امروز ۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۶
جواد ارشادسرابی در گفتگو با صبا:

فیلمنامه اولیه «خاک گرم» را تغییر دادیم/ کرمان مثل یک موزه بزرگ است

این شب ها سریال «دوردست‌ها» به کارگردانی جواد ارشادسرابی از شبکه یک پخش می شود؛ مجموعه ای که لوکیشن آن کرمان است و قصه ای درباره میراث فرهنگی را مطرح می کند.

خاک گرم کرمان در شبکه یکبه گزارش خبرنگار صبا، جواد ارشادسرابی آخرین بار با سریال «دوردست‌ها» در
تلویزیون حضور داشت و این شب‌‌ها سریال «خاک گرم» به کارگردانی او و تهیه‌کنندگی
فریبا بانک توکلی از شبکه یک پخش می‌شود.

در این سریال دانیال حکیمی، فرشته سرابندی، شهروز
ابراهیمی، مریم خدارحمی، بهرام ابراهیمی، شیوا خسرومهر و… حضور دارند. قصه «خاک
گرم» در شهر کرمان و با محوریت میراث فرهنگی ایران روایت می‌شود.

به بهانه پخش سریال با جواد ارشادسرابی گفتگویی داشتیم که می‌خوانید:

*چه شد که به فکر ساخت سریالی با حال و هوای بومی افتادید؟

جواد ارشادسرابی: گروه فیلم و سریال شبکه اول فیلمنامه‌ای را به من
پیشنهاد داد که من به آنها گفتم باید تغییراتی در آن ایجاد شود تا این سریال را بسازم. همچنین براساس
سیاست‌‌های سازمان صداوسیما که گفته‌اند باید تمرکززدایی کنیم و همه کارها صرفا در
تهران ساخته نشود، فریبا بانک توکلی تهیه‌کننده سریال، استان کرمان را پیشنهاد داد و ما هم پذیرفتیم.

*چقدر آن فیلمنامه اولیه را تغییر دادید؟

-فیلمنامه اولیه این‌طور نبود و تغییرات زیادی
دادیم. می‌خواستیم نقاط ناشناخته جنوب شرقی کشور را به هم‌وطنان نشان دهیم و در
خلال این اتفاق، داستان جذابی هم روایت کنیم بنابراین براساس دیدگاه خودم داستانی
را طراحی کردم.

*
چرا شهر کرمان را انتخاب کردید؟

-واقعیت این است که کرمان شبیه یک موزه‌ بزرگ است. من مستند و فیلم سینمایی «سلام» را در این شهر ساخته بودم و
می‌دانستم چقدر نقاط جذابی دارد. کرمان معماری و بناهای تاریخی منحصربه فردی دارد
و زیست‌بوم‌‌های خوبی را می‌توان در این شهر مشاهده کرد.

* در ساخت سریال «خاک گرم» به مشکل مالی برنخوردید؟

-با مدیریت درستی که تهیه‌کننده به خرج داد، برآورد
درستی داشتیم و سعی کردیم خوب پیش برویم. همچنین با کمک مسئولان استان کرمان توانستیم
خیلی راحت‌تر کارمان را جلو ببریم و واقعا از آن‌ها سپاسگزارم. ماجرای بودجه و
کمبودها در همه پروژه‌‌ها هست که لازم نیست وارد جزییاتش شویم.

*آیا پروژه‌ای بوده است که به دلیل
همین مسایل مالی
نتوانسته باشید آن را بسازید؟

-من بعد از «دوردست‌ها» در تلویزیون کار نکرده بودم
و مدت‌هاست تمرکزم روی فیلم سینمایی «مراد» است. به هرحال قصه مالی همیشه با ما همراه
است و هر وقت کار می‌کنیم هم باید سرعت بالا باشد هم بودجه نداریم. من از آن دست
کارگردان‌‌هایی هستم که فضاهای بسته نمایشی را دوست ندارم و می‌خواهم بیننده حظ
بصری ببرد.

*اسم سریال «خاک گرم» پیش از این «تردید» بود. چه شد
که تغییر کرد؟

-متن اولیه تغییر کرد و بحث میراث و جنوب ایران مطرح
شد پس اسم «خاک گرم» را برایش مناسب‌تر دیدیم.

*شما متن اولیه را تغییر داده‌اید، اما همچنان اسم
خانم سمانه نامدار به‌عنوان نویسنده در تیتراژ وجود دارد!

-بله. ایده اصلی متن و خط داستانی را من به نامدار
دادم و وقتی او فیلمنامه را نوشت، آن را براساس فضایی که قرار بود فیلم در آن
ساخته شود، بازنویسی کردم.

*فیلم سینمایی «مراد» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

-چهار سالی می شود که فیلم سینمایی «مراد» را طراحی کرده‌ام و
در حال تلاش برای پیدا کردن تهیه‌کننده‌ام، اما به این دلیل که کار فرهنگی است و
به مضمون هویت در آن پرداخته شده است باید تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار داشته باشیم.
تداخل سریال «خاک گرم» با «مراد» باعث شد ساخت فیلم سینمایی را عقب بیندازم و بعد
از کار سریال مجدد به آن بپردازم. ماجرا باز هم در بم و استان کرمان می‌گذرد و من
خیلی در این مناطق تحقیق کرده‌ام و برخی لوکیشن‌‌های سریال «خاک گرم» را همان زمان
پیدا کرده بودم. امیدواریم سال بعد بتوانیم ساخت پروژه را از سر بگیریم.

*«مراد» قصه چیست؟

-قصه فیلم «مراد» درواقع تقابل فرهنگ مغرب و مشرق‌زمین
است. توریستی گم شده و پیدا کردن توریست توسط شخصی به اسم مراد انجام می‌شود.
واقعیت این است که غرب تشنه داشته‌‌های ماست و ما را از طریق همین فرهنگ شرقی می‌شناسند.
یکی از پرفروش‌ترین آثار در اروپا و آمریکا ترجمه کتاب‌‌های مولانا بوده است و این
مساله نشان می‌دهد فرهنگ شرق چقدر غنی است. فیلم‌های معناگرا به‌شدت اندوخته‌‌های فرهنگی
ما را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و واقعا به آن نیاز داریم.

*نکته‌ای هست که بخواهید به این گفت‌وگو اضافه شود؟

-به نظرم دیدگاهی که در رسانه ملی شکل گرفته مبنی بر
این‌که آثار را فراتر از تهران ببریم و شهرستان‌‌ها را هم پوشش دهیم، واقعا اتفاق
خیلی خوبی است. در استان‌‌های مختلف موقعیت‌‌های خوبی برای ساخت سریال وجود دارد و
مردم متاسفانه به آثار آپارتمانی تهرانی عادت کرده‌اند. درک این مساله که سریال‌سازی
کاری هنری است و نیاز به زمان و بودجه کافی دارد، باید مورد توجه مسئولان قرار
بگیرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است