اعتراض هنرمندان به جایی نمی‌رسد/ جوانان سهمی از حمایت‌ها ندارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۵
بهنام سرلک در گفتگو با صبا:

اعتراض هنرمندان به جایی نمی‌رسد/ جوانان سهمی از حمایت‌ها ندارند

یک بازیگر و نویسنده جوان تئاتر از بی تفاوتی مسئولان فرهنگی و هنری کشور نسبت به فعالیت های فرهنگی در دوران کرونا صحبت کرد.

بهنام سرلک بازیگر و نویسنده تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره وضعیت معیشت و فعالیت بچه های تئاتر با تعطیلی های پی در پی تئاتر در کشور گفت: تعطیلی‌های مکرر فضاهای فرهنگی و هنری از جمله تئاتر بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی و بیمه هنرمندان، بسیار تاسف آور است آنهم وقتی فضاهایی که دارای اجتماع عمومی هستند از جمله کافه‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های تجاری و… همچنان باز است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد مدیران تنها و تنها زورشان به فرهنگ و هنر این کشور رسیده و می‌توانند از شیوع بیماری کرونا در این فضا جلوگیری کنند، در حالی که تمامی تماشاخانه‌ها با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبیان خود بودند و تا به امروز به شخصه فردی را ندیده‌ام که بر اثر حضور در این فضا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد.

بازیگر نمایش «مردبالشی» با بیان اینکه پدر خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده است، توضیح داد: در اسفندماه سال گذشته قصد داشتیم نمایشی را به نویسندگی اینجانب روی صحنه ببریم که متاسفانه با فوت پدرم چندماهی از فضای هنری دور بودم، پس از آن که شروع به تمرین کردیم با تعطیلی‌های مکرری رو به رو شدیم که فرصت را از ما می‌گرفت و نمی‌توانستیم اثر کامل و درستی را برای ارائه به مخاطب روی صحنه ببریم.

او افزود: اجرا نشدن نمایش باعث شد تا هزینه‌هایی از جمله اجاره پلاتو، بازیگران و تولید اثر بر دوش ما بماند و هیچ پشتوانه‌ای نه به عنوان کمک و نه به عنوان تهیه کننده در کنار ما وجود ندارد تا این هزینه‌ها مجددا به ما بازگردد، بنابراین مبلغی در این میان تنها از جیب علاقمندان به هنر خرج شده، بدون آنکه دستاوردی داشته باشد.

نویسنده نمایش «بیست و یکمین سالگرد» خاطرنشان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر نهادهای اجرایی در زمان شیوع بیماری کرونا و پیش از این نیز حمایتی از جوانان هنرمند در این عرصه نداشته‌اند چراکه در مبحث بیمه تامین اجتماعی هنرمندان، موضوعاتی از جمله اجرا در سالن‌های دولتی و درجه یک تهران همانند ایرانشهر، تئاترشهر، تالار وحدت و… بیان می‌شود که هیچگاه در اختیار جوانان قرار نخواهد گرفت و برای استفاده از آن‌ها نیز مجددا رزومه‌ای بلند بالا تقاضا می‌شود که بدون شک از توان ما خارج است.

او با تاکید براینکه اعتراض‌ها به جایی نمی‌رسد، گفت: بارها درباره سالن و بیمه هنرمندان اعتراض کردیم و هنرمندان بزرگ و پیشکسوت این عرصه نیز در کنار جوانان قرار گرفته‌اند اما هربار با پر کردن یک فرم و در انتظار ماندن برای پاسخ، این مساله فراموش شده و پاسخی نیز از سوی مدیران به موضوعات فوق داده نشده است. گویی در این مسیر نیز هنرمندان تنها زمان را هزینه کرده‌اند و مجددا دستاوردی نداشته‌اند.

اجرای تئاترآنلاین از نگاه من کاملا بی معنی است

بازیگر نمایش «واگیر ندارد» در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: اجرای تئاتر آنلاین از نگاه من کاملا بی معنی است چراکه تئاتر در معنای واقعی خود، زنده است و زمانی که مخاطب بتواند از پشت مانیتور آن‌را تماشا کند تفاوتی با تماشای سریال های تلویزیون ندارد.

او تاکید کرد: مساله حمایت نکردن از جوانان تنها مختص تئاتر نیست چراکه در ایام تعطیلی تئاتر با گروهی جوان تصمیم به ساخت فیلم کوتاهی گرفتیم و برای آن نیز به سازمان سینمایی مراجعه کردیم اما حمایتی نشد. هزینه اجاره تجهیزات بسیار بالا و از توان یک گروه جوان خارج شده بود و متاسفانه ساخت فیلم کوتاه نیز منتفی شد و هم‌اکنون نه تنها من بلکه بسیاری از جوانان هنرمند به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و نبود حمایت مسئولان در خانه مانده‌ایم تا فرجی شود.

بازیگر سریال «شاهرگ» بیان کرد: خدارا شاکرم که کرونا آمد و فضایی مهیا شد تا ما نیز بتوانیم سخن بگوییم چراکه تمامی این مشکلات پیش از این نیز وجود داشته است اما نمی‌توانستیم آن‌ها را بیان کنیم! امروز این مشکلات را همه‌ هنرمندان به وضوح لمس می‌کنند و حرف جوانان را بهتر می‌فهمند.

او در پایان تاکید کرد: اگر نگاهی به جدول حمایت‌های مالی که توسط اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شده است بیندازیم می بینیم که جوانان سهم بسیار کمی در آن داشته‌اند و این موضوع نشان از نبود جوان‌گرایی در عرصه تئاتر است، در تمامی اصناف و جامعه‌های استاندارد به جوانان فضا و فرصتی برای امتحان داده خواهد شد تا بتوانند از تجربیات پیشکسوتان و ذوق جوانی خود استفاده کنند تا در نهایت مخاطبان بیشتری را جذب کنند اما در تئاتر این موضوع به هیچ عنوان دیده نخواهد شد.

صادق سیادت

انتهای پیام/

 

2 دیدگاه