تئاتر ایران را به زندگی نَباتی کشانده‌اند/ تعطیلی یک به یک تماشاخانه‌های خصوصی

سجاد داغستانی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: به نظر من وضعیت تئاتر امروز ایران شبیه به یک بیمار در کما است که گاهی سطح هوشیاری آن به واسطه‌ فعالیت‌های قابل ستایش و کم و بیشی که توسط تعدادی از دوستان تئاتری انجام می‌شود، بیشتر می شود اما بلافاصله با تعطیلی هایی که ستاد ملی کرونا و دولت مصوب می‌کنند دوباره به حالت قبل بازمی‌گردد و به زندگی نباتی خود ادامه می‌دهد.

او با اشاره به ورشکستگی تماشاخانه‌های خصوصی در دوران کرونا بیان کرد: ملک بیشتر تماشاخانه‌های خصوصی، استیجاری و اجاره بهایی که بابت این املاک توسط بخش خصوصی به مالکان این تماشاخانه‌ها پرداخت می‌ شود بسیار زیاد است. در کنار این اجاره بها، باید بیکار شدن کارمندان و عوامل این تماشاخانه‌ها را در نظر گرفت.

مدیر تماشاخانه «آژمان» افزود: هزینه‌هایی که از قبل برای اجراها از گروه‌های مختلف دریافت شده بود، حالا با تعطیلی اجراها باید به این گروه‌ها بازگردانده شود. همه این هزینه و بدهی‌ها در کنار حمایت نکردن دولت از تماشاخانه‌ها که قرار می‌گیرد به چیزی جز ورشکستگی این مراکز فرهنگی و هنری که بارِ بخش عمده‌ای از تئاتر ایران را به دوش می‌کشند نمی انجامد.

او با تاکید بر اینکه دولت در دوران کرونا حمایت واقعی و عملی از تماشاخانه های خصوصی نکرده است، گفت: حمایت‌های ریالی از گروه‌های نمایشی موضوع قابل بحثی است که در دوران‌های مختلف از گروه‌های مختلف انجام شده است و معمولا اعتراض هایی نیز نسبت به تقسیم ناعادلانه آن وجود داشته است، اما تقریبا حمایتی از تماشاخانه‌های خصوصی تاکنون انجام نشده و به جز یک مبلغ ناچیز که به تماشاخانه‌ها پرداخت شد که حتی معادل اجاره بهای یک ماهِ این مجموعه‌ها نبود، بیشتر وعده هایی بی عمل بوده است.

داغستانی خاطرنشان کرد: پیشنهادهای مختلفی توسط مدیریت جدید اداره کل هنرهای نمایشی برای حمایت از گروه‌ها و تماشاخانه‌ها برنامه ریزی و ارائه شده که متاسفانه تاکنون محقق نشده‌اند و تمام تماشاخانه داران و اعضای انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی امیدوار هستند که حداقل به زودی یکی از این ایده‌ها و وعده‌ها محقق شوند.

کارگردان نمایش «پس از برخورد جسم سخت» در پایان بیان کرد: متاسفانه هیچ ایده‌ای برای ادامه فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی به شکل معمول و مرسوم تئاتر وجود ندارد و در صورتی که حمایت دولت از این بنگاه‌های خصوصی انجام نشود به هیج عنوان امکان ادامه فعالیت برای این مراکز وجود نخواهد داشت. در ابتدای پیدایش و شیوع ویروس کرونا، بعضی از تماشاخانه‌ها ایده های جدیدی را برای ارائه در قالب‌های جدید امتحان کردند که متاسفانه همانند ایده‌های هنری دیگر در دوران کرونا با شکست مواجه شد.

صادق سیادت

انتهای پیام/