بازگشایی سینما به این شکل با تعطیلی فرقی ندارد/ کسی حاضر به اکران فیلمش نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶
مدیر پردیس آزادی در گفتگو با صبا:

بازگشایی سینما به این شکل با تعطیلی فرقی ندارد/ کسی حاضر به اکران فیلمش نمی‌شود

مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی در سالن، سینما را دارای اهمیتی راهبردی برای اوقات فراغت مردم دانست.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره تعطیلی سینماها و آسیبی که به حرفه سینماداری خورده است، گفت: در ۹ ماهی که از گسترش این بیماری در کشور می‌گذرد سینماها تقریبا ۶ ماه تعطیل بوده است. من دلیل تعطیلی سینماها را نمی‌فهمم و به نظرم در هر بررسی علمی و غیرعلمی، سینما هیچ نقشی در رشد و گسترش کرونا نداشته است.

وی افزود: بهترین راهکار از نظر علمی، داشتن سقف بیشتر از ۶ متر، تهویه مداوم، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی است که در مجموع، ابتلا را به صفر می‌رسانند. آقای حریرچی هم چند شب پیش در تلویزیون همین نکات را در قالب اسلاید نشان می‌داد که همه این‌ها در سینماها هست.

این مدیر سینما با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پردیس سینمایی آزادی، عنوان کرد: ما در زمان باز بودن سینماها، هیچ‌کس را بدون ماسک به داخل سینما راه نمی‌دادیم. تب‌سنجی هم انجام می دادیم که اگر کسی کوچکترین علایمی داشت، راه ندهیم. همچنین مواد ضدعفونی کننده هم در محل درب ورودی گذاشته بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که در مقابل شخصی که احیانا پس از آغاز نمایش فیلم، ماسکش را درمی‌آورد چه اقدامی انجام می‌شد، گفت: همه‌چیز با دوربین مداربسته چک و به وی تذکر داده می‌شد. در سینما، همه موارد بهداشتی به شدت رعایت می‌شد. تاکید می کنم امن‌ترین جای کشور که تا حالا ابتلایی نیز در آن گزارش نشده، سینما بوده است.

مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت: با این وجود تنها جایی که اعمال قانون شده، سینما است. من خیلی خوشحالم که الان کمی سختگیری انجام شده، اما ستاد کرونا طی این ماه‌ها فقط راجع به فرهنگ، هنر و مذهب محدودیت گذاشته و زورش به این‌ها رسیده است. در کل خیابان بهشتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌های پایتخت تنها ۲ مکان دارای محدودیت کرونایی بودند: مصلای تهران و سینما آزادی، این در حالی است که اگر بخواهیم به صورت علمی، قرنطینه را رعایت کنیم، چارچوب‌های مشخصی دارد و همه اجتماعات باید کنترل شود؛ شامل وسایل حمل‌ونقل عمومی، پاساژها و مسافرت‌ها. اگر به چارچوب کلی رسیدیم و سینما در آن جا می‌گرفت، تعطیلی مورد پذیرش است. حتی در این صورت هم دولت باید مثل همه کشورهای دنیا، به مشاغل خاص سوبسیدهای حمایتی بدهد.

مدیر سینما آزادی با اشاره به وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم‌ها در دوره گشایش سینما گفت: ما از ابتدا با ۵۰ درصد ظرفیت سینما را باز کردیم ولی با ادامه رشد تلفات روزانه مردم استقبال نکردند و فقط یک یا ۲ درصد از ظرفیت سالن پر می‌شد.

نوروزی با اشاره به وضعیت اقتصادی این سینما اظهار کرد: این روند تا جایی ادامه پیدا کرد مجموع فروش شهریور سینما آزادی به ۲۰ میلیون تومان در یک روز نرسید.

وی درباره بازگشایی های نصفه نیمه تاکید کرد: بازگشایی به این شکل با تعطیلی هیچ فرقی ندارد. در هر صورت نگهداری از ساختمان و تجهیزات هزینه‌بر است حتی اگر سینما بسته هم باشد، تعدادی نیرو برای نگهداری ساختمان احتیاج داریم.

این مدیر فرهنگی درباره بازگشایی سینماها گفت: فیلمی نیست که نمایش بدهیم. در زمان بازگشایی هم فقط آقای فرحبخش ایثار کرد و فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲» را آورد. جز این، فیلم پرفروش دیگری نداشتیم.

نوروزی با اشاره به اهمیت نهاد سینما گفت: طبق آمارهای وزارت ارشاد، پردیس سینمایی آزادی سالانه بین یک تا یک‌ونیم میلیون مخاطب داشته است، آیا مجموعه نهادهای تصمیم‌گیر متوجه اهمیت راهبردی نهادی که توانسته یک میلیون نفر را در یک کلان‌شهر سرگرم کند، هستند؟

وی ادامه داد: اگر مجموعه حاکمیت، الان سینما را به عنوان یک ویترین و یک مزیت نسبی برای جامعه ایرانی و حاکمیت ملی ایران نسبت به خاورمیانه و دنیا لحاظ نکند، با ادامه این روند این مولفه مهم را از دست خواهد داد.

مدیر پردیس آزادی اضافه کرد: با این هزینه‌های چند برابر شده، همه سینماها به‌روزرسانی و تعمیرات تجهیزات خودشان را به تعویق انداخته‌اند و کلی بدهی بالا آورده‌اند. فرض کنیم چند ماه دیگر کرونا رفت آیا سینماهای کشور توان این را دارند مثل سابق به مخاطبان خود سرویس بدهند؟

نوروزی در پایان گفت: تعمیرات و به‌روزرسانی بالاخره باید انجام شود. یک یا ۲ سال طول می‌کشد تا سینما دوباره سر پا شود. ممکن است در این فرآیند مخاطب از دست برود و سرگرم چیز دیگری شود. آن موقع بعد باید هزاران میلیارد تومان خرج کنیم تا بتوانیم اوقات فراغت ۴-۵ میلیون نفر را در چارچوب موازین خود ساماندهی کنیم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است