آخرین جزییات از برنامه ها و سریال‌های نوروزی تلویزیون/ «کلاه قرمزی» منتفی نیست

مرتضی میرباقری معاون سیما به تشریح جزییات برنامه ها و سریال های نوروزی پرداختبه گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری سریال ها و برنامه های نوروزی سیما با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما و اهالی رسانه صبح امروز، یکشنبه 18 اسفندماه برگزار شد.

مرتضی میرباقری درباره برنامه ها و سریال های نوروزی در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا حلول ماه رجب را تبریک می گویم. به اختصار درباره عمده ترین اتفاقات سال ۹۷ در تلویزیون می توان گفت که در سال ۱۳۹۷ در چهار فصل حرکتی رو به رشد داشتیم. در نوروز ۹۷ رکورد مخاطبان تلویزیونی را زدیم و ۸۷ درصد ببیندگان پای تلویزیون نشستند.
وی افزود: در ماه رمضان و تابستان هم سریال ها و برنامه های جریان ساز مانند سریال «پدر» از شبکه دو سیما پخش شد.

معاون سیما اعلام کرد: در آبان ماه به دلیل تحریم های ترامپ جریان خبری داشتیم و در اربعین هم راهپیمایی بزرگ با حضور مردم از شبکه های سراسری پخش شد پس سال ۱۳۹۷ از نظر جریان سازی قابل اعتنا بود.

میرباقری افزود: از نکات قابل توجه  جوان گرایی در سطح مدیران شبکه و مدیران گروه ها است که  حتی برنامه سازی به سمت جوان‌گرایی حرکت کرده است. این اتفاقی بود که سال ها مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه ای داشتند که درس ال 97 توانستیم آن را در سیما به مرحله ظهور برسانیم.

وی با اشاره به برنامه های چهل سالگی انقلاب توضیح داد: حدود ۴۰ برنامه به عنوان اولین ها و ۲۰ بیست برنامه در «تهران بیست» برای این مناسبت پخش شد. همچنین امسال مستندها نسبت به سال های قبل افزایش داشت که دلیل آن این بود که بخش عمده ای از نسل امروز کشور ما دوران انقلاب و جنگ را درک نکرده اند پس ما تصویری از آن دوران را در مستندها به تصویر کشیدیم.

معاون سیما با تاکید بر اینکه صنعت سریال سازی که چند سال با رکود مواجه شده بود امسال جان تازه ای گرفت، توضیح داد: 2 سریال سلمان فارسی و حضرت موسی بعد از بیست سال وارد مرحله پیش تولید شد و کارگاه های تولید این سریال ها شروع به کار کرد.

میرباقری اضافه کرد: آخرین اتفاقی که در سال ۹۷ طراحی کردیم ارتقای جشنواره جام جم بود‌ و امسال چهار کمیسیون به جشنواره اضافه شد و مورد استقبال وسیع مردم قرار گرفت. این مجموع اتفاقات سال ۹۷ در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است.

معاون سیما درباره برنامه های نوروز ۹۸ گفت: امسال علاوه بر اینکه از چهره های هنری، فرهنگی، ورزشی استفاده می کنیم در دو شبکه یک و سه قرار است از حضور استعدادهای مختلف و چهره های مردمی استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: امسال نوروز همزمان با ماه رجب، روز پدر و تولد امام علی (ع) است و این را به فال نیک می گیریم. البته شب های اول نوروز با ایام اعتکاف همراه شده است که ویژه برنامه هایی را برای آن تدارک دیده ایم.

وی درباره برنامه های تحویل سال عنوان کرد: برخی از شبکه ها زودتر ویژه برنامه سال تحویل خود را آغاز می کنند. همانند سال های گذشته میزبان هنرمندان و ورزشکاران در برنامه های مختلف هستیم اما امسال بیشترین مهمانان ما افراد با استعداد کشور خواهند بود. همچنین در برنامه شبکه یک نیز میزبان افراد چهره مردمی هستیم.
نیامدن «کلاه قرمزی» حتمی نیست
معاون سیما با اعلام اینکه برای نوزوز ۹۸ شبکه های یک، دو، سه سریال نوروزی خواهند داشت، تویح داد: سریال «عطسه» برای شبکه پنج و سریال «بالشت ها» برای شبکه دو در نظر گرفته شده البته امیدواریم سریال «کلاه قرمزی» هم برای نوروز امسال آماده شود.

وی درباره فیلم های خارجی و ایرانی در نوروز ۹۸ عنوان کرد: امسال بخش عمده فیلم های سینمایی ایرانی تولید سال های ۹۶ و ۹۷ را پخش خواهیم کرد و فیلم های خارجی  از کشورهای آمریکایی، اروپایی و روسی خواهد بود.

