محدودیتی برای تولید نمایش های فاخر جهان نیست/جزئیات تغییر در جدول پخش برنامه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۷

محدودیتی برای تولید نمایش های فاخر جهان نیست/جزئیات تغییر در جدول پخش برنامه

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در نشست خبری روز شنبه ۱۹ مرداد ماه درباره برنامه های این رادیو در ماه های آینده و جشنواره نوایش توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی «نوایش» و مراسم تجلیل از خبرنگار روز شنبه ۱۹ مردادماه در رادیو نمایش برگزار شد.

حمیدرضا افتخاری مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در ابتدای نشست ضمن خوشامد گویی و تبریک روز خبرنگاران گفت: هنوز دو ماه نشده است که من در این رادیو حضور دارم و بیشتر در حال مطالعه هستم تا ببینم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه کارهایی باید انجام بدهیم. در حوزه نمایش های رادیویی اتفاقاتی افتاده است و امیدواریم یک قدم رو به جلو حرکت کنیم. غرض از برگزاری این نشست دورهمی و تبریک روز خبرنگار بود و انشالله حضور شما در رادیو نمایش تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: از مهرماه رویکرد رادیو نمایش کمی تغییر خواهد کرد و از نظر من نمایش در حوزه خبری حوزه جذابی است و اگر شما قصد تهیه خبر دارید هیچ مانعی نیست.

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش بیان کرد: ما از این به بعد از تهیه کنندگانT طرح نمایش را دریافت می کنیم تا به تصویب برسد و اجرایی شود. این موضوع در مقابل این بوده است که قبلا نویسنده به کارگردان و تهیه کننده طرح ارائه می کرد. در واقع طرف حساب شبکه در طرح، تهیه کنندگان هستند. در زمینه طنز نیز حتما برنامه داریم و همچنین گونه های مختلف نمایشی از سنتی تا مدرن به تدریج به جدول پخش اضافه می شود و اولویت با فرم های جدیدی است که کمتر استفاده شده است.

افتخاری افزود: نمایش های طنز در گذشته تولید می شد اما شاید خیلی به چشم نمی آمد و در قالب های تکراری ساخته می شد. دوستان در حال حاضر مشغول نگارش یک سریال طنز هستند و قرار است پخش آن بعد از ماه محرم و صفر آغاز شود.

وی درباره رادیو فیلم نیز توضیح داد: رادیو نمایش برنامه هایی در گذشته داشته که به هر دلیلی به پایان رسیده است. شخصیت اصلی رادیو نمایش به نوعی جدید محسوب می شود و شاید تجربیات زیادی در حوزه نمایش نداشته است. در حال حاضر سابقه برنامه های غیر نمایشی رادیو نمایش در حال بررسی است. آرشیو ما نظم خوبی ندارد و شاید کدگذاری آنها برای من قابل استفاده نباشد و نیاز به فرآیند درون شبکه ای دارد. این کار در حال حاضر در مرحله انجام است.

افتخاری درباره حوزه تولید برنامه در رادیو نمایش بیان کرد: شاید نسبت به مقتضیات زمان ما کمی در حوزه تولید برنامه عقب نشینی کرده بودیم. اما قرار است از اول مهر تغییراتی در جدول پخش برنامه ایجاد شود. در حال حاضر غیر از برنامه های نمایشی ۲ برنامه زنده داریم که در ۴ ساعت اجرا می شود اما قرار است این برنامه های زنده به ۱۰ عنوان و در طی ۱۰ساعت برسد‌.

وی درباره جشنواره نوایش توضیح داد: سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی با نام نوایش اولین جشنواره محسوب می شود. نمایش های رادیویی نیاز به یک شوک داشت و در بدو ورود تصمیم گرفتیم که با توجه به مناسبت های پیش رو جشنواره نوایش را طراحی کنیم. البته کمی با عجله این جشنواره طراحی شد. قصد داریم این جشنواره را سالی یک تا دوبار برگزار کنیم که درباره آن صحبت کرده ایم. امسال همچنین اولین دوره نوایش و سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی را هم برگزار کردیم.

افتخاری اضافه کرد: اگرچه ۱۵ مرداد ماه، روز آخر دریافت آثار این جشنواره بود اما به دلیل شلوغی، سایت تا ۱۶ مرداد یعنی روز چهارشنبه باز بود و علاقه مندان می توانستند آثار خود را ارسال کنند. البته کمی در زیرساخت ها مشکل داشتیم و دوستان شرایطی فراهم کردند تا همه بتوانند آثارشان را از طریق سایت ارسال کنند.

وی درباره تعداد آثار ارسال شده گفت: جمع آثار ارسال شده ۴۸۶ اثر است که ۳۶۸ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد. ۲۲۴ اثر در بخش حرفه ای و ۱۴۴ اثر هم در بخش مردمی رسیده است که این آثار از ۲۰ استان ارسال شده بود. آثاری که در مرحله اول بازمانده اند به دلیل رعایت نکردن زمان نمایش های رادیویی و خارج از موضوع بودن رد شدند. بیشترین ارسال آثار از شهرستان ها، استان چهارمحال بختیاری بود و بعد از آن استان کرمانشاه و گلستان بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ،  درباره ورود بازیگران به نمایش های رادیویی گفت: هر نقشی که نوشته می شود فرد مورد نیاز خود را می طلبد و ما محدودیتی برای استفاده از بازیگران جدید نداریم.

وی افزود: برنامه ای را با رادیو ورزش شروع کردیم و سعی داریم که متناسب با نیاز شبکه ها نمایش تولید کنیم. قرار است همکاری هایی با رادیو سلامت نیز داشته باشیم.

افتخاری ادامه داد: احتمال دارد برخی رادیو تئاترها را با تلویزیون تولید کنیم که باید خود شبکه ها این درخواست را مطرح کنند. البته تلویزیون باید شرایط ما را در نظر بگیرد و متناسب با شرایط همدیگر پیش برویم تا همکاری صورت بگیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، درباره تولید نمایش های ارزشمند ادبیات جهان اظهار کرد: محدودیت هایی برای تولید کارهای ارزشمند ادبیات جهان نداریم و پیش از این، این آثار ارزشمند به نمایش های رادیویی تبدیل شده اند. همکاران در حال بررسی هستند تا آثاری را که جا مانده اند به اثر نمایشی تبدیل کنند.

افتخاری درباره برنامه قصه شب نیز توضیح داد: برای احیای قصه شب هم برنامه هایی داریم چرا که جزو نمایش های نوستالژیک رادیو است و قرار است کارهایی در این زمینه صورت بگیرد و احیا بشود و بتوانیم کیفیت آن را افزایش دهیم.

افتخاری در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار صبا درباره نبود رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: فراخوانی برای این جشنواره داده شد که اسم ما در آن نبود و در جلسه ای که با مسئولان این جشنواره داشتم اعلام کردیم که ما علاقه مندیم بخش رادیو تئاتر در این جشنواره دیده شود و برای رادیو تئاتر برنامه‌های زیادی داریم که امیدوارم در جلسات بعدی اتفاقات بهتری رخ دهد.

در پایان این نشست، خبرنگاران از جلسه تمرین نمایش رادیویی ۱۵ قسمتی «شب تاریک» به کارگردانی رضا عمرانی دیدن کردند و کارگردان این اثر، به سوالات خبرنگاران درباره نحوه تولید نمایش رادیویی پاسخ داد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000