عناصری که در تولید محصولات هنری مهم است، کشف شوند دانشگاه و دانشجویان حتی می‌توانند درباره آن عناصر، کتاب بنویسند.

سینمای ایران سینمای اندیشه است

محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر سینما اظهار کرد: چیزی که در سینما و جامعه فرهنگی از آن رنج می‌بریم نبودن اندیشه است. ابتدا باید دید جای نوآوری و اندیشه در سینما کجاست.

وی با بیان اینکه در مقالات و تولیدات سینمایی نیز مشکل اندیشه وجود دارد، افزود: پژوهش‌ها باید در باب اندیشمند بودن باشد تا بین دانشگاه، پژوهش‌ها و سینما فاصله نباشد. تاریخ سینما یعنی هر اثری بتواند تحولی در سینمای جهان ایجاد کند و سینمای ایران نیز باید به همین سمت برود.

فاطمه حسینی شکیب از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه تشریح کرد: سینمای ایران سینمای اندیشه است اما مطالعات سینمایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای پژوهش ابتدا باید برنامه‌های آن تدریس شود، خاطر نشان کرد: از دهه ۷۰ در غرب، مطالعات سینمایی به عنوان یک رشته مجزا شکل گرفته اما لزوما از دل همه سینماها مطالعات سینمایی بیرون نیامده است. اینکه تنها تاریخ سینما درس بدهیم، مطالعات سینمایی نیست. این سیستم، افرادی مثل احمد الستی را پرورش نداده است.

حسینی شکیب افزود: باید مطالعه‌ای صورت گیرد و مشخص شود که رابطه جایزه پژوهش با گفتمان‌های مطالعات سینمایی در داخل و خارج از ایران چیست.

در پایان این جلسه، پس از بررسی محورهای اصلیِ فراخوان چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، احکام اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد توسط رییس سازمان سینمایی به آن‌ها اعطا شد.

غلامحسین رحیمی شعرباف، احمد ضابطی جهرمی، حسن خجسته، احمد الستی، محمود اربابی، روح‌الله حسینی، محمدباقر قهرمانی، محمد سلگی، فرشاد فرشته حکمت، فاطمه حسینی شکیب، محمد رحمتی، فریدون جیرانی، محمدرضا اصلانی و محمدعلی نجفی از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است