«کیارستمی و عصای گمشده» نگاه کیارستمی به سینما است/ روایت یک تجربه

فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» حاصل دست نوشته های محمودرضا ثانی از سالها همراهی با عباس کیارستمی است و اکنون در قالب یک فیلم بلند آماده نمایش شده است. بهروز نشان که نام او به عنوان تهیه کننده این فیلم بلند در رسانه ها منتشر شده، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره چگونگی تولید این فیلم بلند گفت: محمودرضا ثانی از دوستان قدیمی من است که آثار او و بهتر بگویم روحیه جستجوگر او را خیلی خوب می شناختم و شنونده خوبی برای روایت هایی بودم که از کارگاه‌های عباس کیارستمی در کشورهای کلمبیا و اسپانیا تعریف می کرد.

وی ادامه داد: می دانستم محمود در همین زمینه کتابی هم نوشته است. به دنبال همین علاقه مندی محمود بود که تصاویری از کلاس های کیارستمی ثبت کرده بود و من این تصاویر را با اشتیاق دیده بودم. ضمن این که وقتی جشنواره فیلم «اروند» را برگزار کردیم و اصغر فرهادی و محمود کلاری هم برای برگزاری کارگاه حضور پیدا کردند، قول مساعد گرفته بودیم که کیارستمی هم حضور داشته باشد که متاسفانه فرصت نشد.

نشان تاکید کرد: زمانی که تصاویر خام محمود را می دیدم متوجه شدم کارگاه هایی که کیارستمی می خواست برای جوانان سینماگر ایرانی برگزار کند ،اکنون با حضور جوانان کلمبیا و اسپانیا پیش روی من قرار دارد و مطمئن شدم این همان حضوری است که خود او اعلام کرده بود. همان زمان با ثانی قرار گذاشتیم که این فیلم را بسازیم و نتیجه ماه‌ها تلاش ثانی، منجر به تولید فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» شد. در واقع نام عباس کیارستمی و شناخت هرچه بیشتر او به علاقه مندان سینما از یک طرف و سابقه فیلمسازی محمودرضا ثانی از سوی دیگر، من را به یقین رساند که این فیلم را به سرانجام برسانم.

«عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» نام کتابی بود که ثانی درباره کیارستمی نوشته بود، نشان در پاسخ به این سئوال که آیا کتاب و تصاویر خام از کارگاه ها عامل ترغیب کننده برای ساخت فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» بود، بیان کرد: واقعیت این است که محمودرضا ثانی فیلمساز مستقلی است و تجربه حضور در رویدادهای بین المللی را دارد و کارگاه های بسیاری را هم برگزار کرده است و از همه مهمتر کتاب او مورد تایید کیارستمی بود و به زبان های مختلف ترجمه شده است که در ایران نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده بود. به همین دلیل معتقد بودم این فیلم باید ساخته می شد تا نگاه مستقل کیارستمی به فیلمسازی روی پرده سینما دیده شود. خوشبختانه اکنون در مراحل پایانی تدوین و زیرنویس است و به زودی اخبار خوبی از این فیلم در عرصه بین الملل منتشر می شود.

بهروز نشان که به عنوان داور در سیزدهمین جشنواره فیلم «ریور» در ایتالیا حضور داشت، درباره تجربه حضور خود در این رویداد سینمایی توضیح داد: در زمان ساخت فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» از سوی جشنواره ریوور به عنوان داور دعوت شدم و خوشحال شدم از این که موقعیت خوبی برای ارزیابی فضای جشنواره ایجاد شده است و مثل هر تهیه کننده ای می توانستم فضای حضور و پذیرش فیلم را از نزدیک ببینم. یکی از مهمترین ویژگی های این جشنواره حضور جوانان بود. به خصوص این که محل برگزاری جشنواره در فاصله اندکی از مراکز آموزشی و دانشگاه های شهر قرار داشت که این انتخاب نشانگر توجه ویژه به جوانان فیلمساز و به نظر من حسن انتخاب برگزار کنندگان جشنواره بود. علاوه بر نزدیکی محل جشنواره به مراکز دانشگاهی، این شهر تاریخی است و به خاطر درس خواندن گالیلئو گالیله بسیار مشهور است.

وی در پایان گفت: نکته جالب این است که فیلم‌های جشنواره بر روی پرده‌ای که بر روی رودخانه نصب‌ شده بود به نمایش درمی‌آمد و اسم جشنواره فیلم یعنی ریور هم از همین‌جا آمده بود. تماشاگران ‌روی پله‌های کنار رودخانه یا صندلی‌های فلزی می‌نشستند. جشنواره‌ای بدون تشریفات معمول که دبیران علاقه زیادی به آن دارند.

انتهای پیام/