پیکر زنده یاد خشایار الوند تشییع شد/ وداع با مردی که مردم را خنداند

پیکر زنده یاد خشایار الوند تشییع شد/ وداع با مردی که مردم را خنداندبه گزارش خبرنگار صبا، مراسم تشییع پیکر خشایار الوند صبح امروز شنبه 11 اسفند ماه با حضور سینماگران و اهالی رسانه از مقابل خانه سینما برگزار شد.
کیومرث پوراحمد نویسنده و کارگردان در این مراسم گفت:
من خشایار الوند را زیاد نمی شناختم ولی او توانسته بود خنده را بر لب مردم بنشاند. خشایار الوند توانست این خنده را در تلویزیون بر لب مردم بیاورد.
بابک صحرایی ترانه سرا نیز گفت: بخش بزرگی از خنده های مردم این سرزمین مدیون خشایار الوند بوده است. مرگ برای انسان آرامش است ولی برای جامانده ها تلخ تر است.
وی افزود: خشایار الوند جز معدود هنرمندانی بود که در زمان کار خود لبخندهای واقعی به مردم ایران هدیه کرد. امروز حضور مردم نشان داد که هنرمند واقعی خود را می شناسند.
صحرایی در پیان عنوان کرد: داغ هنرمندی مثل خشایار الوند باورپذیر نیست. خنده هایی که به ما هدیه کرد به یاد خواهیم داشت.
بهروز رضوی مجری برنامه نیز در این مراسم گفت: خشایار الوند در دامان سینمای ایران بزرگ شد و قدم به قدم با هنرمندان راه رفت. خشایار الوند از فشار اینکه امسال مردم را چه طور بخنداند سکته کرد.  فوت خشایار از  فشار کار بود و باعث شد از فکر کردن به خودش غافل ماند.
عزت الله ضرغامی رییس اسبق سازمان صدا و سیما اعلام کرد: هرچه فکر می کنم که کلمه مرحوم را بگویم‌ سخت است. خشایار الوند عزیز با این‌چهره خندانی که داشت تا همین چند روز پیش برای مردم کار می کرد.
پیکر زنده یاد خشایار الوند تشییع شد/ وداع با مردی که مردم را خنداند

وی افزود: همه ما مردگان متحرک هستیم و زنده واقعی خشایار الوند است. ما امروز در کمال ناباوری برای تشییع پیکر یکی از هنرمندان واقعی اینجا جمع شده ایم. خشایار الوند دو ویژگی بارز داشت یکی اینکه تمام وجودش برای شاد کردن دل مردم بود آن هم در این شرایطی که مردم‌ ما بیشتر به نشاط نیاز دارند. خشایار بدون ادعا مشغول این کار بود. دل شاد کردن کار کمی نیست. خشایار الوند یک هنرمند تمام عیار، باسلیقه، همراه بود و تمام عمر خود را برای مردم خنداندن مردم گذاشت.

وی افزود: شخصیت خود خشایار الوند خیلی بانشاط بود. خنده زیبای خشایار الوند حکایت همیشه چهره این عزیز بود که این ارزش کمی نیست چون در دل مردم جای بزرگی داشت. به سیروس الوند تسلیت می گویم و امیدوارم خدا به همه شما صبر و اجر دهد.
سپس عبدالله اسفندیاری به نمایندگی از کانون فیلمنامه نویسان برای صحبت به پشت جایگاه آمد و گفت: خشایار الوند یار همیشگی اعضای کانون فیلمنامه نویسان و حضوش دلگرمی ما بود. او انرژی دهنده همه ما بود و هنوز باورکردنی نیست برای ما. من به خانواده بزرگ الوند تسلیت می گویم و امیدوارم که خداوند به آنها صبر عطا کند. ما به یاد آن نیکی ها هستیم و در قلب ما می ماند.
سیروس مقدم سخنران بعدی بود که در سخنانی گفت: هیچ حرفی برای گفتن ندارم. صبح که با بچه ها برای مراسم می خواستیم حرکت کنیم هنوز منتظر بودیم که خشایار الوند از اتاقش بیرون بیاید و بگوید شوخی است. ما همکار نبودیم، ما حدود ۱۰ سال با هم زندگی کردیم. شوکه هستیم و نمی توانیم این اتفاق را هضم کنیم.

