امکان نجات سینماها با طرح ضمانت حداقل فروش/ سرمایه زیادی در حال نابودی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵
مدیر پردیس شمیران در گفتگو با صبا:

امکان نجات سینماها با طرح ضمانت حداقل فروش/ سرمایه زیادی در حال نابودی است

محسن خباز از طرحی می گوید که بحث آن با سازمان سینمایی شده بود تا بتوان بخشی از ضرر سینماها را جبران کرد؛ طرحی که به سرانجام نرسیده است.

محسن خبازبه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سالن‌های سینما یکی از نخستین اماکنی بود که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل و با وجودی که در تابستان ۹۹ بازگشایی شد، اما همچنان با استقبال رو به رو نبود. از اواخر تابستان نیز تعطیلی اغلب سالن‌ها در شهرهای بزرگ خصوصا تهران، فعالیت سینماها را به حداقل رساند.

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی شمیران در گفتگو با خبرنگار صبا در این باره گفت: از نظر من سینماها در نهمین ماه تعطیلی به سر می‌برند، ولی حالا به دلیل شرایط متفاوت هفته‌های اخیر، این اتفاق بیشتر رسانه‌ای شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت فقط در تیرماه، شرایط تقریبا مطلوب بود. در شروع تیرماه ۲ یا ۳ فیلم خوب آمد که به دلیل شرایط نامعلوم و محدودیت‌هایی که اعلام شد، همان هم به نتیجه‌ای نرسید و به تعطیلی سینماها منجر شد.

خباز ادامه داد: شرایط این ۹ ماه، در کل جهان همین‌طور بوده است و فقط مربوط به سینمای ایران نیست. خیلی از شرکت‌های بزرگ سینمادار در دنیا هم همین مشکل را دارند. تفاوتی که بین ایران و کشورهای دیگر وجود دارد، بر سر حمایت هدفمند از مجموعه‌های فرهنگی است.

مدیر پردیس سینمایی شمیران درباره وضعیت اقتصادی امروز سینماها بیان کرد: ورودی سینما کاملا صفر است، ولی هزینه هم دارد چون سازه‌ها نگهداری لازم دارند یعنی سینماها علاوه بر اینکه درآمدی ندارند، هزینه‌هایی هم دارند که بلامحل است. همه همکاران سینمادار ما در تامین هزینه‌های عمومی و جاری از جمله نیروی انسانی آموزش‌دیده مشکل جدی دارند.

وی با اظهار تاسف نسبت به وضعیت اقتصادی سینماها گفت: ما هم توانایی نگه داشتن همه نیروها را نداشتیم و مجبور شدیم و ۹۰ درصد نیروها را تعدیل کردیم. فقط توانستیم بعضی از مدیران و نیروهای تاسیساتی و نیروهای خاص را نگه داریم.

خباز در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های خاص مجموعه‌های سینمایی واقع در مجتمع‌های تجاری، عنوان کرد: مبلغ شارژ بسیار متغیر است و به وضعیت عمومی خود مجموعه، متراژ و دیدگاه‌های فرهنگی مدیران، بستگی دارد. به صورت دقیق نمی‌توان گفت، اما فکر می‌کنم کف آن ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و بعضی همکاران تا سقف ماهانه ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان هم پرداخت می‌کنند.

وی افزود: خیلی از مجموعه‌های تجاری به دلیل شرایط خاص کرونا، این مبالغ را تعدیل کرده‌اند، اما به هر حال به صفر نرسیده است.

مدیر پردیس سینمایی شمیران بازگشایی سینماها به شکل محدود را تنها در یک حالت مفید دانست و گفت: طرحی در سازمان سینمایی به مشورت گذاشته شده بود و داشت به جایی می‌رسید، ولی با موج دوم کرونا سرنوشت آن مشخص نشد که در آن قرار بود سازمان سینمایی فروش درصد پایینی از فروش سینماها را به نسبت تعداد سالن‌های آن‌ها، ضمانت کند.

خباز ادامه داد: این درصد پایین کمک می‌کرد که سینماها حداقل هزینه‌هایشان شامل هزینه‌های جاری و بخشی از هزینه نیروی انسانی را پرداخت کنند و چراغ سینمایشان را روشن نگه دارند. اگر این اتفاق نیفتد، هر دو سر طیف شامل سینماها و صاحبان فیلم از بازگشایی دچار خسران می‌شوند.

