سینما صحرا به عنوان بنای ملی ثبت شد/ نجات از تخریب | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۴

سینما صحرا به عنوان بنای ملی ثبت شد/ نجات از تخریب

چند ساختمان و عمارت از جمله ساختمان سینما صحرا (ریولی سابق) در تهران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

به گزارش صبا، در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی که ۱۲ آبان برگزار شد، ۶ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند یک اثر واجد ارزش ثبت شمرده شد و نسبت به تکمیل پرونده و طرح مجدد سه اثر تاریخی دیگر در برای بررسی و ثبت در فهرست اثار ملی تاکید شد.

عمارت «امیراقتدار (امیرلشکر محمودخان انصاری)» به دلیل دارا بودن ارزش‌های معماری دوره تحول بنا و انتصاب به سردار امیر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در همین جلسه ساختمان سینما صحرا (ریولی سابق) که در سال ۱۳۴۵ با نمایش فیلم «کتاب آفرینش» افتتاح شد و یکی از بزرگترین سینماهای خاورمیانه لقب گرفت، به عنوان یک میراث معماری معاصر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

همچنین ساختمان «دسوتو» که از دهه بیست شمسی به مرور در بخش جنوبی خیابان سعدی و نزدیک به تقاطع اکباتان بورس فروش لوازم یدکی خودرو و دفاتر فروش اتومبیل مانند جیپ و کرایسلر شکل می‌گیرد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. شرکت «اتومبیل دوج دسوتو» در این ساختمان دفتری برای خود ایجاد کرد. ساخت بنا از سال ۱۳۲۴ آغاز و در ادامه با توجه به نواقص موجود در ساختار سازه‌ای آرشیتکت بوریس و آرشیتکت وارطان هوانسیان به پروژه اضافه و کار آن تا سال ۱۳۲۶ به پایان رسید.

«قلعه دختر آهار» نیز با این شرط که محدوده عرصه تدقیق و ضمیمه پرونده شود و نسخه فیزیکی پرونده ثبتی با قید فوریت به ستاد ارسال شود، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در این جلسه دو بنای قرار گرفته در نبش جنوبی خیابان حافظ به شماره سه و بخش شمالی خیابان به شماره پلاک یک، اثر معماری وارطان به عنوان میراث معماری معاصر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

ساختمان قرار گرفته در خیابان نجات‌الهیِ جنوبی (ویلای جنوبی)، نبش جنوب شرقی خیابان سمیه واجد ارزش تاریخی فرهنگی شناخته و تاکید شد باید پرونده‌ ثبتی آن به فوریت به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تحویل شود.

ساختمان وزارت کشور و بنای موسوم به «ویلای عالیخانی» باید با تکمیل مستندات بار دیگر در شورای ثبت مطرح شود.

بر اساس اعلام شورای ثبت آثار ملی کشور، درباره ویلای موسوم به «محمدحسین علم‌الهدی» باید دوکومو یا کانون مهندسان دانشگاه تهران ارزش‌های تاریخی فرهنگی اثر را احصا و برای طرح مجدد در شورای ملی ثبت ارسال شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است