محتوای ضدایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند را پیگیری حقوقی می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۷
رییس صداوسیما مطرح کرد:

محتوای ضدایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند را پیگیری حقوقی می‌کنیم

رییس سازمان صداوسیما در نخستین نشست شورای تخصصی و راهبردی امور حقوقی این سازمان بر ضرورت پیگرد حقوقی محتوای ضدایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تاکید کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، نخستین نشست شورای تخصصی و راهبردی امور حقوقی صداوسیما با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، حسن گروسی معاون امور حقوقی و مجلس صداوسیما، جمعی از مدیران این معاونت، اعضای این شوراها، رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، جمعی از مسئولان قضایی و نمایندگان حقوقی قوای سه‌گانه، کارشناسان و صاحب‌نظران حقوقی برگزار شد.

تقویت نگاه حقوقی به مسایل صداوسیما

عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما در این نشست بابیان اینکه سازمان صداوسیما در گذشته آن‌طور که باید بر جنبه‌های حقوقی فعالیت‌هایش متمرکز نبوده است، گفت: هر روند اجتماعی و فرآیندی که شکل می‌گیرد، یک لایه حقوقی دارد. تحولات و تغییر رفتارهای اجتماعی، شکل‌گیری نهادهای جدید یا انحلال نهادهای پیشین و … همگی، جامعه را نیازمند وضع قوانین جدید و تغییر مقررات قبلی می‌سازد.

رییس صداوسیما با بیان اینکه حقوق و مسایل حقوقی همپای رشد زندگی بشر و ارتقای حیات اجتماعی بشر رشد می‌یابد، بیان کرد: همان‌طور که جامعه متحول می‌شود، حقوق هم همراه با آن تحول می‌یابد.

وی با اشاره به برخی کشورها که مشاغل حقوق در آن از مهم‌ترین مشاغل هستند، اظهار کرد: در نظام‌های اجتماعی، حقوق است که زیرساخت ارتباط انسان‌ها را تنظیم می‌کند و جامعه‌ بهره‌مند از نظام مناسب حقوقی، بهتر می‌تواند به بقای خود ادامه دهد.

علی عسکری با بیان اینکه سازمان صداوسیما یکی از پیچیده‌ترین سازمان‌های کشور از نظر تعدد وظایف و گستردگی فعالیت‌ها محسوب می‌شود، ادامه داد: ازاین‌رو، عملکرد صداوسیما نیز از جنبه‌های مختلف مشمول حقوق و امور حقوقی است.

رییس سازمان صداوسیما با بیان اینکه برای نمونه سازمان صداوسیما در حوزه فناوری و زیرساخت‌های فنی با مسایل حقوقی متعددی مواجه است، اظهار کرد: در کنار این‌ها سازمان دارای اموال مختلف مادی و معنوی است که پیگیری مسایل حقوقی آن‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

رسانه ملی؛ پرچم‌دار هماهنگی ماهواره‌ای کشور

علی عسکری با اشاره به حقوق سازمان در حوزه انتشار محتوا نیز گفت: برای نمونه، ما در این حوزه در بحث انتشار از طریق ماهواره بسیار فعال هستیم؛ به‌طوری‌که حدود ۸۰ درصد استعداد ماهواره کشور در اختیار صداوسیما است و با در نظر داشتن مسایل حقوقی خاص این حوزه، پرچم‌دار هماهنگی‌های ماهواره‌ای کشور هستیم.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه حوزه انتشار سیگنال زمینی از دیگر حوزه‌هایی است که شامل امور حقوقی می‌شود، مطرح کرد: ازآنجایی‌که صداوسیما سازمانی رسانه‌ای است، از فضای مجازی و بستر اینترنت هم استفاده گسترده‌ای می‌کند و این عرصه هم مباحث حقوقی بسیار پیچیده‌ای دارد.

وی از حوزه تنظیم مقررات در زمینه انتشار صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی هم به‌عنوان عرصه جدیدی یاد کرد که با توجه به تدبیر و فرمایش رهبر معظم انقلاب برعهده صداوسیما گذاشته‌شده است و تاکید کرد: این عرصه نیز مهم است و صداوسیما موظف است در حوزه تنظیم‌گری و رگلاتوری به آن نظم بخشد.

