مردم آبادان با «نَجلا» و تیمش مهربان بودند/ بگذاریم دوربین‌ها از تهران خارج شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۳
خیرالله تقیانی پور به صبا گفت:

مردم آبادان با «نَجلا» و تیمش مهربان بودند/ بگذاریم دوربین‌ها از تهران خارج شوند

کارگردان «نجلا» می‌گوید صحبت از توقف پخش این سریال کمکی به مسایل آبادان نمی کند و بهترست منتقدان تا پایان قصه صبر کنند.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان مجموعه تلویزیونی «نجلا» که این شب‌ها از شبکه سه سیما در حال پخش است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره انتقادهای مطرح شده از سوی جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس که خواستار توقف پخش سریال هم شده است، عنوان کرد: من ترجیح می‌دهم سریال تا پایان پخش شود آنگاه دوستان متوجه قضاوت‌های زودهنگام خود می شوند.

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری این سریال چند روزی است که به پایان رسیده است، درباره سختی‌های کار بیان کرد: «نجلا» کار بسیار سختی بود که توانستیم در ابتدا به کمک خدا و سپس به کمک امام حسین(ع) آن را بدون اینکه هیچ یک از افراد گروه بیمار شوند، به پایان برسانیم.

کارگردان «نجلا» ادامه داد: یکی از سختی‌های کار حضور بازیگران و هنروران در سکانس‌های مختلف سریال بدون ماسک بود زیرا در زمان فیلمبرداری بازیگران نمی‌توانند مقابل دوربین از ماسک استفاده کنند.

تقیانی‌پور تاکید کرد: من به همراه بسیاری از همکاران آبادانی و خرمشهری و دست‌اندرکاران پشت صحنه که بسیاری اهل آبادان و خرمشهر بودند مشغول کار بودم برای همین ترجیح می‌دهم دوستان بعدا خودشان به نادرست بودن قضاوت‌ها و هجمه‌هایی که نمی‌دانم از کجا نشات گرفته است پی ببرند.

وی درباره مشکلات آبادان و نگاه نماینده مجلس گفت: آیا مشکل فرهنگی و هنری آبادان با توقف پخش سریال «نجلا» حل خواهد شد؟ آیا شما می‌دانید چند نفر از هنرمندان آبادانی به دلیل کم‌کاری ها مجبور هستند به تهران مهاجرت کنند؟

کارگردان «نجلا» افزود: قرار نیست سریال ما همه افراد را راضی نگه دارد و این موضوع طبیعی است. ما نقدهای منصفانه را هم شنیده‌ایم و به جان می‌خریم، حتی خود من می‌گویم در برخی از سکانس‌ها سهوا لهجه‌ها آنگونه که باید بیان نشد، اما اینکه کاری کنیم که در رسانه‌های خارجی هم به آن پرداخته شود چه کمکی به فرهنگ شهر می‌شود؟

تقیانی‌پور با اشاره به اینکه در مدتی که در آبادان مشغول کار بوده‌اند به جز مهمان‌نوازی مردم آبادان چیزی ندیده‌اند، مطرح کرد: زمانی که ما دوربین را برای گرفتن سکانسی وسط بازار می‌گذاشتیم به غیر از محبت، همدلی، همکاری و خونگرمی چیزی از مردم نمی‌دیدیم. مردم در این شرایط بیماری کرونا با مهمان نوازی درب خانه خود را باز می‌گذاشتند که اگر کسی از تیم ما گرمازده می‌شد، بتواند در منزل آن‌ها استراحت کند.

وی ادامه داد: شاید منتقدان، محبت مردم آبادان نسبت به ما را ندیده اند در حالی که ما غیر از محبت از مردم چیزی ندیدیم و این خاصِ ذات مردم آبادان، خرمشهر و جنوبی‌های خونگرم است.

