مافیای سینمای زنده نمی‌گذارد انیمیشن در ایران پا بگیرد/ مدیران حواسشان باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۶
اسماعیل شرعی در گفتگو با صبا:

مافیای سینمای زنده نمی‌گذارد انیمیشن در ایران پا بگیرد/ مدیران حواسشان باشد

اسماعیل شرعی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران از وضعیت انیمیشن های داخلی و چشم انداز آن ها گفت.
مافیای سینمای زنده دلیل دیده نشدن انیمیشن است/ آینده خوبی در انتظار انمیشن نیستاسماعیل شرعی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره انیمیشن های راه یافته به این دوره به خبرنگار صبا گفت: امسال به دلیل اینکه شرکت های تولیدکننده انیمیشن حامی مالی نداشتند، کیفیت انیمیشن ها به ویژه در بخش تلویزیونی نسبت به سال گذشته افت کرده است.
وی با اشاره به نداشتن سیاستگذاری در حوزه انیمیشن ادامه داد: اکثر نیروهایی که برای این حوزه تعریف می شوند به دلیل نداشتن پول مهاجرت می کنند تا بتوانند به حرفه مورد علاقه خود ادامه دهند و ‌این ضربه بسیار سنگینی به تولید انیمیشن ما وارد می‌کند. دولتمردان ما باید حواسشان به این موضوع باشد که نیست.
این مدرس و پژوهشگر با اشاره به پیشرفت انیمیشن در سال های  اخیر اضافه کرد: بحث اصلی ما نیروی انسانی است، اگر نتوانیم نیروی انسانی را در حوزه انیمیشن نگه داریم کیفیت کارها افت می کند و از سطحی که بوده ایم پایین تر خواهیم آمد.
عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در پاسخ به اینکه دلیل جدی نگرفتن بخش انیمیشن و‌ مستند در ایران چیست؟ اذعان کرد: دلیل این موضوع مافیای سینمای زنده است، حتی علیرغم کیفیت بالای فیلم های مستند، انیمیشن و کوتاه هنوز این حوزه ها در سینمای ما مطرح نیستند چون مافیایی در سینمای ایران است به نام مافیای سینمای زنده که اجازه تحرک به این بخش ها را نمی دهد و مدیران ارشد ما باید حواسشان باشد و کمک کنند.
او ادامه داد: ما جزو اصناف اصلی خانه سینما هستیم، ولی به اندازه فیلم های اکران به ما توجه نمی شود حتی در خانه سینما، بحث ما تولید یا کیفیت تولید نیست بحث ما توجه به این سه روش تولید است. فیلم های خوبی هم در این سه حوزه ساخته شده است و‌ جایزه های بین المللی زیادی هم در این بخش ها دریافت کرده ایم که بسیاری از آن ها مخاطب پسند نیز هستند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به مطرح کردن موضوع اکران بهتر آثار انیمیشن با صنف اذعان کرد: تلاشمان این است که به اکران این بخش ها فکر کنیم و بتوانیم بازاری برای تهیه کنندگان انیمیشن داشته باشیم.
او‌ تاثیر مسایل اقتصادی بر چشم انداز انیمیشن ایران را ‌زیاد دانسته و گفت: با توجه به بحث تحریم های به وجود آمده و گرانی های مضاعف، آینده خوبی در انتظار این بخش نیست. امیدوارم بچه ها مثل همیشه پای کار باشند تا انیمیشن ها تولید شود، چون به آن ها خیلی سخت می گذارد و‌ بسیاری از آنها زندگی هایشان به دلیل مشکلات مالی نابود شده است. مشکل بعدی ما بحث حمایت مالی و مدیریت کلان است که باید ببینیم کجا هستیم و قرار است به کجا برویم.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است