قرار نیست همه برنامه‌های مهم را مردان اجرا کنند/ صدای دختران در «کاملا دخترونه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
مژده لواسانی در گفتگو با صبا:

قرار نیست همه برنامه‌های مهم را مردان اجرا کنند/ صدای دختران در «کاملا دخترونه»

مژده لواسانی از تجربه اجرای برنامه «کاملا دخترونه» در شبکه سه سیما می گوید و معتقدست باید به مجریان زن اعتماد بیشتری شود و برنامه های متنوع تری به آنها سپرده شود.

«کاملا دخترونه» مخاطب را با من همراه کرد

به گزارش خبرنگار صبا، برنامه تلویزیونی «کاملا دخترونه» به تهیه کنندگی سعید ستودگان با موضوع سبک زندگی دختران در جامعه ایرانی-اسلامی ما مسایلی مثل زنان و حضور اجتماعی آن ها، منش و نوع زندگی دختران امروزی، نیازها و خواست  های پنهان و آشکار آن ها و… را مورد بررسی قرار می دهد.
به نظر می رسد باتوجه به تحولات فرهنگی که ناگزیر جامعه با آن روبه رو است، تولید این نوع برنامه  ها برای دادن خط مشی به زندگی دختران سرزمین مان کار بزرگ و مهمی محسوب می شــود و اجرای این برنامه توسط دختری از همین کشور، به جذابیت برنامه افزوده است. مژده لواسانی مجری برنامه «کاملا دخترونه» از جمله مجریانی است که اجرایش هویت مند و خاص خودش است. او در بین کاندیداهای پنجمین جشنواره جام جم حضور دارد که با اختلاف زیاد در مرحله مقدماتی اول است و بعد از انتخابش در برنامه «سه ستاره» در سال گذشته به تهیه کنندگی احسان علیخانی، سنجیده تر از گذشته دست به انتخاب اجرای برنامه  ها می زند. گفتگویی با وی داشته ایم که می خوانید:
*به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی با موضوع دختران فکر می کنید، بزرگ ترین خواسته و کمبود دخترهای اجتماع ما چیست؟
 -فکر می کنم بزرگ ترین خواسته آن ها توجه بیشتر به دختران در همه ابعاد زندگی شان است، اما بزرگ ترین کمبودی که دختران ما دارند و از آن رنج می برند، نداشتن اعتماد به نفس است. دخترهای ما متاسفانه خودشان را کمتر قبول دارند. آن چیزی که من از دیگران می خواهم این است که بیشتر به آن ها توجه شود و ببینند چه خواسته  هایی دارند. 
*به عنوان دختری از کشور ایران، خودتان در اجتماع چه نیازی احساس می کنید و آیا در برنامه به این دغدغه  ها می پردازید؟
-در برنامه تا جایی که می توانیم از موضوعاتی صحبت کردیم تا دختران متوجه شوند که اگر چیزی می خواهند، باید از خودشان شروع کنند. همه ما باید برای رفع مشکلات زندگی مان چه در خانه چه در اجتماع، ابتدا به خودمان رجوع کنیم و تغییر و تحول باید از خودمان آغاز شود. ما سعی کردیم مطالبات دختران را تا جایی که می توانستیم به مسئولان منتقل کنیم. در مورد دختران زاهدانی که در آن شرایط در آتش سوختند، ما اولین کسانی بودیم که این مساله را در رسانه پیگیری کردیم و با مدیریت مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش صحبت کردیم که چرا اصلا مجوز دادید؟ ما از این نوع کارها زیاد انجام دادیم. البته یادتان باشد برنامه «کاملا دخترونه» هیچ گاه چالشی نبوده و می خواستیم برنامه عصرگاهی جذابی باشیم و بیشتر روی خود دخترها تاثیر بگذاریم تا مسئولان.
*تا به حال مساله ای را در برنامه تان مطرح کرده اید که چالش برانگیز شود و انتقادی را در پی داشته باشد؟
-بله، خیلی زیاد. ابتدا که برنامه را شروع کرده بودیم، روند کار این طور بود که در بخش خبری خیلی از مطالبات را بیان می کردیم و حتی شکایت  های جدی داشتیم. 
*دور شدن از فضای اجرای روتین و صریح تر بیان کردن معضلات به طوری که از قالب قبلی خود فاصله بگیرید چه شرایطی برای شما در پی داشته است؟
-من با این سبک اجرا، مطالباتی را بیان کرده و همراه با گروه سازنده برنامه پیگیری کردیم که در زمان خودش خیلی سروصدا کرد مثل ماجرای دختر وزیر در حوزه احتکار دارو، ماجرای زهرا نعمتی در جاکارتا، گفتگو با رییس دانشگاه آزاد بعد از حادثه چپ شدن اتوبوس که برای اولین در برنامه ما انجام شد و خیلی جنجالی هم بود. به طور کلی برنامه «کاملا دخترونه» صدای رسایی برای اتفاقات مهم به ویژه مسایل دختران بوده و هست.
*با اجرای برنامه «کاملا دخترونه» چه بازخوردهایی نسبت به خودتان و برنامه دریافت می کنید؟
-خداراشکر که همیشه برخوردهای مثبتی دیده ایم. برنامه «کاملا دخترونه» مخاطب را خیلی با من همراه کرد و جزو معدود برنامه هایی است که واقعا بازتابش را در تماشاگران از همان ابتدا دیدم. خاصیت برنامه برای یک قشـر خاص این است که حداقل در آن قشر تاثیر بگذارد و وقتی به شهرستان  ها برای اجرا می روم، تازه می فهمم که «کاملا دخترونه» چقدر تاثیر گسترده ای داشته است. 
*آیا نوع خاصی از برنامه  های تلویزیونی و اجراهای متفاوت هست که علاقه مند باشید مسئولیتش را برعهده بگیرید و تا به حال پیشنهاد نشده باشد؟
-تهیه کنندگان در تلوزیون خیلی کمتر به خانم  های مجری برای اجرای نوع خاصی از برنامه  ها اعتماد می کنند وگرنه حتما مجری  های خانمی داریم که واقعا از پس اجراهای متفاوت برمی آیند، اما این اعتماد از جانب تهیه کننده  ها به آن ها نمی شود بنابراین نمی توانم بگویم اجراهای خاص به من پیشنهاد نشده است، بلکه این مساله درمورد تقریبا تمام مجری  های خانم ما وجود دارد. خوشبختانه من سعی کردم در برنامه  هایی با ژانرهای گوناگون خودم را محک بزنم ولی مساله اعتماد به مجری های زن باید حل شود. من هم برنامه تحویل سال اجرا کردم هم مجری برنامه  هایی مثل «روبه راه» که برنامه ای کاملا چالشی بود و با مسئولان گفتگو می کردیم، بودم، اما باز هم تصورم این است که درباره مجری زن باید تغییر نگاه ایجاد شود و این طور فکر نکنیم که همه برنامه  های خیلی مهم را باید مردان اجرا کنند. البته این دیدگاه برآیند اجتماع ماست و جامعه قرابت بیشتری با مجری های مرد دارد و اعتماد می کند.
*پیشنهاد بازیگری هم در این سال ها داشته اید؟ نسبت به این مساله چه موضعی دارید؟

