موسیقیِ تئاتر را تخصصی ببینیم/ نیاز به رشته دانشگاهی داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
علی سینا رضانیا در گفتگو با صبا:

موسیقیِ تئاتر را تخصصی ببینیم/ نیاز به رشته دانشگاهی داریم

علی سینا رضانیا موسیقیدان تئاتر معتقد است رشته موسیقی تئاتر در ایران نوپا است و برای توقیت آن باید این رشته وارد دانشگاه ها شود.
موسیقی تئاتر آهنگسازی نیست/ دوست دارم موسیقی تئاتر را معرفی کنمعلی سینا رضانیا آهنگساز تئاتر با اشاره به تفاوت موسیقی تئاتر با سایر رشته های آهنگسازی به خبرنگار صبا گفت: نوع سازبندی در موسیقی تئاتر متفاوت است و اصول اولیه آن استفاده از نوازنده های کم با حجم صدای زیاد است لذا این حوزه بیشتر از هر چیزی نیاز به فضاسازی دارد. 
وی افزود: موسیقیدان تئاتر علاوه بر فضاسازی باید کارگردانی بلد باشد یعنی از رنگ، نور، طراحی فضا اطلاعات داشته باشد و بداند در هر موقعیتی چه المان هایی در موسیقی تئاتر تاثیرگذار است. 
رضانیا از فقدان رشته موسیقی تئاتر در دانشگاه انتقاد کرد و توضیح داد: رشته موسیقی تئاتر در ایران نوپا است و هنوز به شکل آکادمیک تدریس نمی شود و کسانی که در این زمینه کار می کنند آهنگساز تخصصی تئاتر نیستند.
در ادامه رضانیا درباره تندیس طراحی صدا در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: امسال در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در دو بخش طراحی صدا و آهنگسازی کاندید بودم و در بخش طراحی صدا برای نمایش «بازگشت» به کارگردانی احسان ملکی تندیس دریافت کردم.
وی در پایان با اشاره به منابع علمی در موسیقی تئاتر و برنامه های پیش رو بیان کرد: این روزها درحال ترجمه مقالات راجرز هستم تا علاقه مندان به موسیقی تئاتر به منابع علمی خوبی دسترسی داشته باشند و قرار است به زودی با نمایش ایرانی به کارگردانی مجید امرایی همکاری کنم. 
نسترن معصوم پور

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است