«از بلخ تا قونیه» با مولانا سفر کنید/ گفتگوی تلفنی با مولاناپژوهان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۴
مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو فرهنگ به صبا گفت:

«از بلخ تا قونیه» با مولانا سفر کنید/ گفتگوی تلفنی با مولاناپژوهان

مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو فرهنگ درباره ویژه‌برنامه «از بلخ تا قونیه» که به مناسبت سالروز تولد مولانا روی آنتن می‌رود، توضیحاتی را ارایه داد.

مرتضی صداقت‌گو مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره ویژه‌برنامه «از بلخ تا قونیه» که به مناسبت سالروز تولد مولانا روزهای پنجشنبه و جمعه یکم و دوم آبان ماه روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود، توضیح داد: این برنامه برای بزرگداشت مولانا در سالروز تولدش طراحی شده است البته معمولا در ایران ۸ مهر سالروز تولد مولانا است اما در تقویم ادبی و در ترکیه ۲ آبان ماه را برای این شاعر جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: این ویژه‌برنامه را در حقیقت با نگاهی به زندگی مولانا و بررسی اندیشه‌ها و شعرهای وی طراحی کرده‌ایم و نام آن را «از بلخ تا قونیه» گذاشته‌ایم که در حقیقت بلخ محل تولد مولانا و قونیه محل فوت و مزار ایشان است.

مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو فرهنگ درباره بخش‌های مختلف برنامه عنوان کرد: علاوه بر غزل‌خوانی، مثنوی‌خوانی و پخش سخنرانی افراد برجسته درباره مولانا، در برنامه با پژوهشگرانی و کسانی که درباره زندگی مولانا مطالعاتی داشته‌اند به گفتگوی تلفنی می‌پردازیم. همچنین موسیقی‌هایی که با شعر این شاعر در ایران و کشورهای دیگر ساخته و منتشر شده است، در برنامه پخش می‌کنیم.

صداقت‌گو افزود: در این برنامه سخرانی‌های مقام معظم رهبری درباره مولانا، زنده‌یاد حسن انوشه درباره توکل در شعر مولانا، ایرج شهبازی درباره جایگاه دعا در اشعار مولانا و سخنان آنه ماری شیمل نویسنده «شکوه شمس» پخش خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: با افرادی از جمله غلامعلی حدادعادل که سال‌ها در برنامه «درس مثنوی» رادیو فرهنگ مثنوی مولانا را شرح می‌داد، پرور بلکی رییس موسسه اکو از تاجیکستان، رییس کرسی زبان فارسی دانشگاه آنکارا، بلرام شکلا استاد دانشگاه دهلی‌نو که از اشعار مولانا را به زبان هندی ترجمه کرده است، عبدالمهدی مستکین استاد دانشگاه تهران و سیدابوطالب مظفری شاعر و پژوهشگر افغان و…. که سال‌ها درباره زندگی و اشعار مولانا تحقیق کرده‌اند، گفتگوی تلفنی خواهیم داشت.

مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو فرهنگ در پایان با اشاره به اینکه آگاهی بخشیدن به مخاطب درباره میراث معنوی کشور وظیفه رسانه است، اظهار کرد: مولانا را به واسطه گستردگی کارهایش در حوزه اخلاق، ادب، اندیشه و حکایت‌ها و داتسان‌های برگرفته از قرآن در دیوان مثنوی معنوی و شمس باید به مردم معرفی کنیم و اطلاعات درستی به مخاطب بدهیم.

ویژه برنامه «از بلخ تا قونیه» به تهیه‌کنندگی مریم مردانی و نویسندگی ضیاالدین خالقی روزهای پنجشنبه و جمعه یکم و دوم آبان ماه ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000