سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۰
مالک پردیس سینمایی شهرک در گفتگو با صبا:

سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم

مالک پردیس سینمایی شهرک با عمدی دانستن ادامه تعطیلی سینماها از سوی برخی سینماگران، اعلام کرد فقط تا نوروز 1400 می‌تواند منتظر بازگشایی سینماها بماند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، از اوایل اسفندماه ۹۸ تاکنون، سینماها جز در زمانی کوتاه که آن هم با استقبال مردم مواجه نشد، در شرایط تعطیلی به سر برده‌اند. از اوایل مهرماه نیز با بالا رفتن آمار مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا، مجددا سینماها تعطیل شده و بازگشایی آن‌ها تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاده است.

این در حالی است که حتی در روزهای بازگشایی سینماها، اغلب آثار با هدف حضور در اکران آنلاین به اکران سینمایی رسیدند زیرا دو هفته نمایش سینمایی، به عنوان شرط ورود به اکران آنلاین تعیین شده بود.

امیرپدرام علیزاده مالک پردیس سینمایی شهرک در گفتگو با صبا درباره تداوم تعطیلی سینماها گفت: به نظر من دلیل اصلی این روند، کرونا نیست و من بدنه سینما را دلیل این کار می‌دانم. سینماگران ابزار رسانه‌ای قوی دارند و پروپاگاندا و تبلیغات فیلم بلدند، می‌توانند کاری بکنند که فیلمی ۴۰ میلیارد تومان بفروشد. می‌توانند، ولی در حال حاضر کاری نمی‌کنند.

وی افزود: سینماگران و هنرمندان که دسترسی دارند، قبل از کرونا برای بیلبورد فیلمشان از شهردار نامه می‌گرفتند و روی رییس جمهور تاثیر داشته و دارند، در این شرایط هم می‌توانستند تاثیر بگذارند و اجازه ندهند سینما در گروه شغلی ۳ قرار بگیرد اما شما یک مصاحبه از سینماگران و هنرمندان دیدید که بگویند سینما امن است؟ یک فیلم یک دقیقه‌ای دیدید که بسازند و در آن بگویند سینما امن است؟

علیزاده با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما ادامه داد: اصلا کسی نمی‌داند که طبق آمار وزارت بهداشت و ارشاد، در داخل سالن سینما فقط ۹ درصد امکان ابتلا به کرونا هست. با وجودی که در سینما با کمترین آسیب مواجهیم، ولی اولین جایی که بسته می‌شود، سینماست.

وی تاکید کرد: رستوران که بیشترین آلودگی و احتمال ابتلا در آن وجود دارد، باز است، اما سینما که فاصله‌گذاری دارد و در آن مردم با یکدیگر تماس ندارند به عنوان اولین مکان بسته می‌شود. الان سینما و استخر یکی در نظر گرفته شده است. لیگ کشتی برگزار شده، ولی سینما تعطیل شده است.

علیزاده نظر خود را درباره چرایی اقدام نکردن سینماگران این‌گونه بیان کرد: تحلیل من این است که بعضی از صاحبان فیلم که سالن هم دارند، در بسته بودن سینماها بی‌تاثیر نیستند. هدف این است که یک سری سینماها تعطیل شوند تا آن‌هایی که سینماهای خوب دارند، بمانند و در نهایت خودشان مردم را به سینما برمی‌گردانند.

وی افزود: خواهید دید، چند ماه دیگر که هدف آن‌ها محقق شد، ناگهان همه رسانه‌ها، اینستاگرام، بیلبوردها و تلویزیون پر از تبلیغات می‌شود که سینما امن است و مردم بیایند.

علیزاده اظهار کرد: من به پخش‌کننده فیلمی پیشنهاد کردم سهم ۵۰ درصدی‌اش را از قیمت بلیت بدهم تا قیمت بلیت رایگان شود و با تبلیغات مردم را به سینما برگردانیم. آن موقع آمار کرونا پایین بود و می‌شد مردم را بیاوریم. پخش‌کننده طوری با من برخورد کرد که من خجالت کشیدم. غیرمستقیم گفت به من چه ربطی دارد! آن فیلم بعدا به اکران آنلاین رفت.

مالک پردیس سینمایی شهرک گفت: من اکثر کارمندان را مرخص کردم، ولی تعدادی را نگه داشتم و حقوق‌شان را پرداخت می‌کنم. بعضی از کارکنان مثل مسئول فنی، تاسیسات و نگهبان را نمی‌توانیم تعدیل کنیم. من از اسفند ماه تا امروز، ۳ ملک فروخته‌ام تا هزینه اینجا را هم بدهم ولی خیلی از سینماداران این امکان را ندارند.

وی ادامه داد: بخشی از سینما را تغییر کاربری دادم و خواستم در تئاتر سرمایه‌گذاری کنم، البته آن هم هنوز تعطیل هست. دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم. اگر سینما تا عید امسال باز نشود، کل سالن‌ها را تخریب و به رستوران تبدیل می‌کنم.

علیزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمک‌های دولتی به سینماداران عنوان کرد: چیزهایی مصوب شد، ولی به ما داده نشد. ابتدا نمی‌خواستم کمک ۱۰ میلیونی به ازای هر پرده سینما را بگیرم ولی خودشان اصرار کردند. وقتی برای ثبت‌نام رفتیم، اینقدر شرایط سخت گذاشتند و سنگ جلوی پای ما گذاشتند که معنایش این بود که نمی‌خواهند بدهند.

وی افزود: اعلام کردند که مبلغی هم برای تسویه بدهی با صاحبان آثار کمک می‌کنند. برای آن هم ۴ بار از ما آمار گرفته‌اند، ولی هنوز ضوابطش را نداده‌اند. واقعا برای بعضی از پخش‌کننده‌ها که مشکل دارند و بدهکارند، ناراحتم که نمی‌توانیم پولشان را بدهیم.

علیزاده در پایان گفت: من در همین ایام کرونا بیش از ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان خرج کردم و بعضی حساب‌هایی که مانده بود و حساب برخی فیلم‌ها را تسویه کردم. دکور سینما را عوض کردم و تجهیزات را به‌روز کردم، ولی سینماها راه نیفتاد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است