انتشار دومین شماره ماهنامه «کتاب‌خوان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۱

انتشار دومین شماره ماهنامه «کتاب‌خوان»

دومین شماره از دومین دوره ماهنامه کتاب‌خوان به همراه آثار و گفتارهایی، ویژه شهریور و مهرماه ۱۳۹۹ منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین شماره از دوره دوم ماهنامه «کتاب‌خوان» ویژه شهریور و مهرماه ۱۳۹۹ با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ها، اطلاع رسانی مناسب و دسترسی عموم مردم، نخبگان و مخاطبان به اخبار و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی کشور، توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد تهیه و منتشر شد.

این شماره از ماهنامه «کتاب‌خوان» با آثار و گفتارهایی از حسین اسرافیلی شاعر، فرهاد حسن‌زاده نویسنده، رضا امیرخانی نویسنده، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامرضا کافی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، معصومه آباد نویسنده، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده، علیرضا قزوه شاعر و نویسنده، فریبرز خسروی رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مهدی شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همراه شده است.

مطالب این شماره در هفت بخش شامل «در حدیث دیگران»، «اخبار»، «فرهنگی»، «پرونده»، «پژوهش و نوآوری»، «با نمایندگان مجلس شورای اسلامی» و «نمایشگاه مجازی جلوه های حضور زنان در دفاع مقدس» دسته‌بندی شده است.

«در حدیث دیگران»، روایت رسانه‌های سراسری از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. در این بخش، سخنان صاحب‌ نظران در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، شعر و ادبیات در خصوص اقدامات کتابداران، کتابخانه‌ها و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام شیوع ویروس کرونا در قالب مصاحبه آمده است.

همچنین بخش «اخبار» به مرور مهم‌ترین اخبار مربوط به نهاد کتابخانه‌ها می‌پردازد. این بخش با گفتگو مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد در خصوص «برگزاری نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه در آخرین سال قرن» آغاز شده و در ادامه به خبرهایی چون انتشار صدمین شماره فصلنامه «تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی»، افتتاح کتابخانه عمومی شهدای اینالو شهر قره بلاغ فسا، افتتاح کتابخانه عمومی شهید علی بابایی در روستای بیشه‌سر بابل، بازدید معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از پروژه کتابخانه مرکزی رشت و افتتاح کتابخانه عمومی پروین اعتصامی یزد می‌پردازد.

بخش «فرهنگی» به مرور اخبار مهم‌ترین اقدامات فرهنگی انجام شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌پردازد. این بخش با گزارشی از خدمات کتابخانه‌های مرکزی کشور با عنوان «دوران احیای کتابخانه‌های مرکزی با همتی مجاهدانه در راه‌اندازی و رویکردی نوین در ارایه خدمات» آغاز می‌شود. در این گزارش با اشاره به رویکرد نهاد در تبدیل کتابخانه‌های مرکزی به مراکز فرهنگی- اجتماعی چند منظوره با محوریت کتاب، خدمات متنوع ارایه شده در این کتابخانه‌ها معرفی و تبیین می‌شود. در ادامه این بخش گزارش برگزاری وبینار علمی- فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند»، گفتگو با نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی کشور با عنوان «نهادینه کردن فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها با راه‌اندازی محافل ادبی»، گزارش برگزاری سوگواره مجازی «ده شب، ده محفل» ویژه دهه اول ماه محرم، معرفی منابع طرح کتاب‌خوان مهرماه ۱۳۹۹، گزارش مهم‌ترین اقدامات معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در سال ۱۳۹۸ آمده است.

در ادامه این شماره از ماهنامه «کتاب‌خوان» بخش تصاویر به بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسیولان کشور از غرفه نهاد در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت می‌پردازد.

بخش «پرونده» ماهنامه «کتابخوان» در این شماره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه هفته دفاع مقدس می‌پردازد. این بخش با گفتگو مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در تشریح ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود و در ادامه گزارش نشست‌های مجازی «از زبان نویسنده» با معرفی کتاب‌های «من زنده‌ام» توسط معصومه آباد و «گلستان یازدهم» توسط بهناز ضرابی‌زاده، انتشار نسخه الکترونیک هشت مجموعه شعر عاشورایی، معرفی بسته مطالعاتی «جوهر سرخ» حاوی گلچینی از کتاب‌های برتر در حوزه دفاع مقدس و گزارش کرسی آزاداندیشی «زنان دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی- اسلامی» آمده است.

بخش «پژوهش و نوآوری» نیز به مرور مهم‌ترین اخبار مربوط به این حوزه شامل «دوره‌های آموزشی الکترونیکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه پاییز ۱۳۹۹»، نشست مجازی «آری ما می‌توانیم» با محوریت گفتگو درباره کتاب «لذت خواندن در عصر حواس پرتی»، نشست مجازی «استانداردهای کتابخانه‌های عمومی ایران»، سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» و … می‌پردازد.

بخش «با نمایندگان مجلس شورای اسلامی» به مرور اخبار مربوط به پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌پردازد. حسین بامیری، نایب رییس کمیسیون امور داخلی مجلس، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد و کلات، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد و کلات و… از جمله افراد پیگیر برای رفع مشکلات قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

بخش پایانی دومین شماره از ماهنامه «کتاب‌خوان» به تصاویری از برگزاری نمایشگاه مجازی «جلوه‌های حضور زنان در دفاع مقدس» می‌پردازد. این نمایشگاه با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی، امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است