جشنواره «هنر مقاومت» می تواند یک جریان هنری بین‌المللی باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
کاظم چلیپا مطرح کرد:

جشنواره «هنر مقاومت» می تواند یک جریان هنری بین‌المللی باشد

کاظم چلیپا استاد هنرهای تجسمی کشور درباره ویژگی‌های جشنواره جهانی هنر مقاومت سخن گفت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، استاد کاظم چلیپا نقاش معاصر، طی گفتگو با ستاد خبری جشنواره جهانی «هنر مقاومت» گفت: «هنر مقاومت» نتیجه استمرار تلاش‌هایی است که انسان‌های عدالت‌خواه، آزادی‌طلب و پای‌بند به ارزش‌های دینی در بستر تحولات اجتماعی رقم زدند و ارزش‌های والای انسانی در آثار این جریان هنری به خوبی مشهود و هویدا است.

وی افزود: در اوایل انقلاب و سپس در دوران دفاع مقدس، آثار هنری بسیاری در عرصه هنرهای تجسمی شکل گرفت که بسیار هم تاثیرگذار بود. دلیل آن هم ارتباط مستقیم و بلا واسطه هنرمندان و مجاهدانی بود که به طور تنگاتنگ در جریان اخبار و احوالات هم بودند و ثمره این ارتباط معنوی بین رزمندگان دفاع مقدس و هنرمندان متعهد را به وضوح در بطن آثار آن دوران به خوبی مشاهده می کنیم، به طور مثال در جریان آزادسازی خرمشهر بسیجیان خرمشهر با هنرمندان ارتباط و مراوده داشتند و خرمشهر مساله مهمی برای هنرمندان بود که در نهایت هم هنر متعهد انقلاب دین خودش را به جریان دفاع مقدس به خوبی ادا کرد و آثار برجسته آن دوره موید این مدعا است.

این نقاش همچنین گفت: نسل امروز هم تمامی این موارد و تبلور ارزش‌ها را باور دارد و می‌بایست با برگزاری جریانات و رویدادهای هنری مثل جشنواره جهانی «هنر مقاومت» این جریان را پویا و مستمر نگه داشت. به نظر بنده این جشنواره باید محل تضارب آرا و جریان‌ها و سلایق مختلف هنری اعم از دانشجویی، آزاد و هنر مدرن باشد و شرایطی را به وجود آورد تا در بستر جریان‌های هنری روز دنیا بتواند محلی برای بروز و ظهور و مراودات هنری و فرهنگی داشته باشد چون اساس و شالوده این جشنواره بر اساس مفاهیم بشری و انسانی بنا نهاده شده است، می‌تواند منشا خلق آثار هنری با مضامین صلح‌طلبانه و ضد جنگ باشد.

این مدرس دانشگاه و هنرمند معاصر کشور سیاستگذاری مدون و مدیریت متمرکز و واحد متشکل از عقول این رشته را از جمله مواردی برشمرد که مثمر ثمر است و اذعان کرد: می‌بایست نقد این آثار نیز هم‌زمان انجام گیرد تا روایان جدیدالورود این عرصه بیشتر با زبان و معیارهای جهانی آشنا شوند. هنر ایران زمین هماره در سطح بین‌المللی بر هنر جهانی اثر گذاشته و مثمر ثمر بوده است و این جشنواره می‌تواند محلی برای ارایه آثار باکیفیت جهانی و با رعایت و حفظ اصالت‌های ایرانی باشد.

ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است