طبیعت مأمنی برای انسان‌ها/طراحی‌هایی «از میان تا کران» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
زهرا مرصوص در گفتگو با صبا:

طبیعت مأمنی برای انسان‌ها/طراحی‌هایی «از میان تا کران»

زهرا مرصوص درباره نمایشگاه نقاشی خود به اسم «از میان تا کران» که از 2 آبان در گالری ویستا برقرار‌ است، توضیحاتی داد.

زهرا مرصوص هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره نمایشگاه جدید خود به نام «از میان تا کران» که از ۲ آبان‌ماه در گالری ویستا آغاز شده‌است، گفت: در طراحی‌های این نمایشگاه موازی و یا شاید بتوان گفت برعکس طراحی‌های قبلی، انسان‌ها را وارد فضای طبیعت کردم که گویی طبیعت اتاق شخصی انسان‌هاست و آن‌ها به طبیعت پناه برده‌اند.

وی درباره ایده اولیه آثار خود در نمایشگاه «از میان تا کران» بیان کرد: به طور کلی علاقه به طبیعت در من وجود داشته و در سال‌های اخیر این علاقه و تمایل به بازنمایی آن، در من دو چندان شده‌است. در سفرهایم تلاش می‌کردم تا آنچه را می‌بینم با دوربین عکاسی ثبت کنم و پس از کار کردن روی آن‌ها آثار این نمایشگاه شکل گرفتند. روند شکل‌گیری ایده این نمایشگاه در ادامه آثار قبلی خودم است که تلاش کردم چیزهای جدیدی را به ایده‎‌های قبلی‌ام اضافه کنم.

این نقاش درباره سبک و تکنیک آثارش توضیح داد: سبک طراحی‌های نمایشگاه اخیر روان‌نویس روی مقوا است که همراه آن از کلاژ استفاده کردم به این‌صورت که فیگور‌ها را روی کاغذ پوستی طراحی کردم و بعد از کلاژ استفاده کردم. درواقع روند کار به همان صورتی که در ذهنم بود شکل می‌گرفت یعنی ابتدا طراحی طبیعت بود که شکل می‌گرفت و بعد از آن آدم‌‌ها به کار اضافه می‌شدند.

وی درباره زمان خلق آثارش نیز گفت: یکی از کارهای این نمایشگاه را در سال ۲۰۱۹ انجام داده بودم اما بیشتر آن‌ها متعلق به سال ۲۰۲۰ هستند. البته تعدادی از آن‌ها هم مدتی قبل از برگزاری نمایشگاه به پایان رسیدند.

مرصوص درمورد علت نام‌گذاری نمایشگاه خود گفت: من قبلا در این مورد فکر کرده بودم که بتوانم احساس خودم را در هنگام خلق آثار در یک کلمه بیان کنم. در واقع به دنبال عبارتی بودم که بتوانم با آن در میان طبیعت بودن و از طرفی آنچه در درون آدم‌ها است به مخاطبان منتقل کنم به همین دلیل «از میان تا کران» را انتخاب کردم که مفهوم در میان شاخ و برگ درختان بودن تا افق را در خود دارد.

این هنرمند در پایان درباره موانعی که برای برگزاری نمایشگاه سر راهش وجود داشت، مطرح کرد: تصور می‌کنم این نمایشگاه خیلی راحت صورت گرفت مثلا با اینکه از قبل با گالری ویستا هماهنگی‌های لازم را انجام نداده بودم اما زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه میسر شد. البته به لحاظ اقتصادی هزینه‌هایی مثل بوم و رنگ و پس از آن قاب و هزینه‌های دیگر وجود داشتند، به هر حال هزینه‌های کار هنری کم نیست و من هم به دنبال کمتر‌شدن هزینه‌ها بودم یعنی سطحی که بتوانم از پس آن بربیایم.

در بیانیه این نمایشگاه آمده‌است: «می‌خواهم بخشی از آن را با خود به خانه بیاورم، قاب کنم و برای همیشه در گوشه ای در دلم… در ذهنم… جلوی چشمانم… در همه وجودم جای دهم. بعد من می‌شوم قطعه کوچکی از بازتاب آن‌همه بزرگی. هر کس به من نگاه کند او را می‌بیند و آن همه شکوه و زیبایی و عظمت را. حال ما با هم یکی شده‌ایم. او در خانه من است و من در خانه او. او همیشه مأمن من بوده‌است.»

نمایشگاه نقاشی «از میان تا کران» از ۲ تا ۱۲ آبان‌ماه برپا است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری ویستا به نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه۱۲، پلاک۱۱ مراجعه‌کنند.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است