وی درباره جزییات این طرح توضیح داد: من از دوستان مختلف در انجمن سینماداران شنیدم و نمی‌دانم مصوب شد یا نه. قرار بود روزانه یک یا دو درصد از تعداد صندلی‌های سینماهای یک‌سالنه یا دو سالنه، خریداری شود و این رقم برای سه‌سالنه‌ها ۳ درصد، چهارسالنه‌ها ۴ درصد و پنج‌سالنه‌ها و بیشتر ۵ درصد باشد.

این مدیر سینما افزود: مجموعه ۸ سالنه شهر آفتاب شیراز با ۱۶۰۰ صندلی اگر با ۳۰ درصد پرسنل کار کند، با احتساب هزینه‌های جاری مثل آب، برق و گاز و نگهداری تجهیزات، روزانه حداقل بین ۳ تا ۴٫۵ میلیون تومان هزینه دارد که طرحی که از آن نام بردم می‌تواند تکافوی حداقل هزینه‌های مجموعه باشد و چراغش را روشن نگه دارد.

بهره‌بردار پردیس سینمایی شهر آفتاب شیراز با تاکید بر نیاز سینماها به کمک دولتی گفت: بخش خصوصی که آمده و تمام توانش را در بخش زیرساخت‌های فیزیکی سینما قرار داده و الان دچار آسیب شده، به صورت جدی نیاز به حمایت دارد. نهادهایی مثل سازمان سینمایی که متولیان این امر هستند، باید فکر جدی بکنند. اگر تمهیدی برای آن نچینند، چون این وضعیت تا پایان سال ادامه خواهد داشت، سینماها به سمت ورشکستگی خواهند رفت.

وی ادامه داد: من خیلی امیدوارم که بشود از سازمان سینمایی کمکی گرفت. اگر خود سازمان سینمایی با استفاده از کارشناسان رسمی، سازه‌های سینمایی کشور را به لحاظ زیرساختی ارزش‌گذاری کند، متوجه خواهد شد که چه سرمایه بزرگی برای سینما گذاشته شده، ولی در هیچ دوره‌ای برای صاحبان و بهره‌بردارانش برگشت سرمایه خوبی در بر نداشته است.

خباز اظهار کرد: حتما باید از سازمان سینمایی بابت کمک‌هایی که انجام می‌دهند، تشکر کرد. البته کمک‌های بلاعوض و چیزی که برای تهیه موارد بهداشتی مانند ماسک بوده، خیلی مختصر است، اما پرداخت وام برای بدهی‌های انباشته‌شده به پخش‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها کار خیلی بزرگی است زیرا این امر یک انضباط مالی برای سینمای ایران به همراه خواهد داشت که خودش موهبتی است. شاید بشود فکری کرد که سینمای ایران در نهایت به نظم جدی مالی برسد.

بیشتر بخوانید

پرداخت بدهی ۱۶ میلیاردی سینماها به پخش‌کنندگان

سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم

بازگشایی سینما به این شکل با تعطیلی فرقی ندارد/ کسی حاضر به اکران فیلمش نمی‌شود

این مدیر سینما درباره اقدامات انجمن سینماداران گفت: به دلیل این که در مدت اخیر کاملا با دوستان در انجمن سینماداران در ارتباط بودم، می‌بینم که تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند که بتوانند این مشکل را مرتفع کنند. به جرات می‌توانم بگویم انجمن نقش بسیار فعالی برای مرتفع کردن مشکلات سینماداران داشته است، اما این که چقدر اتفاقات خوبی افتاده، باید به امکانات حوزه فرهنگ کشور هم توجه کرد.

وی اضافه کرد: اساسا به نظرم می‌رسد به دلیل نگاهی که در بدنه کلی سینمای کشور وجود دارد به سینماداران آن اندازه‌ای که تاثیر دارند، توجه نمی‌شود در حالی که اگر یک کارگردان محترم یا تهیه‌کننده بزرگواری، مطلبی را مطالبه کنند خیلی از منظر رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و تبدیل به مطالبه جمعی می‌شود، اما برای سینماداران اینطور نیست.

خباز در پایان گفت: سینماداران به دلیل این که نهاد خیلی پرسروصدایی نبوده‌اند، در گذشته و الان مشکلات خودشان را در جلسات تخصصی در سازمان سینمایی و محافل سینمایی مطرح کرده‌اند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000