جزئیات پخش سریال‌های خارجی در شبکه ۴/ سعی می‌کنیم به اصالت اثر وفادار باشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
مدیر واحد تامین برنامه شبکه 4 به صبا گفت:

جزئیات پخش سریال‌های خارجی در شبکه ۴/ سعی می‌کنیم به اصالت اثر وفادار باشیم

مدیر واحد تامین برنامه شبکه 4 رویکرد این شبکه را پخش سریال‌های اقتباسی، زندگی‌نامه‌ای، تاریخی و علمی-تخیلی خارجی عنوان کرد.

جواد رضایی مدیر واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره مینی‌سریال «بلندترین صدا» که پخش آن از بامداد امروز ۷ آبان ماه آغاز شده است، گفت: این مجموعه از لحاظ محتوا، ژانر و اهمیت زمان پخش که با جریان های سیاسی در حال حاضر آمریکا همزمان است، گزینه کم‌نظیری است که حتما می‌تواند توجه مخاطبان علاقمند را به خودش جلب کند. همچنین بازی راسل کرو در نقش «راجر ایلز» با گریم بسیار سنگین، قابل توجه و اعتناست.

وی افزود: به لحاظ محتوایی نیز چون به نظر می‌رسد تولید سریال از حمایت جناح رقیب جمهوری‌خواهان، یعنی دموکرات‌ها برخوردار بوده، خیلی از پشت‌پرده‌های اقدامات رسانه‌ای آمریکایی‌ها به خوبی به دست خودشان برملا می‌‌شود، بدون این که کمترین خدشه‌ای به اصالت اثر وارد شده باشد شاهد پخش آن خواهیم بود.

رضایی تصریح کرد: این سریال نقش و اهمیت رسانه‌ها را در تغییر افکار عمومی مردم آمریکا و همچنین انحرافات متعدد مالی، رفتاری و اخلاقی سردمداران آن‌ها را به بهترین شکل نمایش داده است.

مدیر واحد تامین برنامه شبکه چهار درباره ممیزی‌های سریال با وجود موضوع رسوایی اخلاقی شخصیت اصلی توضیح داد: صحنه‌های غیراخلاقی این سریال بسیار محدود است و مسائل مربوط به رسوایی اخلاقی بیشتر در دیالوگ‌ها عنوان شده است.

وی ادامه داد: در آماده سازی این سریال نهایت تلاش‌مان را کرده‌ایم تا با رعایت اقتضائات اخلاقی به اصالت کار وفادار باشیم. موارد بسیار محدود غیراخلاقی را هم یا حذف کردیم یا با تمهیدات تصویری مثل روتوسکوپی اصلاح کردیم تا هم اصالت کار حفظ شود و هم واقعیت‌ها تا جایی که می‌شود، بیان شود.

این مدیر تلویزیونی با اشاره به اهمیت پخش سریال‌های جدید از شبکه چهار بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹ چندین سریال جدید مثل «ابری بر بالای کوه»، «بینوایان»، «الیور توییست» و… برای نخستین بار پخش شده‌اند که عمدتا مورد اقبال مخاطبان شبکه قرار گرفته‌اند.

رویکرد شبکه چهار در پخش سریال

وی اظهار کرد: با حمایت‌های مدیر محترم شبکه، رویکرد جدید این است که باکس سریال شبکه ۴ را بتوانیم متناسب با تعاریف شبکه که توجه به ژانرهای اقتباسی، زندگی‌نامه‌ای، تاریخی یا علمی-تخیلی است، احیا کنیم و مجموعه‌های جدید و جذاب را روی آنتن بفرستیم.

رضایی افزود: چون شرایط متعددی همچون کرونا باعث کندی مراحل آماده‌سازی سریال‌ها شده، به ناچار در فواصل سریال‌های جدید، از سریال‌های آرشیوی اما کمترپخش‌شده که متناسب با رویکردهای شبکه ۴ باشد، استفاده می‌کنیم.

این مدیر تلویزیون با اشاره به سریال‌های بعدی این شبکه عنوان کرد: در آذرماه یک مینی‌سریال روسی با عنوان «برف و خاکستر» در ژانر تاریخی-جنگی و همچنین سریال دیگری به نام «اثبات بی‌گناهی» پخش می‌شود که فساد و بی‌عدالتی را در دستگاه قضایی آمریکا به نمایش می‌گذارد. این سریال نشان می‌دهد که انسان‌های زیادی در محاکم قضایی این کشور بی‌گناه، محاکمه و مجازات می‌شوند.

وی افزود: سریال‌های متعدد دیگری هم در دست آماده‌سازی است که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیر واحد تامین برنامه شبکه چهار در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پخش روتین مینی‌سریال‌ها منجر به کم‌بیننده شدن آن‌ها می‌شود یا نه، گفت: باکس سریال شبکه چهار ثابت است و تلاش می‌کنیم رضایت خاطر مخاطبان این گونه مهم نمایشی را جلب کنیم.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چرا فیلم‌های روز دنیا از تلویزیون پخش می‌شود ولی این اتفاق برای سریال‌ها نمی‌افتد، بیان کرد: به هر حال سریال‌ها باید به لحاظ محتوا، فرم و ساختار، قابلیت پخش از تلویزیون جمهوری اسلامی را داشته باشد. شاید بسیاری از آثار، مغایر با فرهنگ و ویژگی‌های انسانی و اسلامی باشند که اگر با ممیزی همراه شود، پخش آن‌ها از تلویزیون عقلانی نباشد.

وی در پایان گفت: همان‌طور که هر کشوری متناسب با فرهنگ و اقتضائات خودش، سریال‌ها و سایر تولیدات نمایشی خارجی را انتخاب و پخش می‌کند، ما هم حتما در گزینش آثار خارجی، معیارهای متعددی داریم که بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

پخش مینی‌سریال «بینوایان» برای اولین‌بار از شبکه چهار

مینی‌سریال «الیور توئیست» را در شبکه چهار ببینید

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است