کارگردان «نجلا» درباره لوکیشن‌های این مجموعه نیز خاطرنشان کرد: با وجود آنکه پلان‌ها، سکانس‌ها و دیالوگ‌های بازیگران کم بود، اما کار در لوکیشن‌های بسیاری فیلمبرداری می‌شد. بازیگران این مجموعه هم به دلیل شرایط کار در ایام کرونا و هم به دلیل گرمای هوا بسیار اذیت شدند، اما در حال حاضر با بازخوردهای خوبی که از مردم می‌گیرند شاهد نتیجه زحمات خود هستند.

تقیانی‌پور درباره نحوه انتخاب بازیگران «نجلا» نیز گفت: همه بازیگران این مجموعه انتخاب اول ما بودند و من از انتخاب آنها که همگی سابقه خوبی در عرصه تئاتر دارند، بسیار خوشحال و راضی هستم. از تک تک بازیگران در طول کار یاد گرفته‌ام و باعث افتخارم بود که در خدمت آن‌ها بودم. تمرین‌هایی که ما قبل از گرفتن هر سکانس داشتیم بسیار به فضا کمک می‌کرد و جا دارد از حمایت و همدلی‌ همه بازیگران تشکر کنم.

هیچ اثر هنری بدون نقص نیست

وی با اشاره به اینکه هیچ اثر هنری بی‌نقص نیست، گفت: اگر سعه صدر مردم مازندران و مردم کرمانشاه نبود قطعا سریال‌هایی چون «پایتخت ۶» «نون خ ۳» ساخته نمی‌شد. منکر ضعف‌های کار نمی‌شوم چراکه هیچ اثر هنری بدون نقص نیست و باید درباره آن بحث شود. به هر حال این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که اگر درباره یک کار بحث می‌شود یعنی آن کار در میان مخاطبان به خوبی دیده شده است.

به گفته کارگردان «نجلا»، حدود ۷۰ درصد از بازیگران این سریال اهل خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر و همچنین برخی از عوامل پشت دوربین نیز اهل همان خطه هستند.

تقیانی‌پور درباره اهمیت سریال‌سازی در مناطق مختلف ایران نیز گفت: سریال‌سازی فقط مختص تهران و آپارتمان‌هایش نیست. شبکه‌های سراسری و دوربین‌های فیلمبرداری باید به شهرهای دیگر ایران بروند چراکه ما در ایران تنوع لوکیشن و قومیتی بسیار زیادی داریم.

وی ادامه داد: زمانی که فرماندار شادگان برای بازدید از «نجلا» به پشت صحنه سریال آمد به من گفت تا جایی که برای شما مقدور است از این منطقه گردشگری، دیدنی، بکر و زیبای شادگان فیلم بگیرید و تبلیغ کنید. به نظرم «نجلا» بخشی از این رسالت را به خوبی انجام داده است.

کارگردان «نجلا» تاکید کرد: صحبت من با آن دسته از دوستانی است که خواستار توقف پخش سریال شدند. شما می‌دانید دیده شدن منطقه شادگان تا چه اندازه می‌تواند به بحث گردشگری آن کمک کند. مسئولان باید از هر دوربینی که به شهرهایشان می‌رود، استقبال کنند چراکه این دوربین فرهنگ و جغرافیای شهر آنها را به تصویر می‌کشد.

تقیانی‌پور در پایان با اشاره به اینکه تمام عوامل سریال به نیت صاحب این روزها حول محور اتفاق فیلم دور یکدیگر جمع شده‌اند، گفت: کاش متوجه می‌شدند محوریت فیلم چیست تا در اظهارنظری به دور از انصاف نمی‌گفتند پخش سریال باید متوقف شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

یک نظر

  • با سلام.خداییش خیلی سریال خوبیه.من تو عمرم هیچ سریالی به اندازه این دوست نداشتم.هر شب با عشق و علاقه نبا خانوده نگاه می کنیم.چند بار نگاه می کنیم.خدا اجرتون بده همه عوامل.