ناخودآگاه ما سرشار از ایده‌هایی ناب برای فیلمنامه است/ کشف استعدادهای جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
حمیدرضا حافظی در گفتگو با صبا:

ناخودآگاه ما سرشار از ایده‌هایی ناب برای فیلمنامه است/ کشف استعدادهای جدید

حمیدرضا حافظی مدرس کارگاه تخصصی «فیلمنامه‌نویسی خلاق پویانمایی» از تاثیر این کارگاه ها در کشف استعداد دوستداران انیمیشن گفت.

تلاش کردیم در کارگاه های فیلمنامه نویسی خلاق پویانمایی استعدادهای جوانان را ارتقا دهیم

حمیدرضا حافظی کارگردان، فیلمنامه نویس، مدرس دانشگاه در حوزه انیمیشن که در این دوره از جشنواره پویانمایی تهران به برگزاری چهار کارگاه تخصصی «فیلمنامه‌نویسی خلاق پویانمایی» پرداخت درباره تاثیر برگزاری این کارگاه ها در کشف استعدادهای جوانان در حوزه انیمیشن به خبرنگار صبا گفت: عنوان کارگاه ما «فیلمنامه نویسی خلاق پویانمایی» بود و همانطور که از اسم آن پیداست ما تلاش کردیم توانایی  هنرجویان را در هر حدی که هستند ارتقا دهیم و با تمرین های کارگاهی تلاش کنیم آنها متوجه توانایی های بیشتری از خودشان شوند.
وی ادامه داد: معتقدم خلاقیت ضمن اینکه امر درونی و ذاتی است در عین حال قابل ارتقاست و می شود. در تجربه کارگاه های فیلمنامه نویسی خلاق که پیش از این داشتم و در جشنواره پویانمایی به صورت تخصصی فیلمنامه نویسی خلاق پویانمایی را کار کردیم مشاهده کردم که دانشجویان در پایان دوره به وجد می آیند و احساس می کنند فراتر از  چیزی که در آغاز دوره بوده اند ایده و فکر دارند.

حافظی با اشاره به اینکه هنرجویان در پایان دوره این موضوع را لمس می کنند که اقیانوس بی کران ناخودآگاهشان سرشار از ایده های بکر است، اضافه کرد: باید مانند یک غواص این ایده ها را صید کرد و هرچه پایین تر برویم مرواریدهای قشنگ تر و ناب تری را پیدا خواهیم کرد.

عضو کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در پایان گفت: قطعا این کارگاه ها در کشف استعداد جوانان حوزه انیمیشن موثر است و از جشنواره پویانمایی تهران و دبیر این جشنواره آقای کریمی صارمی و تیم خوبشان تشکر می کنم که این فرصت را به من و هنرجویان دادند که بعد از گذشت ۲ سال دوره ای را که ۲ سال پیش به صورت مقدماتی برگزار کرده بودیم به صورت پیشرفته و کامل و با مباحث و روش های جدیدتر مجدد برگزار کنیم.

حمیدرضا حافظی فارغ‌التحصیل کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما با ۳۰ سال سابقه فیلم‌نامه‌نویسی آثار رئال و انیمیشن است. او در سال ۶۵ اولین فیلم کوتاه داستانی ۱۶ میلیمتری خود را که تلفیق رئال و انیمیشن بود با رگه‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان ساخت و  در سال ۷۲ با نوشتن فیلمنامه «مهریه بی‌بی» عضو کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران شد و نوشتن فیلمنامه کمدی را به طور جدی دنبال کرد. در زمینه انیمیشن از سال ۶۵ فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را آغاز کرده و در همه قالب‌های کوتاه، بلند، مجموعه، سریال و سینمایی فیلمنامه انیمیشن نوشته و آخرین کارش فیلمنامه سینمایی «دزد رویاها» به کارگردانی روانبخش صادقی کار مشترک ایران و ایتالیا است با نگاهی به مضمون گفتگوی تمدن‌ها که در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید است.
حافظی به عنوان مدرس نزدیک به سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه دارد و بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر در سراسر ایران برگزار کرده است. او همچنین سه دوره بین‌المللی زیبایی‌شناسی تصویر و کارگردانی را نیز در مرکز آموزش سازمان صدا و سیما برای فراگیران کشورهای دیگر برگزار کرده است.

زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است