آخرین جزییات از ادغام‌ها در سازمان سینمایی/ امور جشنواره‌ها متمرکز می‌شود

ذبررذببلبلیب

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره طرح چابک سازی و تحول بنیاد سینمایی فارابی و احتمال ادغام برخی ماموریت های نهادهای دیگر با وظایف این بنیاد اذعان کرد: موضوع تحول در سازمان سینمایی و موسسات تابع و همینطور تجدید ساختار نهادهای سینمایی مدتی است در سازمان سینمایی در قالب جلسات کارشناسی مختلف مطرح است و چندی پیش هم با اعلام خبری از سوی مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری اولین گام این تغییرات به صورت رسانه ای اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه بحث ادغام موسسه رسانه های تصویری در یک یا دو موسسه دیگر مطرح است، عنوان کرد: پیش بینی می شود با توجه به تغییرات تکنولوژیک و تغییر در روندهای اجرایی، برخی از فعالیت ها موضوعیت سابق را نداشته باشند، همینطور برخی از قوانین، آیین نامه ها و مقرراتی که در سه یا چهار دهه اخیر در حوزه سینما تدوین و اجرا شده نیاز به بازنگری دارند.
این مدیر سینمایی افزود: تکالیفی را دولت در برنامه ششم توسعه ابلاغ کرده که بر اساس آن باید کوچک سازی و تحول موسسات سینمایی ذیل کلان‌برنامه های دولت اتفاق بیفتد و طبعا سازمان سینمایی هم شامل این برنامه تحول می شود.

تابش با اشاره به اینکه در حال حاضر زمان مناسبی برای اعلام جزییات برنامه های آتی سازمان سینمایی نیست، توضیح داد: در حال برگزاری جلسات کارشناسی بین موسسات و سازمان سینمایی هستیم و تا آخرین لحظه که طرح نهایی تصویب نشود نمی توان اظهارنظری قطعی درباره جزییات آن داشت ولی به طور کلی می توانیم این موضوع را اعلام کنیم که  هم در ساختار موسسات تابعه در سازمان سینمایی و هم در سازمان سینمایی شاهد تحول و کوچک سازی خواهیم بود و برخی از ادغام ها اتفاق خواهد افتاد.
برخی وظایف کارکرد خود را از دست داده اند

او با اشاره به اینکه که همه ادغام ها از موسسه ای به موسسه دیگر نیست، اضافه کرد: برخی وظایف کارکرد خود را از دست داده اند لذا منتفی می شوند و ادامه برخی از برنامه ها به سازمان سینمایی موکول شده و برخی  هم در سایر نهاد های سینمایی ادغام می شوند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره احتمال بازگشت جشنواره های دولتی اعم از جشنواره ملی فجر و جشنواره جهانی فجر به بنیاد سینمایی فارابی با توجه به طرح تحول و ادغام، توضیح داد: در بررسی های اولیه این بحث مطرح شده که بخش پشتیبانی و هماهنگی امور جشنواره ها ذیل سازمان سینمایی و یا در موسسه ای تجمیع شود.
تابش اضافه کرد: هنوز درباره جشنواره فیلم های کوتاه و سینماحقیقت به طور دقیق بررسی ها انجام نگرفته و بیشتر در حوزه سینمای حرفه ای این بررسی ها در حال انجام است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگر صحبت هایش اشاره کرد: طبیعت هر سازمانی این است که اگر بخواهد فعالیت هایش موثر واقع شود باید به آن 10 کلان برنامه ای که سازمان سینمایی در هدف گذاری چند ساله خود مشخص کرده برسد و در این مسیر طبعا باید در برخی از نگرش ها نسبت به مدیریت هم در بخش دولتی سینما و هم در اصناف تجدیدنظر شود و این مهم ضمن انجام جلسات کارشناسی، نیاز به یک گفتمان سازی هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است وظایف و ماموریت های جدیدی تعریف شود و یا در مواردی ادغام صورت بگیرد در ابتدا نیازمند این هستیم که  این موارد برای ذینفعان و سپس نزد اهالی رسانه درست تبیین شود، گفت: مخصوصا اصنافی که با موسسات سینمایی یا سازمان سینمایی مرتبط هستند باید اولین کسانی باشند که مطلع می شوند که این تغییرات شامل چه حوزه هایی می شود و خود را برای برخی از این تغییرات آماده کنند. امیدوارم با این روندی که خوشبختانه از قبل شروع شده بود و در حال حاضر با آمدن آقای حسین انتظامی سرعت گرفته، به جمع بندی های خوبی راجع به مباحث مربوط به تجدید ساختار سازمان سینمایی برسیم.

تابش درباره اظهارنظر حسین انتظامی مبنی بر احترام بر نظر صنوف برای ادغام جشنواره ملی و جشنواره جهانی فجر توضیح داد: در جلساتی که او با صنوف داشته حضور نداشتم و اطلاعات دقیقی ندارم، البته طبیعی است که رییس سازمان سینمایی برای پیشبرد کارها جلسات مختلفی با اصناف سینمایی داشته باشد و این‌ موضوع و سایر موضوعات هم در این جلسات مطرح شود.
سرنوشت نیروی انسانی پس از کوچک سازی

تابش درباره سرنوشت کارمندان پس از کوچک سازی و ادغام موسسات سازمان سینمایی گفت: موسسات سینمایی تابع سازمان سینمایی چند دارایی دارند که یکی از آنها نیروی انسانی است، یکی از آن ها حقوق فیلم های سینمایی است که در این‌ موسسات به عنوان سرمایه های اصلی این‌نهادها نام برده‌ می شود و همینطور تجهیزات، ساختمان ها و‌ وسایل نقلیه. زمانی که از ادغام یا انحلال صحبت می شود، صرفا تمرکز و توجه به رویکردهای اجرایی نیست بلکه به مباحث نیروی انسانی و سایر دارایی های مشهود و غیرمشهود یک نهاد سینمایی هم توجه می‌شود و همه این‌ مسایل در طرحی که آقای یزدانی و همکارانشان با مشورت مدیران سینمایی تهیه می‌کنند قابل پیش بینی است.

او در پایان گفت: این موضوع را هم فراموش نکنیم که نهادی مانند موسسه رسانه های تصویری بیش از دو دهه و‌ نهادی مانند بنیاد فارابی سی و‌ پنج سال از عمرش می گذرد و‌ در جریان طبیعی عمر این موسسات عده ای از این نیروها به سن بازنشستگی رسیده اند و یا این که امکان بازخریدی با شرایط خوب برای آنها فراهم می شود. البته تداوم بهره مندی از خدمات نیروی انسانی کارآمد در این موسسات از نکات مهمی است که مدیران سینمایی به آن توجه دارند تا از تجارب و تخصص نیروهای خلاق و کارآمد به درستی استفاده شود.
زهرا دمزآبادی