زنگ خطر به صدا در آمد/ مخاطب تلویزیون به پایین‌ترین حد در یک سال اخیر رسید

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، در آخرین روز مهرماه 99، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما در شهریورماه منتشر شد. گزارش پیش رو به بررسی نتایج این نظرسنجی با استفاده از نتایج 9 نظرسنجی پیشین که در فاصله 14 ماه گذشته منتشر شده، می‌‌پردازد.

میزان مخاطب شبکه‌های سیما در شهریورماه 99 به پایین‌ترین حد اعلام‌شده خود در 14 ماه اخیر رسیده است. در حالی که این آمار در نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات رسانه ملی، 75.4 درصد ذکر شده، در 10 نظرسنجی متوالی که از مرداد 98 تاکنون منتشر شده، هیچ‌گاه میزان مخاطب تلویزیون کمتر از 78 درصد اعلام نشده و اغلب بالای 80 درصد بوده است.

بدترین صدرنشین

طیق اعلام دیروز، آمار مخاطبان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در ضعیف‌ترین نتیجه اعلام‌شده در 14 ماه گذشته قرار دارد. در غیاب «دورهمی»، «خندوانه»، «عصر جدید» و «کودک شو» که در یک سال اخیر صدرنشینان نظرسنجی‌ها بودند و معمولا بالای 30 درصد مخاطب جذب می‌کنند، حالا «هشتگ عصر جدید» با تنها 28.1 درصد به عنوان پربیننده‌ترین برنامه سیما معرفی شد.

پیش از این، بدترین آمار مخاطب مربوط به آذرماه 98 بود که در آن زمان «اعجوبه‌ها» شبکه سه با 29.7 پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون شد. با سقوط «اعجوبه‌ها» به رتبه هفتم، حالا «هشتگ عصر جدید» به دومین برنامه سیما در 14 ماه اخیر تبدیل شد که با کمتر از 30 درصد مخاطب، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون لقب می‌گیرد.

تنها یک ساعت پخش

این برای نخستین بار است که برنامه «هشتگ عصر جدید» به عنوان یک برنامه مستقل تلویزیونی، در نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی حضور پیدا می‌کند. این برنامه در نخستین حضور مستقل در نظرسنجی، عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون را به خود اختصاص داد.

بر اساس اطلاعاتی که در سرویس تلوبیون به عنوان آرشیو رسمی صداوسیما ثبت شده، در شهریورماه 99 تنها یک قسمت برنامه «هشتگ عصر جدید» در 19 شهریور روی آنتن رفته و بازپخشی نیز نداشته است. در واقع این برنامه با 60 دقیقه حضور روی آنتن شهریورماه تلویزیون، به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون انتخاب شده است!

از سوی دیگر در آخرین روزهای این ماه، 2 قسمت از گلچین مسابقه «عصر جدید» روی آنتن شبکه سه رفت و این برنامه دیگر پخش نشد. حال این شائبه وجود دارد که شاید برخی از مصاحبه‌شوندگان در نظرسنجی، این گلچین را به نام «هشتگ عصر جدید»، برنامه تماشاشده خود عنوان کرده باشند. نظیر این شائبه در ماه‌های گذشته درباره «مستند حیات وحش» شبکه مستند نیز مطرح شده بود.

وضعیت خوب ورزشی‌ها

برخلاف آنچه درباره اغلب برنامه‌های سیما گفته شد، در شهریورماه وضعیت برنامه‌های ورزشی تلویزیون بهتر از گذشته بوده است. برنامه «فوتبال برتر» بعد از یک سال افت تدریجی در نظرسنجی‌ها، با رشد 4.9 درصدی حالا به رتبه پنجم پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون رسیده است.

دو برنامه «گزارش ورزشی» و «ورزش و مردم» که در 14 ماه گذشته، هرکدام یک بار در فهرست برنامه‌های بالای 10 درصد مخاطب تلویزیون حضور داشتند، برای دومین بار به این فهرست راه پیدا کرده‌اند. در این بین «گزارش ورزشی» موفق شده به رتبه نهم فهرست پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما برسد.

حذف اغلب برنامه‌های شاد و طنز از آنتن که به دلیل تقارن با ایام عزای سیدالشهدا(ع) اتفاق افتاد، و همچنین برگزاری مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند از دلایل گرایش مخاطب به برنامه‌های ورزشی شمرده شود.

ضعف صبحگاهی‌ها با وجود وایرال‌ها

با استناد به نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات رسانه ملی، وضعیت برنامه‌های صبحگاهی سیما مناسب به نظر نمی‌رسد. از میان 6 برنامه صبحگاهی شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج و آموزش، تنها «صبح بخیر ایران» شبکه یک است که بالای 10 درصد مخاطب دارد.

5 برنامه «در انتهای الوند» شبکه دو، «سلام صبح بخیر» شبکه سه، «طلوع» شبکه چهار، «یه روز تازه» شبکه پنج و «صبحی دیگر» شبکه آموزش کمتر از 10 درصد بیننده جذب کرده‌اند.

این آمار ضعیف در حالی است که بخش قابل توجهی از قسمت‌های وایرال‌شده تلویزیون در فضای مجازی، از همین برنامه‌هاست. به نظر می‌رسد اظهارنظرها و اقدامات جنجالی مجریان و برنامه‌سازان این برنامه‌ها، تأثیر چندانی روی آمار مخاطب آن‌ها نگذاشته است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/