نمایشگاه مجازی کتاب تهران سودی برای ناشران ندارد/ نقطه ابهام در کارنامه مدیران | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۱
علیرضا بهرامی در گفتگو با صبا:

نمایشگاه مجازی کتاب تهران سودی برای ناشران ندارد/ نقطه ابهام در کارنامه مدیران

علیرضا بهرامی فعال حوزه نشر، شاعر و منتقد فرهنگی از موانع و معایب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به شکل آنلاین می‌گوید.

علیرضا بهرامی مولف، ناشر و روزنامه‌نگار که از مخالفان برپایی نمایشگاه کتاب تهران به شکل مجازی است در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره معایب برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل آنلاین گفت: از ابتدا احساس خوبی نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل آنلاین نداشتم و به نظر من قدرت اقناع و حسن‌نیت این نمایشگاه کم‌‌رنگ است.

وی افزود: اگر قرار است در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تمهیداتی برای بهبود وضع ناشران اندیشیده شود، باید سوددهی آن قطعی باشد، اما در نمایشگاه کتاب آنلاین اینگونه نیست. فروشگاه‌های بزرگ مجازی معمولا با ۲۰ درصد تخفیف کتاب‌های خود را را عرضه می‌کنند، درصورتی که در نمایشگاه کتاب تهران به شکل سال های قبل ۱۰ درصد تخفیف وجود دارد، پس ایجاد نمایشگاه مجازی کتاب با فروشگاه‌هایی که در طول سال کتاب‌های ناشران مطرح کشور را به دست مخاطبان می‌رسانند، فرقی ندارد.

بهرامی درباره فروشگاه مجازی کتاب تشریح کرد: خانه کتاب یک فروشگاه مجازی کتاب در دوره مدیریت مجید غلامی جلیسه راه‌اندازی کرده‌ بود که همان زمان با اعتراض اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، مبنی‌بر اینکه این فروشگاه مجازی از طرف نهاد دولتی، کتابفروشی‌های ما را تضعیف کرده است، روبرو شد و در نتیجه این طرح به یک تجربه ناموفق تبدیل شد. وقتی نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب شد یکی از اولین اقدامات وی تعطیلی این فروشگاه مجازی بود. پس اگر تجربه قبلی این طرح نادرست بوده است حالا موسسه خانه کتاب با چه توجیهی می‌خواهد دوباره یک فروشگاه مجازی مقطعی راه‌اندازی کند.

او با اشاره به طرح‌های فصلی فروش کتاب بیان کرد: ما طرح‌های فصلی فروش کتاب از جمله «طرح پاییزه کتاب۹۹» را داریم. وقتی طرح پاییزه کتاب در حال برگزاری است ضرورتی ندارد نمایشگاه مجازی هم در همان ایام‌ برگزار شود. بهتر بود همین طرح‌های فصلی که همیشه جزو مفاخر ‌موسسه خانه کتاب بوده است، تقویت شوند تا ‌به نفع کتاب‌فروشی‌ها باشد و معایب و محاسن این طرح‌ها را در همان دوره برگزاری، جستجو کنند و اشکالات موجود به نمایشگاه کتاب یا جاهای دیگر منتقل و دوباره تکرار نشوند.

وی افزود: جالب است که اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در این باره سکوت کرده‌ است و ظاهرا دیگر مدافع کتاب‌فروشان نیست. این سکوت یک رفتار سیاسی در هماهنگی با دولت است و این شائبه را به وجود می‌آورد که نهاد صنفی‌ای که قرار است صدای بخش خصوصی باشد با نهادهای دولتی همراه شده است.

بهرامی در پایان درباره بودجه‌ای که صرف نمایشگاه مجازی کتاب می‌شود، عنوان کرد: به هرحال وقتی نمایشگاه مجازی برگزار شود قراردادها و فاکتورهای برون‌سپاری دارد. باید سایت راه‌اندازی شود، این سایت پشتیبانی و طراحی می‌خواهد، نیاز به تیمی برای به‌ روز رسانی سایت دارد، همچنین برای سیستم توزیع باید با کسانی قرارداد ببندند که کتاب‌ها را به مقصد برسانند. همه این‌ها یعنی جا به‌ جایی پول. ضمن اینکه مسئولان‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام‌ در این نمایشگاه سمتی می‌گیرند و حقوقی هم دریافت می‌کنند. با این حساب دیگر مهم نیست در این ۱۰ روز منفعتی به ناشران می‌رسد یا نه. بر این اساس من فکر می‌کنم‌ نمایشگاه مجازی کتاب نقطه مبهمی در کارنامه کاری معاونت فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

موسسه خانه کتاب در نظر دارد با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری صنف نشر، نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در اواخر آذرماه سال جاری برگزار کند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است