۱۰ سال برای آمدن دودوک به ایران صبر کردیم/ ۲ سال وقت برای شناسایی بازار جهانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۹
محمدرضا کریمی صارمی در گفتگو با صبا:

۱۰ سال برای آمدن دودوک به ایران صبر کردیم/ ۲ سال وقت برای شناسایی بازار جهانی

دبیر یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران از عملکرد این دوره از جشنواره و حضور هنرمندان خارجی سرشناس در آن و اهداف دوره بعد صحبت کرد.
محمدرضا کریمی صارمی دبیر یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در جمع بندی برگزاری این دوره از جشنواره و سطح انیمیشن های حاضر در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: استقبال مخاطبان بسیار خوب بود و بهترین انیمیشن های دنیا و ایران را کنار هم به تماشا نشستیم.
وی درباره حضور مایکل دودوک دو ودیت کارگردان اسکاری انیمیشن که ضمن داوری در جشنواره، یک نشست تخصصی هم برگزار کرد، توضیح داد: او و دیگر داوران خارجی جشنواره است ۲ روز قبل از شروع دوسالانه به ایران آمدند و چهار روز بعد جشنواره هم به کشورشان بازی می گردند.
کریمی صارمی در پاسخ به اینکه بهتر نبود از حضور مایکل دودوک برای برگزاری ورکشاپ های بیشتر طی جشنواره  استفاده می شد؟ اذعان کرد: تا روز سه شنبه داوری او  در جشنواره به طول انجامید و به قدری تایمشان فشرده بود که بیشتر از این نمی شد از حضورشان استفاده کرد.
او درباره تاثیر حضور  افرادی مانند مایکل دودوک در پیشرفت جشنواره پویانمایی گفت: یکی از چهار عنصری که باعث می شود جشنواره پویانمایی در جهان دیده شود، داوران آن هستند. تمام روسای فسیتوال ها از من می پرسند که این داوران را چگونه جذب می کنی؟! مایکل دودوک را از ۱۰ سال پیش برای حضور در جشنواره دعوت کرده بودم و امسال چون فیلمی نداشت، فرصت یافت مهمان ما باشد.
دبیر یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دوره های قبل توضیح داد: هر سال ما باید ۱۰ تا ۱۵ درصد حرکت به سمت جلو داشته باشیم و حضور انیمیشن های کشورهای صاحب نام برای تحقق این هدف بسیار بااهمیت است. یکی از ویژگی های شاخص جشنواره امسال پیچینگ بود که ۱۵ نفر طرح و ایده خود را در برابر بهترین افراد ارائه دادند و بهتری سرمایه گذاران در کنار بهترین تولیدکنندگان قرار گرفتند و این اتفاق خوبی در جامعه انیمیشن ما بود.
وی یکی دیگر از اتفاقات خوب امسال را میتینگ ها دانست که افراد می توانستند در شرایط استاندارد با هم قرار بگذارند و در این باره گفت: از دیگر اتفاقات مثبت نیز می توان به نقد برنامه ها با حضور منتقد اشاره کرد. همچنین ۱۲ نشست تخصصی بسیار خوب در این دوره داشتیم که در سه نشست مهمان های خارجی حضور یافتند.
کریمی صارمی در توضیحاتِ عملکرد جشنواره ادامه داد: در این دوره کتاب «جستارهایی بر کتاب انیمیشن» فاطمه شکیب را رونمایی کردیم و در عین حال همیاری و همدلی مرکز گسترش و سینمای مستند را به همراه داشتیم که تا قبل از این تا این حد نبوده است، همچنین در این دوره توانستیم  فیلم های خوبی در امور بین الملل جشنواره را جذب کنیم که بسیار حائز اهمیت است.
او ادامه داد: در بخش پایان نامه های برتر، امسال جایزه سه میلیونی را که هر سال برای نفر اول درنظر گرفته می شد حذف کردیم و به تالیف پایان نامه آن فرد اختصاص دادیم که هزینه بیشتری برای جشنواره به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن بعضی از دانشگاه ها و موسسات اعلام آمادگی کردند که بعد از تالیف پایان نامه نفر اول، پایان نامه افرادی که نفر دوم و سوم شدند هم تبدیل به کتاب شود که اتفاق بزرگی در حوزه پایان نامه است.
کریمی صارمی با اشاره به بازگشت بخش دینی و ارزشی به جشنواره ادامه داد: بخش دینی و ارزش های انقلابی که چند دوره بود از جشنواره جدا شده بود امسال به جشنواره بازگشت و فیلم های خوبی را شاهد بودیم.
 
عقد چند قرارداد در بازار فیلم
او به حضور ۴۰ سرمایه گذار در این دوره از جشنواره اشاره کرد و‌ گفت: ۴۰ سرمایه گذارِ تولیدکننده و سرمایه گذار خارجی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهمان جشنواره بودند که با تولیدکنندگان وارد مذاکره شده و شاهد انعقاد چندین قرارداد بودیم که این اتفاق بزرگی است.
دبیر یازدهمین جشنواره پویانمایی در پایان درباره چشم انداز دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی اذعان کرد: اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که ۱۵ فیلم سینمایی انیمیشن مشترک در کشورمان تولید می شود که در ۲ سال آینده به ثمر می نشیند و زمینه اکران آن ها از الان باید فراهم شود. جشنواره دوازدهم با هدف شناسایی بازارهای جهانی ۱۰ تا ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۹ در تهران برگزار خواهد شد. دو سال وقت داریم که بازار جهانی و قوانین بین المللی را شناسایی و برای اکران آن ها فکر کنیم و بتوانیم چادرهایی که از سوی وزارت ارشاد می تواند در بازارهای جهانی دایر شود، پرزنت کنیم.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500