معرفی سریال های شبکه یک تا پایان سال/ «سلمان فارسی» اواخر پاییز کلید می خورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۲

معرفی سریال های شبکه یک تا پایان سال/ «سلمان فارسی» اواخر پاییز کلید می خورد

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، امروز با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه، با اشاره به تازه ترین فیلم ها و سریال های این شبکه، از پیش تولید سه سریال الف ویژه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر»، محمد صابری امروز در برنامه «سلام صبح بخیر»، میزبان غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک بود که پیش از این مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه، پنج و همچنین گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم را بر عهده داشته است و در این برنامه از تازه ترین اتفاقات فیلم و سریال سخن گفت.

الماسی با اشاره به این که از سال ۷۳ تا ۹۳ سیما فیلم ماموریت تولید سریال های فاخر شبکه ها را برعهده داشته و سپس برنامه ریزی کلان محتوایی و مالی به این بخش سپرده شده، در پاسخ به این که آیا با وجود سیما فیلم گروه های فیلم و سریال قدرت دارند یا خیر، گفت: قطعا بخش طراحی و برنامه ریزی آنتن دست خود گروه هاست اما طبیعتا قدرت همان جایی است که پول هست اما تناسبی بین گروه های فیلم و سریال و سیما فیلم وجود دارد. شبکه های یک، دو، سه و پنج گروه فیلم و سریال دارند.

وی افزود: موضوع اصلی در عرصه طراحی و تولید و پخش برعهده خود گروه های فیلم و سریال شبکه ها است اما وضعیت برنامه ریزی کلان در حوزه مالی با سیما فیلم است. شبکه ها طرح هایشان را پیش می برند، آنها را به نگارش درمی آورند و سپس به پیش تولید ، تولید و آنتن می رسانند اما وضعیت برآورد در سیما فیلم متمرکز است.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کدام از شبکه ها، رویکردها و اهمیت های خاص خود را دارد، فیلم و سریال ها بر اساس ماموریت های خودشان به جریان انداخته می شود. کارهایی که در سیما فیلم تولید می شود با هدف کمک به شبکه ها برای سریال ها است تا اگر سریالی به آنتن نرسید یا تولیدات شبکه ای کم بود، به آنها کمک شود. البته در حوزه تولید سریال های الف ویژه و الف فاخر، سیما فیلم مشخصا دست به تولید می زند و بعدا برای پخش آنها تصمیم گیری می شود.

الماسی با بیان اینکه ما منعی برای تعداد قسمت سریال ها نداریم، یادآور شد: شبکه سه ۷ روز هفته پخش سریال دارد، شبکه یک ۶ روز و شبکه دو ۵ روز. قرار سیما و سازمان این است که فضای تولید را به جایی برسانیم که چهار شبکه هر روز امکان پخش سریال داشته باشند.

وی درباره پخش همزمان برخی از آثار که محتوای مشابه دارند، توضیح داد: برای کاری که الف ویژه است چندین سال عوامل متعددی درگیر می شوند. اگر همزمانی در پخش آثار اتفاق بیافتد، با وجود یک یا دو پارامتر می توان ساده تر تصمیم گیری کرد اما وقتی پارامترها زیاد می شود، تصمیم گیری مشکل است. مثلا ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی دو سال طول می کشد اما فقط طی یک ماه تا یک ماه و نیم روی آنتن می رود. بحث در این باره مثل ماجرای کوه یخ می ماند و چیزی که روی آنتن می بینیم بخش بالای کوه است. بنابراین گاهی ما از پخش محتوایی و ژانری و آنتنی مشابه ناگزیر می شویم.

مدیر گروه سابق مرکز سیما فیلم در پاسخ به این سوال صابری درباره مالکیت حقوقی سریال هایی که به برند تبدیل می شوند، گفت: بحث مالکیت معنوی پیچیده است. به هر حال تمام تولیدات تلویزیون از ۰ تا صد برای تلویزیون است و برندها در حوزه های مختلف از جمله عروسک، کاراکتر، قصه و داستان متعلق به تلویزیون است و اگر جایی بخواهد از آنها استفاده کند، قطعا تلویزیون است.

الماسی از تولید نسخه سینمایی پایتخت خبر داد و افزود: چنین مواردی طبیعتا به درخواست عوامل تولید اتفاق افتاده اما مجوز باید از سوی سازمان باشد. صحبت هایی درباره تولید نسخه سینمایی پایتخت شده اما جمع بندی نهایی انجام نشده است و فعلا چیزی قطعی نیست.

وی درباره این که آیا نسخه سینمایی سریال پژمان یا تولید اثر «خوب بد جلف» که برگرفته از کاراکترهای تلویزیونی بودند، با مجوز تلویزیون بوده است یا خیر، تاکید کرد: درباره برخی از این آثار مراحل اداری انجام شده است و با مجوز تلویزیون این مسیر جلو می رود. برخی مواقع هم مرز تشخیص این موضوع دشوار است. درباره «پژمان» در جریان جزییات نیستم.

