شرایط تئاتر پیش از کرونا نیز مساعد نبود/ هنرمندان تئاتر باید به مدیوم‌های دیگر بروند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
عقیل بهرامی در گفتگو با صبا:

شرایط تئاتر پیش از کرونا نیز مساعد نبود/ هنرمندان تئاتر باید به مدیوم‌های دیگر بروند

یک هنرمند تئاتر به انتقاد از اهالی تئاتر که اصرار بر راه افتادن اجراها دارند پرداخت، از لزوم فعالیت آنان در فضای مجازی و مدیوم‌های متفاوت هنری سخن گفت.

عقیل بهرامی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره وضعیت تئاتر و فعالان این عرصه در ایام کرونا به ویژه تعطیلی سالن ها گفت: پیش از آنکه مساله‌ای به نام کرونا وجود داشته باشد، وضعیت تئاتر چندان مساعد نبود و این موضوعی است که همه‌ ما آن را از قبل می دانستیم.

او ادامه داد: من پس از فعالیت ۱۰ ساله مستمر در عرصه تئاتر، سال ۱۳۹۷ آخرین بار روی صحنه رفتم چراکه احساس کردم دیگر فضای تئاتر کشش ندارد. اوضاع اقتصادی جامعه به گونه‌ای شده است که مردم نمی‌توانند تئاتر را در سبد کالای خود قرار دهند و برای آن هزینه کنند، در صورتی که مردم بیشتر سینما می روند چون هزینه کمتری تقبل می‌کنند.

بازیگر نمایش «جوادیه» با بیان اینکه تئاتر یک هنر والا است، توضیح داد: همه‌ مباحث مربوط به تئاتر کاملا قابل قبول است اما باید بپذیریم که سوشال مدیا و… نیز در فضای فعلی وجود دارد و ما باید با آن‌ها به رقابت بپردازیم. ما باید بدانیم که شرایط در حال حاضر متفاوت شده است و زمانی که تعدادی از هنرمندان تئاتر مشغول به کار هستند، بسیاری از جوانان در فضای مجازی مشغول به تولید محتوا بوده و هستند.

او  اضافه کرد: یک دقیقه ویدیوی یک جوان، بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بیننده دارد اما در مقابل آن یک گروه تئاتر با تمام تلاش‌ها و زحمت‌های خود در نهایت و در بهترین حالت ممکن و در بزرگترین سالن تهران ۵۰ هزار مخاطب دارد.

کارگردان نمایش «کال سنتر» خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از هنرمندان تئاتر به طور مستمر بر بازگشایی سالن‌های تئاتر تاکید داشتند، درحالی که شرایط فعلی جامعه خطرناک است و هنرمندان یک گروه که حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر هستند باید در یک پلاتو ۴۰ متری تمرین داشته باشند و این موضوع باعث شیوع این بیماری خواهد شد.

او با تاکید براینکه فرزند تئاتر است، گفت: من دشمن تئاتر نیستم و همچنان نیز علاقه زیادی به کار کردن در فضای تئاتر دارم اما زمانی که نمی‌شود این اتفاق را رقم زد چرا باید بر شدن آن تاکید کنم. بارها به هنرمندان تئاتر توصیه کرده‌ام که خود متونی را نوشته و به صورت تک لوکیشن با میزانسن تئاتری فیلمبرداری کنند و به تولید محتوا در فضای مجازی همانند فیلیمو و آپارات بپردازند.

بازیگر نمایش «تجربه‌های اخیر» عنوان کرد: در حال حاضر براین باورم که باید جا به جا شد و نباید در این فضا ماند چراکه شرایط تغییر کرده است و باید زاویه دید هنرمندان تئاتر نیز متفاوت شود. همه‌ افرادی که بازیگر می‌شوند تمایل دارند دیده شوند، پس این راه نیز راهی درست برای نشان دادن هنر بازیگری است.

او تاکید کرد: معتقدم در حال حاضر می‌بایست به فضای مجازی روی آورد و پس از آنکه شرایط به حالت عادی بازگشت مجدد روی صحنه رفت چراکه راه دیگری برای هنرمندان تئاتر نمانده است و به زور نمی‌توان حمایت مسئولان را جلب کرد.

مجری برنامه تلویزیونی «نسیم حیات» بیان کرد: تمامی حرف‌های بنده یک پیشنهاد به هنرمندان تئاتر است و به شخصه آماده هستم تا به همه‌ افرادی که تمایل دارند در این راه قدم برداند کمک و امکانات لازم را برای آنان فراهم کنم.

او در پایان تاکید کرد: باید کاری کرد تا این هنر و علاقه‌ای که در ما همانند یک اعتیاد شکل گرفته پایدار بماند، بنابراین می‌توان در مدیوم‌های متفاوت نیز آن را به مخاطب ارائه کرد چراکه مخاطب نیز به این فضا و هنر نیاز دارد.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است