روایت «خون و نفت» در تنگنای تاریخ/ چه شد که آمریکا نفتکش‌ها را توقیف نکرد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
مصطفی شوقی به صبا گفت:

روایت «خون و نفت» در تنگنای تاریخ/ چه شد که آمریکا نفتکش‌ها را توقیف نکرد؟

مصطفی شوقی درباره مستند جدیدش با عنوان «خون و نفت» می‌گوید.

مصطفی شوقی روزنامه‌نگار و مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از مستند جدیدش با عنوان «نفت و خون» و سوالی که جرقه ساخت این مستند را در ذهنش ایجاد کرد اینگونه گفت: فیلم از یک سوال شروع شد اینکه چرا ما به عنوان کشور ایران به کشور ونزوئلا بنزین صادر می‌کنیم؟ ونزوئلا که یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی است که ذخایر نفتی دارد یا بهتر است بگوییم بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا را در حال حاضر دارد پس چرا محتاج نفت و بنزین شده است. موضوع دیگری که خیلی برای من جای تعجب داشت این بود که ایران پنج نفتکش غول پیکر را در شرایطی به ونزوئلا ارسال کرد که هم خودش و هم ونزوئلا تحت فشار تحریم‌های شدید آمریکا بودند و از طرفی آمریکا تهدید به هدف قرار دادن این نفتکش‌ها یا مصادره آن‌ها می‌کرد.

وی افزود: زمانی که این صادرات نفت صورت گرفت، برای ساخت یک مستند به یکی از کشورهای منطقه رفته بودم و بیشتر با موضوع و مساله ارسال نفتکش‌ها آشنا شدم، بعضی از کارشناسان و دست‌اندرکارانی را که در این موضوع دخیل بودند ملاقات کرده و با آن‌ها به گفتگو پرداختم و از همان‌جا جرقه ساخت این مستند در ذهن من زده شد.

شوقی درباره سوال‌هایی که در این مستند به آن‌ها جواب داده خواهد شد، اظهار کرد: این مستند نگاهی به دلایل ارسال نفتکش‌های بنزین‌بر ایران به ونزوئلا دارد. در واقع چرایی این اتفاق، مناسبات ایران و ونزوئلا، فرصت‌های از دست رفته یا ایجاد شده در پی این موضوع را بررسی می‌کند و به هشداری که همیشه داده می‌شود تا اقتصاد ایران مانند اقتصاد ونزوئلا نشود، می پردازد. همچنین به سوالات مختلف دیگری مانند اینکه چرا آمریکا برخلاف تهدیدهای اولیه جلوی این کشتی‌ها را نگرفت و چه پیام‌هایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد، پاسخ می‌دهد.

کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» درباره روالی که این مستند پیش می‌گیرد، عنوان کرد: می‌شود گفت مستندی روزنامه‌نگارانه است بدین صورت که من یک مساله‌ای را پیگیری کرده و با آدم‌های اصلی ماجرا صحبت کرده‌ام. این مستند درباره مساله ایران و ونزوئلا کار جدیدی است، پر از اطلاعات و پیام‌ها و روایت‌هایی است که در غبار اینکه چرا ما با ونزوئلا رابطه اقتصادی داریم، گم شده است و ما می‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم. فیلم از کسی دفاع نمی‌کند و جهت‌گیری خاصی ندارد فقط این موضوعات را روایت می‌کند.

این کارگردان در پایان درباره مدت زمان این مستند بیان کرد: مستند ۵۰ دقیقه‌ای است که از ارسال نفتکش‌ها شروع می‌شود، بعد به تاریخ روابط ایران و ونزوئلا می‌پردازد، بعد از آن سیاست‌های دولت فعلی با ونزوئلا را بررسی می‌کند که چطور در یک بزنگاه تاریخی که هر ۲ کشور تحت فشارهای آمریکا قرار دارند پروژه انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا با پرچم ایران صورت می‌گیرد و پنج کشتی اولیه تا به امروز به بیش از ۱۲ کشتی افزایش یافته است.

علاقه‌مندان می‌توانند مستند «خون و نفت» را هم‌اکنون در پلتفرم فیلیمو مشاهده کنند.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان: مصطفی شوقی، تهیه‌کننده: مهدی مطهر، تدوین: مسعود ساکی، گوینده: علیرضا جهادی، صداگذار و آهنگساز: محمدامین آشوری.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000