-من کارم را با بازیگری آن هم کاملا جدی شروع کردم. سالی چند پیشنهاد وسوسه انگیز در سینما و تئاتر دارم.
مردم من را به عنوان مجری می شناسند و این هویت پذیرفته شده است و اگر بخواهم این هویت را تغییر دهم، باید اتفاق خارق العاده ای بیفتد. شاید من هنوز جرأت ریسک کردن برای تغییر هویت مجری به بازیگری را ندارم. برای بازیگری شرایط خاص خودم را دارم؛ پوشش من همین است و نمی توانم و نمی خواهم آن را تغییر دهم بنابراین این برای بازیگر شدن وضعیت من کمی متفاوت است. 
*باتوجه به این که شما قبلا در برنامه  هایی مثل «سه ستاره» مجری برتر سال شدید، نسبت به کاندیدا شدن در پنجمین جشنواره «جام جم» چه احساسی دارید؟
-احساس می کنی تلاشت دیده شده است. می خواستم ابتدا از این جشنواره انصراف بدهم، به این دلیل که تجربه شیرین در «سه ستاره» را داشتم و فکر می کردم برای چه بار دیگر باید مردم را در موضع انتخاب قرار دهم؟ اما تنها نکته ای که باعث شد انصراف ندهم، این بود که من نماینده و پرچمدار برنامه «کاملا دخترونه» هستم و باید از طرف گروهی که که با آن ها کار کرده بودم، برای تشکر از زحماتشان شرکت می کردم.
بعد از جایزه «سه ستاره» احساس مسئولیت می کردم و واقعا بعد از آن هیچ برنامه ای را بی دلیل انتخاب نکردم و فقط اجرای «شب یلدا»، «تحویل سال»، اولین رئالیتی شو مخصوص نوجوانان یعنی «فاز» و بعد «کاملا دخترونه» را پذیرفتم.
جشنواره به ذائقه سنجی مخاطب کمک می کند، اما به شرطی که در شرایط برابر اتفاق بیفتد. حق هر کاندیدا است که برای گرفتن رأی، خودش را تبلیغ کند، اما من به این دلیل که برنامه ام اسپانسر دارد و اسپانسرش همین کدهای یواس اس پی هستند و نمی خواهند کد دیگری تبلیغ شود نتوانستم اصلا در برنامه خودم تبلیغ کنم و نابرابری عجیبی برای تبلیغات وجود داشت. شاید بگویند این حرف من ناشی از غرور است، اما با افتخار می گویم اول بودن من در نمودار تا همین حالا بدون هیچ تبلیغ است.
فاطمه رستمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است