علی عسکری با بیان اینکه بحث تنظیم‌گری مبحث جدیدی در دنیای امروز است، تصریح کرد: صداوسیما با ایجاد سازمان ساترا، بار مسئولیت امور در این حوزه را در کشور بر دوش گرفته است. این بخش بستر حقوقی مهمی دارد، به‌طوری‌که باید هم به حقوق مالکیت معنوی و هم تنظیم‌گری در انتشار محتوا توجه کند.

رییس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه صداوسیما در حوزه‌های مختلف با عرصه بسیار پیچیده‌ای ازنظر حقوقی مواجه است، گفت: تحولات امروز در حوزه اندیشه و رفتار انسان‌ها، رفتارهای اجتماعی را دگرگون می‌کند و باید بتوانیم موضوع‌های حقوقی را تنظیم و پیگیری کنیم تا منافع کشور تامین شود.

ضرورت پیگرد حقوقی محتوای ضدایرانی در شبکه‌های معاند

توجه به موضوع انتشار محتوای ضدایرانی از طریق ماهواره نیز از دیگر موضوعاتی بود که علی عسکری در این نشست از آن سخن گفت و تصریح کرد: تاکنون سابقه نداشته که ما ازنظر حقوقی از این حجم محتوایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای علیه کشور و تخریب افکار عمومی منتشر شده است، شکایت کنیم.

وی افزود: حدود ۱۳۰ شبکه به زبان فارسی و حدود ۱۴۰ شبکه با لهجه اقوام ایرانی فعالانه علیه کشور ما برنامه پخش می‌کنند و فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را نشانه گرفته‌اند، باید ازنظر حقوقی بتوانیم این هجمه را پیگیری و خنثی کنیم.

علی عسکری با اشاره به وضعیت مشابه در فضای مجازی و استفاده دشمنان از این عرصه برای تخریب جمهوری اسلامی ایران گفت: این هجمه جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها جنبه حقوقی است؛ جنبه‌ای که البته بسیار مهم و گسترده است و امیدوارم این شورا و اعضایش بتوانند با هم‌اندیشی برای همه این موضوعات راهبردهایی طراحی کنند.

رییس سازمان صداوسیما در پایان با بیان نقش شوراهای راهبردی امور حقوقی رسانه ملی در احقاق حقوق صداوسیما و استفاده از این ظرفیت برای ارایه آموزش به مردم در زمینه مسایل حقوقی، از به‌کارگیری حقوقدانان جوان در کنار بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان باتجربه در این شوراها خبر داد و اظهار کرد: ما می‌کوشیم صداوسیما همان دانشگاهی شود که امام خمینی (ره) فرمودند و همان کانون انتشار افکار و عقاید اسلامی‌بشود که مقام معظم رهبری تکلیف کرده‌اند.

اهداف و کارکرد شوراهای تخصصی و راهبردی حقوقی رسانه ملی

حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما هم در نشست شورای تخصصی و راهبردی امور حقوقی رسانه ملی با اشاره به تاکید معمار کبیر انقلاب بر نقش صداوسیما به‌عنوان دانشگاه عمومی و منویات مقام معظم رهبری که صداوسیما را عمده‌ترین مرکز هدایت فکر خوانده‌اند، گفت: اهمیت رسانه ملی به‌قدری است که یکی از فصول ۱۴ گانه قانون اساسی به‌طورکلی به موضوع صداوسیما می‌پردازد.

وی افزود: وظیفه تنظیم‌گری و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر و موارد کلان دیگری هم بر عهده سازمان گذاشته شده که بار صداوسیما را سنگین‌تر می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما با بیان اینکه مسایل مربوط به رسانه‌ها، صوت و تصویر فراگیر، موضوعات مالکیت فکری، فضای مجازی و ماهواره‌ها از مسایلی است که با سرعت نور در حال تحول است، گفت: این سرعت با ورود فناوری‌های جدید بیشتر هم خواهد شد.

