انتخاب مدیرعامل خانه سینما برای بار سوم تخلف است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۲
یک حقوقدان با صبا مطرح کرد:

انتخاب مدیرعامل خانه سینما برای بار سوم تخلف است؟

یک حقوقدان انتخاب منوچهر شاهسواری برای بار سوم به عنوان مدیرعامل خانه سینما را خلاف اساسنامه این نهاد دانست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در حالی که شامگاه ۲۸ مهرماه منوچهر شاهسواری برای بار سوم به عنوان مدیرعامل خانه سینما در جلسه هیات مدیره این اتحادیه صنفی انتخاب شد، اما هنوز خبری رسمی از این انتخاب منتشر نشده است و از دیشب از دو سو منتقدان و مویدان این انتخاب در حال اظهارنظر در فضای مجازی هستند.

در همین رابطه مهدی کوهیان حقوقدان حوزه رسانه در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا این انتخاب را مغایر با اساسنامه خانه سینما دانست و در این باره گفت: تبصره ۳ ماده ۳۷ اساسنامه خانه سینما که در سایت این نهاد قابل مشاهده است از محدودیت «تجدید انتخاب مدیرعامل برای دو دوره متوالی» صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: البته این تبصره محل سوال است؛ ممکن است حقوق‌دان‌هایی نظر بر ۲ دوره داشته باشند و تعداد دیگری از حقوق‌دان‌ها نظر بر ۳ دوره داشته باشند. این محل اختلاف است.

این حقوق‌دان در توضیح جمله خود بیان کرد: بعضی به اصطلاح حقوقی، تفسیر «موسع» می‌کنند و می‌گویند «تجدید» یعنی یک دوره انتخاب شده و دو دوره نیز می‌تواند تجدید شود، اما در حقوق عمومی و جایی که درباره تحدید قدرت صحبت می‌شود و می‌خواهد با این محدودیت‌ها، اجازه تمرکز قدرت داده نشود، باید تفسیر «مضیق» انجام دهیم یعنی باید با مضیقه به نفع رای‌دهندگان تفسیر کنیم.

کوهیان درباره مرجع تفسیر اساسنامه خانه سینما گفت: اگر در خود اساسنامه چیزی ذکر نشده باشد، مرجع تفسیر، مجمع عمومی خانه سینماست. دیدم بعضی گفته‌اند که باید وزارت ارشاد اساسنامه را تفسیر کند، در صورتی که این موضوع به وزارت ارشاد ربطی ندارد و نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند.

وی بیان کرد: خود اصناف تشکیل‌دهنده مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین رکن خانه سینما، باید اختلاف در تفسیر را حل کنند و مصوبات مجمع عمومی برای همه فصل‌الخطاب است.

این تهیه‌کننده سینما در تشریح دلایل مخالفت خود با این انتخاب اظهار کرد: اصلا چرا باید ما تن به انتخابی بدهیم که بعدها محل اما و اگر باشد و ممکن است محدودیت‌هایی را برای خانه سینما به همراه داشته باشد. برخورد با خانه سینما به دلایل واهی، سابقه دارد. این انتخاب ممکن است بهانه‌ای به دست کسی بدهد تا محل فشار جدیدی به خانه سینما باشد.

کوهیان تصریح کرد: فارغ از این که ممکن است در این موضوع حقوقی، حقوق‌دان‌های مختلف نظرات مختلفی داشته باشند، می‌گویم تصمیمی گرفته نشود که محل فشار جدیدی به خانه سینما و اصناف آن بشود.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است