به گفته وی، روحیه خوب، پشتکار، همراهی و خانواده دوستی خشایار بی نهایت بود.

پیکر زنده یاد خشایار الوند تشییع شد/ وداع با مردی که مردم را خنداند
کارگردان «پایتخت» تاکید کرد: از طرف تیم‌ «پایتخت» و جامعه هنری به همه تسلیت می گویم. ما دیروز همه جمع شدیم که باید چه کار کنیم زیرا یک رکن اصلی تیم خود و فیلمنامه نویسی را از دست دادیم. دوست دارم امشب بخوابم و صبح وقتی بیدار می شوم ببینم تمام این ها خواب بوده است.
امیرمهدی ژوله نویسنده طنزپرداز نیز گفت: همه از ناباوری در این فقدان گفتند. پیمان قاسمخانی روزی که خشایار فوت کرد به من زنگ زد و گفت شنیدم که کسی که به خاطر سکته قلبی می میرد در سردخانه به هوش می آید کاش کسی بود در سردخانه تقلا می کرد خشایار را برگردانیم.

وی تاکید کرد: فیلمنامه زندگی خشایار کم ورق بود. او در پرده اول زندگی خود یک قهرمان‌ معرفی کرد ولی در پرده دوم قهرمان را کشت.

ژوله در پایان این سخنرانی درباره مسایل شخصی خود گفت: من، پیمان قاسم خانی و مهراب دوستان صمیمی خشایار ممنوع التصویر هستیم. آقای ضرغامی تا عکس‌ ما این بالا قرار نگرفته فکری بکنید.
محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان ایران نیز گفت: همه ما یک برادر بزرگ و خوش فکر را از دست دادیم. من بسنده می کنم به همان حرفی که در فضای مجازی گفتم. خشایار عزیز تو بردی خوب هم بردی! هوای ما را در آن دنیا داشته باش.
سیروس الوند برادر خشایار الوند نیز گفت: سکانس اول برخورد من و خشایار در روزی بود که خشایار در بیمارستان به دنیا آمد. تصویر دوم، شب عروسی خشایار بود که همه ما خوشحال بودیم که به عشقش رسیده است. سکانس آخر در اتاق احیا بود که یک ساعت برای زنده ماندن برادرم تلاش کردند.

وی افزود: وقتی برای شناسایی برادرم رفتم یک مردی گفت می شود من سنگ قبر برادر شما را بسازم چون خیلی برای من عزیز بود. مردم قدردان خشایار هستند. سیمرغ مهم نیست بلکه همین نگاه مردم مهم است.

در ادامه داریوش الوند گفت: وقتی خشایار به دنیا آمد من به سربازی رفتم اما فقط به عشق خشایار به خانه می رفتم. من تمام سی سالی که در ایران نبودم با خشایار زندگی کردم.  طنز خشایار در نامه هایی که برای من می نوشت پیدا بود. طنز از کودکی در خشایار بود.

سهیلا الوند نیز درباره برادرش گفت: خوشحالی من از معروفیت خشایار نیست از محبوبیت اوست. خشایار همه کس من بود. او آرزوهای زیادی داشت که امیدوارم آنها برآورده شود.

در این مراسم هنرمندانی چون سیروس الوند، حسن وارسته، محمد شیری، برزو  ارجمند، مجید شهریاری، فخرالدین صدیق شریف، رضا توکلی، امیرمهدی ژوله، مجتبی جباری، پرستو صالحی، ریما رامین فر، مصطفی تنابنده … حضور داشتند.