گروسی با بیان اینکه به‌موازات این پیشرفت، مسایل حقوقی این‌ها هم به‌سرعت در حال گسترش است، مطرح کرد: این سرعت ایجاب می‌کند که حقوق‌دانان در تامین نظم و امنیت عمومی از نقص الزام‌های اخلاقی و فرهنگی گرفته تا تعهدهای حرفه‌ای، نقض مالکیت فکری، تجاوز به حریم خصوصی و سرقت اطلاعات تجاری کوشا باشند.

وی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی و راهبردی امور حقوقی گفت: با همه زحماتی که تاکنون به نمایندگان دستگاه‌های مرتبط داده‌ایم، مقرر شد به‌طور منسجم‌تر و کارآمدتر این امور دنبال شود و لذا شوراهای تخصصی و راهبردی سه‌گانه حقوقی با عنوان‌های شورای راهبردی حقوقی، شورای راهبردی فضای مجازی و مالکیت فکری و شورای راهبردی حقوق بین‌الملل و ماهواره راه‌اندازی شد که باقدرت تمام و برنامه‌ریزی دقیق حرکت خواهد کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما با بیان اینکه همه موضوع‌های حقوقی مربوط به این سازمان با هم‌وطنان عزیزمان و حاکمیت ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم در این شوراها از همه بخش‌های مختلف ازجمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مرتبط، قوای سه‌گانه و ناجا استفاده کنیم.

گروسی با بیان اینکه موضوع‌های جدی و مهمی نظیر هجمه‌های شبکه‌های ماهواره‌‌ای و معاند در این شوراها بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: اعضا در اولین دستورکارهای این شوراها، جرائم و موضوعاتی را که از نظر اهمیت و فراوانی در سطح بالایی قرار دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند و پس از بحث، طراحی و تدوین طرح‌های تخصصی و عمومی حقوقی، به واحدهای طرح و برنامه حوزه‌های برنامه‌ساز سازمان ارایه می‌شود تا اقدام لازم برای آموزش به عموم مردم انجام گیرد.

توجه به موضوعات حقوق شهروندی، آشنایی با حقوق و وظایف نیز از جمله مباحثی بود که گروسی در این نشست بر آن تاکید و تصریح کرد: می‌کوشیم در این زمینه‌ها سطح تعامل با قوا و دستگاه‌های مرتبط و مراکز پژوهشی را به بالاترین حد برسانیم و امیدواریم برکات آن شامل حال مردم عزیز و گران‌قدرمان باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما با بیان اینکه در برخی موارد به علت ضعف و کاستی‌های قانونی با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: امیدوارم مجلس شورای اسلامی هم در حوزه تقنین همراهی لازم را خواهد داشت و اعتقاد دارم با جمع گران‌سنگی که برای شوراها انتخاب شده‌اند اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استادان محترم حقوق، مسئولان محترم قضایی، ناجا و کارشناسانی که در بخش‌های دیگری از حاکمیت خدمت می‌کنند و پژوهشگران، کارشناسان و مدیران صداوسیما کارنامه‌ای در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ارایه دهیم.

در این نشست نمایندگان و اعضای حاضر نیز به ارایه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره اهداف این شوراها و عملکرد آن پرداختند.

مرداد امسال حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس در احکام جداگانه‌ای اعضای حقیقی و حقوقی سه شورای تخصصی حقوقی «مالکیت فکری و فضای مجازی»، «ماهواره و حقوق بین‌الملل» و «شورای راهبردی حقوقی» را منصوب کرد.

این شوراها باید با سرلوحه قرار‌ دادن راهبرد تفکر، تلاش و بهره‌مندی از علوم روز در زمینه تامین حداکثری منافع ملی، نظر به توسعه فناوری فضایی و گستره تاثیر ماهواره‌ها در چرخه تحول رسانه‌های جمعی، ارتباط وثیق پخش برنامه‌های ماهواره‌ای با مقررات و اسناد بین‌المللی، فعالیت گسترده صدها شبکه ماهواره‌ای معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گسترش روزافزون پدیده نوظهور فضای مجازی و لزوم پیگیری‌های موثر حقوقی در این زمینه، برای نیل به اهداف سازمان تلاش کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است