جشنواره «هنر مقاومت» می تواند یک جریان هنری بین‌المللی باشد

به گزارش صبا به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، استاد کاظم چلیپا نقاش معاصر، طی گفتگو با ستاد خبری جشنواره جهانی «هنر مقاومت» گفت: «هنر مقاومت» نتیجه استمرار تلاش‌هایی است که انسان‌های عدالت‌خواه، آزادی‌طلب و پای‌بند به ارزش‌های دینی در بستر تحولات اجتماعی رقم زدند و ارزش‌های والای انسانی در آثار این جریان هنری به خوبی مشهود و هویدا است.

وی افزود: در اوایل انقلاب و سپس در دوران دفاع مقدس، آثار هنری بسیاری در عرصه هنرهای تجسمی شکل گرفت که بسیار هم تاثیرگذار بود. دلیل آن هم ارتباط مستقیم و بلا واسطه هنرمندان و مجاهدانی بود که به طور تنگاتنگ در جریان اخبار و احوالات هم بودند و ثمره این ارتباط معنوی بین رزمندگان دفاع مقدس و هنرمندان متعهد را به وضوح در بطن آثار آن دوران به خوبی مشاهده می کنیم، به طور مثال در جریان آزادسازی خرمشهر بسیجیان خرمشهر با هنرمندان ارتباط و مراوده داشتند و خرمشهر مساله مهمی برای هنرمندان بود که در نهایت هم هنر متعهد انقلاب دین خودش را به جریان دفاع مقدس به خوبی ادا کرد و آثار برجسته آن دوره موید این مدعا است.

این نقاش همچنین گفت: نسل امروز هم تمامی این موارد و تبلور ارزش‌ها را باور دارد و می‌بایست با برگزاری جریانات و رویدادهای هنری مثل جشنواره جهانی «هنر مقاومت» این جریان را پویا و مستمر نگه داشت. به نظر بنده این جشنواره باید محل تضارب آرا و جریان‌ها و سلایق مختلف هنری اعم از دانشجویی، آزاد و هنر مدرن باشد و شرایطی را به وجود آورد تا در بستر جریان‌های هنری روز دنیا بتواند محلی برای بروز و ظهور و مراودات هنری و فرهنگی داشته باشد چون اساس و شالوده این جشنواره بر اساس مفاهیم بشری و انسانی بنا نهاده شده است، می‌تواند منشا خلق آثار هنری با مضامین صلح‌طلبانه و ضد جنگ باشد.

این مدرس دانشگاه و هنرمند معاصر کشور سیاستگذاری مدون و مدیریت متمرکز و واحد متشکل از عقول این رشته را از جمله مواردی برشمرد که مثمر ثمر است و اذعان کرد: می‌بایست نقد این آثار نیز هم‌زمان انجام گیرد تا روایان جدیدالورود این عرصه بیشتر با زبان و معیارهای جهانی آشنا شوند. هنر ایران زمین هماره در سطح بین‌المللی بر هنر جهانی اثر گذاشته و مثمر ثمر بوده است و این جشنواره می‌تواند محلی برای ارایه آثار باکیفیت جهانی و با رعایت و حفظ اصالت‌های ایرانی باشد.

ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/