این مدیر تلویزیونی درباره فعالیت عوامل و بازیگران تلویزیون در سینما و به عکس اظهار کرد: در دنیا هم حوزه سینما و تلویزیون با یکدیگر مجزا و متفاوت هستند. درباره مجموعه فیلم های تلویزیونی که بازیگران شاخص دارند زیر ۱ درصد عوامل سینمایی در تلویزیون کار می کنند. همچنین افراد در تلویزیون ستاره می شوند و به سینما می رسند. درباره تلویزیون ایران مثلا اثری مثل «مهمان مامان» تولید سیما فیلم بود و همین طور «روزهای زندگی» با بازی حمید فرخ نژاد که سیمرغ گرفت.

الماسی در ادامه توضیح داد: در حوزه بازیگری و کارگردانی بسیاری از کسانی که دارند کار می کنند کارمند تلویزیون بوده اند. در حوزه صدا بیش از ۸۰ درصد از سمت تلویزیون به سینما رفتند و افراد موفق تلویزیون در سینما هم موفق هستند. به هر حال مرز بسته ای نداریم و هیچ قانونی در تلویزیون وجود ندارد که ممنوعیتی برای کار کردن همزمان افراد در سینما یا تلویزیون داشته باشیم. همه کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند می دانند که هزینه های تلویزیون و سینما به دلیل فروش و… متفاوت است.

وی درباره تاثیر جدی شدن ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی بر آثار تلویزیونی تصریح کرد: در کشور ما مجموع عواملی که کار می کنند آن قدر وسیع نیست که هر حوزه ای بتواند برای خودش نیرو طراحی و تربیت کند. در دنیا شیوه کار این گونه است که مجموعه کشورهای جهان سریالی را تولید می کنند ولی اگر این حوزه به یک کشور ختم بشود محدودتر هستند. ما هم اگر محدودیت ایجاد کنیم توازن را به هم می ریزیم. وقتی شبکه ای مثل نمایش خانگی راه می افتد مخاطب می رود تا ببیند چه اتفاقی در آن رخ می دهد. اگر آن شبکه بتواند طراحی درستی داشته باشد دنبال می شود. به نظر من در حوزه رسانه های خانگی این تب و تاب فروکش خواهد کرد. از سوی دیگر اگر تناسب کمی و کیفی و مالی و اعتباری به هم بریزد همه آسیب می بینند. اما ما اصلا مخاطب تلویزیون را با سینما و شبکه نمایش خانگی مقایسه نمی کنیم و فراگیری که مخاطبان تلویزیون دارد قابل مقایسه با دیگر مدیوم ها نیست.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، سریال های تازه این شبکه تا پایان سال را این گونه برشمرد: «دردانه های خلیج فارس»، «۸۷ متر» ساخته کیانوش عیاری، فصل دوم سریال «محکومین» و «ترور خاموش» سریال های جدید شبکه یک تا پایان سال ۹۸ هستند. امیدواریم سریال آقای عیاری اواخر سال روی آتتن برود. «ترور خاموش» هم بعد از «بوی باران» پخش می شود.

الماسی درباره پروژه های الف ویژه هم بیان کرد: سه سریال الف ویژه «سلمان فارسی»، «موسی» و «سرزمین کهن» را داریم که در مراحل پیش تولید است. بین الف ویژه ها، الف فاخر هم داریم که «شهید باکری» و ۱۴ کار دیگر جزو کارهای الف فاخر هست. تفاوت الف ویژه با الف فاخر از حیث هزینه و پروداکشن است و سریالی که دوران پس از اسلام را پوشش بدهد، پروداکشن و هزینه هایش خیلی متفاوت با آثاری است که قبل از این دوران را در بر می گیرد.

وی یادآور شد: سریال های «موسی» و «سلمان» در مرحله پیش تولید هستند، حال جمال شورجه رو به بهبود است و از نظر حافظه مشکلی ندارد. فیلمنامه هر دو سریال کامل است و امیدواریم سلمان از اواخر پاییز کلید بخورد و درباره بازیگران قرار شده فعلا خبری ندهیم.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره مذاکره با چهره هایی چون مهران مدیری، رضا عطاران و حسن فتحی برای بازگشت به تلویزیون گفت:  دوستانی که از تلویزیون به سینما کوچ کرده اند اگر در چارچوب و قواعد مالی اعتباری و محتوایی فعالیت کنند مانعی برایشان وجود ندارد. از افرادی که اشاره شد، با رضا عطاران صحبت شده، قرار شده است که فتحی هم کاری را در مرحله پیش تولید پیش ببرد اما فعلا درگیر کارهای دیگری شده و به این کار نرسیده است، به هر حال تمام این افراد ظرفیت سینما و تلویزیون هستند و مرزبندی وجود ندارد.

الماسی در پایان مصاحبه گفت: تصاویری که مخاطبان روی آنتن می بینند، با این همه تنوع فضا و کاراکترها حاصل زحمات بیش از چندین هزار نفر است که پشت دوربین کار می کنند. دوستانی که در گروه های فیلم و سریال هستند از آقای آشتیانی پور گرفته تا صباح، دیبایی، تخشید، آذرپندار، میرمیران و مهدی فرجی، همه پشت دوربین ها مجموعه فعالیت هایی را انجام می دهند. وقتی که سه سال صرف ساخت یک سریال می شود ممکن است مدیری که شروع کننده کار است در پخش نباشد و من وظیفه می دانم از همه تشکر و قدردانی کنم.

برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۷ تا ۹:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است