وضعیت پخش «دورهمی» و «خندوانه»
میرباقری در پاسخ به خبرنگار صبا اعلام کرد: فصل جدید «دورهمی» از نوروز روی آنتن می رود و ادامه پیدا نکردن «خندوانه» کذب است.

به گفته وی، فصل جدید برنامه «دورهمی» در نوروز ۹۸ پخش خود را آغاز می کند و تا ماه رمضان ادامه دارد و بعد از آن «خندوانه» تا محرم و صفر پخش می شود.

میرباقری سیاست معاونت سیما برای انجام فرمایشات مقام معظم رهبری برا ساخت سریال ها با مضمون خانواده عنوان کرد: مخاطب مستقیم صحبت های مقام معظم رهبری تهیه کنندگان و فیلمسازان بودند لذا ما تهیه کنندگان و کارگردانان را به یک نشست خبری دعوت کردیم تا از فرمایشات مقام معطم رهبری آگاه شوند و در ساخت سریال ها از این فرمایشات استفاده کنند.

وی افزود: امسال حامد عنقا با سریال«بر سر دوراهی» به موضوع خانواده و اجتماع پرداخته است.

معاون سیما به حواشی سخنان مهمانان در برخی برنامه های زنده اشاره کرد و گفت: این اتفاقات به مجری برنامه ها بستگی زیادی دارد که به تعهدات خود عمل کنند. مهمانان برنامه ها در برخی موارد صحبت های خود را مطرح می کنند ولی باید متوجه باشد که در یک برنامه زنده حضور دارد نه در یک جلسه خصوصی.
مذاکرات با تیم پایتخت برای نوروز ۹۹

از دیگر مباحثی که در نشست مطرح شد ساخت اپیزود سینمایی از «پایتخت» بود که میرباقری بیان کرد:  تیم این سریال در ابتدا هم علاقه مند به ساخت اپیزود سینمایی این سریال بودند. با شرایط پیش آمده باید دید امکان ساخت کار برای ماه رمضان وجود دارد یا نه، ولی برای ساخت «پایتخت» در نوروز ۹۹ قبلا صحبت های انجام داده بودیم.

میرباقری با اشاره به اینکه سریال های سیما به دو دسته معمولی و الف ویژه تقسیم‌ می شود، گفت: سریال های الف ویژه دقیقه ای چند ده میلیون برای ساخت هزینه بر است و دو سریال حضرت موسی و سلمان فارسی از این دسته هستند. سریال های الف ویژه بدون حضور اسپانسرهای جدی امکان ساخت ندارند.

وی افزود: سریال خواجه نصیرالدین طوسی، شهید باکری، شهید همت و سریالی درباره مجموعه حوادثی که از زمان شهادت امام رضا (ع) و غیبت امام زمان(عج) رخ داده است در زمره سریال های الف فاخر هستند.

دستمزدها کجا رفت؟
حواشی پرداخت دستمزدهای عوامل سریال های «دیوار به دیوار» و «افسانه هزارپایان» نیز در نشست مطرح شد. معاون سیما به مشلات مالی اشاره کرد و گفت: یک اتفاق ناگواری که صورت گرفته این است که اعتباراتی که برای سریال در نظر گرفته شده بود به گونه ای توزیع شده که  برخی از عوامل به حق حقوق خود نرسیده اند. ما در عین حال که از نظر حقوقی مشغول پیگیری هستیم و مستقیما پرداخت ها از طریق سیما فیلم در حال انجام است.
بازگشت شهاب حسینی به تلویزیون چگونه بود؟

مرتضی میرباقری درباره بازگشت شهاب حسینی به تلویزیون گفت: شهاب حسینی دوست داشت بازگشت تلویزیونی خود را با انیمیشن آغاز کند ولی امیدواریم بتوانیم از شهاب حسینی در کارهای مختلف استفاده کنیم.

وی درباره حضور شهاب حسینی در «شکرستان» بیان کرد: قرار بود شهاب حسینی یک برنامه ترکیبی در شبکه نسیم داشته باشد، اما تشخیص‌شان این بود که در «شکرستان» حضور پیدا کند، البته تصمیم مربوط به ۱۳ قسمت نوروز است و اگر حضور ایشان اتفاق نیفتد از افراد خوش صدای دیگری بهره خواهیم برد.
متخلف جشنواره جام جم مشخص نشده است

جشنواره جام جم و تخلف در رای گیری موضوع دیگر نشست بود که میرباقری گفت: هنوز شخص یا شرکتی به عنوان متخلف به ما اعلام نشده است و به محض اعلام اسامی ما بدون هیچ محدودیتی اسامی را اعلام خواهیم کرد.

مرتضی میرباقری همچنین درباره سریال های طنز گفت: مهران مدیری، جواد رضویان و سیامک انصاری برای ساخت کارهای طنز در تلویزیون طرح های داده و برای ساخت آنها اعلام امادگی کرده اند.