به گزارش خبرنگار
صبا، نشست رسانهای ارکستر فیلارمونیک تهران یک روز قبل از اجرا یکشنبه ۱۹ اسفند در تالار وحدت با حضور آرش گوران رهبر و مدیر هنری، مازیار ظهیرالدینی سولیست ویلن و ویولا، پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی برگزار شد.
در ابتدا آرش گوران درباره غیبت ارکستر فیلارمونیک تهران در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: من صحبتهای زیادی درباره جشنواره موسیقی فجر دارم اما اجازه دهید بعد از کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران با اشاره به مسایل فنی و سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر با رسانهای که مایل باشد صحبت کنم.
وی درباره حمایتهایی که از ارکستر فیلارمونیک میشود، توضیح داد: اجرای ارکستر فیلارمونیک تهران تعداد کمی دارد و دوست دارم رسانهها از مسئولان بپرسند که چرا تعداد اجرای ارکستر فیلارمونیک تهران کم است درصورتی که ارکستر فیلارمونیک آمادگی پنج و شش اجرا در سال را دارد و نوازندگان برای اجرای بیشتر آمادگی بسیار زیادی دارند و رپرتوار آماده است.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران افزود: ارکستر فیلارمونیک به هیچ ارگانی وابسته نیست و حامیان آن مردم هستند، هرساله مشکلات مالی برای گروه وجود داشته است و گاهی درآمد به زیر صفر رسیده اما پیمان ابوالحسنی همیشه از ما حمایت کرده و از درآمد شخصی خودش برای گروه خرج کرده است. ما تعداد نوازنده زیادی داریم که عشق بچهها به کار و همه عوامل باعث میشود بدون هیچ توقعی از درآمد در گروه کار کنند.
گوران ادامه داد: ارکستر فیلارمونیک در همه جای دنیا توسط شهرداری ها یا کسانی که علاقه دارند حمایت میشود حتی اگر اسمی از آن ها نباشد اما در ایران تعداد سالنهای باکیفیت کم است و ما انتظارات زیادی از مسئولان نداریم و با یک حساب سرانگشتی میتوان حساب کرد که ارکستر فیلارمونیک با ۶۰ نوارنده چه سود کلانی بدست می آورد؟ ما امسال تلاش کردیم هزینه بلیتها را به خاطر مردم کاهش دهیم تا علاقهمندان به سالن برای تماشا بیایند.
وی از جایگاه ارکستر فیلارمونیک در جهان گفت: ارکستر فیلارنونیک به عنوان سمبل کشور میتواند رابط بین کشورهای مختلف برای انتقال فرهنگ ما باشد. حتی اگر دو کشور از نظر سیاسی با یکدیگر مشکل داشته باشند ارکستر فیلارمونیک آنها را به هم نزدیک میکند و زبان جهانی دارد.
آرش گوران درباره قطعات رپرتوار اجرای ارکسترفیلارمونیک تهران توضیح داد: قطعاتی که اجرا خواهیم کرد در ایران اجرا نشدهاند اما امکان دارد پنج یا شش بار در کشورهای دیگر اجرا شده باشد. بعضی از آهنگسازان این قطعات در قید حیات هستند اما آثار آنها کمتر اجرا شده است.
وی در پایان گفت: در این کنسرت پانیذ فریوسفی سولیست ویولن آلتو در جمع ما حضور دارد و تجربه کاری در ارکستر را نیز دارد و دوست دارم اسامی همه نوازندگان را اینجا بیاورم و از تمامی آنها برای سختیهایی که در تمرین ها تحمل میکنند تشکر کنم.
ما هم نمی دانیم چرا از ارکستر فیلارمونیک حمایت نمی شود
مازیار ظهیرالدینی سولیست ویلن و ویولا درباره اجرای ارکستر فیلارمونیک گفت: ارکستر فیلارمونیک در کشور یکی است ولی حمایتهای لازم از آن نمیشود. من تک نواز ویولا در این اجرا هستم و امیدوارم حمایتها از گروه تداوم داشته باشد تا اجراهای زیادی از ارکستر فیلارمونیک تهران در طول سال شاهد باشیم. این سوالها که چرا از ارکستر فیلارمونیک حمایت نمیشود هرساله پرسیده میشود و حالت کلیشهای به خود گرفته است و جواب روشنی برای آن وجود ندارد.
وی افزود: من به قاطعیت میتوانم بگویم که جنس کار ارکستر فیلارمونیک تهران به خاطر عشق بچهها به کار و همکاری رهبر ارکستر و حمایتهای مدیر ستودنی است.
هزینه بلیت را کم کردیم
پیمان ابوالحسنی درباره هزینهها و حمایتهای لازم از ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: ما به دلیل شرایط اقتصادی که در جامعه داریم هزینه بلیتها را حتی از آن چیزی که در تالار وحدت وجود دارد کمتر کردیم.
وی افزود: ارکستر فیلارمونیک تهران برای رفتن روی صحنه با ۶۰ نوازنده سختی زیادی کشیده است. تنها علی اکبر صفیپور مدیرعامل بنیاد رودکی کمی از ما حمایت کرد و ۲۰ درصد تخفیف برای اجرا به ما داد اما ما حمایتهای بیشتری نیاز داریم.
ابوالحسنی در پایان گفت: ارکستر فیلارمونیک در دنیا از گران قیمت ترین گروهها است چراکه اسپانسرهای زیادی دارند. اما در ایران اسپانسرها سراغ گروههای مردمی می روند و اهمیتی به ارکستر فیلارمونیک نمی دهند.
از حاشیههای این نشست میتوان به حضور محدود خبرنگاران و سه نفر از عوامل ارکستر در نشست اشاره کرد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است