جدال توییتری صفاریان‌پور و مدیر شبکه چهار/ چرا برند علمی شبکه از بین رفت؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۴
سرنوشت غم‌انگیز «آسمان شب»؛

جدال توییتری صفاریان‌پور و مدیر شبکه چهار/ چرا برند علمی شبکه از بین رفت؟

یک بحث صریح در توییتر، بازخوانی سرنوشت برنامه محبوب «آسمان شب» و احیا نشدن آن را رقم زد.

سیاوش صفاریان پوربه گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، جمعه ۲۵ مهرماه یک توییت همراه با کنایه از سوی سیاوش صفاریان‌پور یکی از مجریان و تهیه‌کنندگان برنامه علمی «آسمان شب»، به بازخوانی ماجرای تعطیلی این برنامه منجر شد.

او با بازنشر یک تایم‌لپس با عنوان «آسمان شب، طبیعت فراموش‌شده» نوشته بود: خب طبیعتا همیشه، دوست داشتم این عنوان [طبیعت فراموش‌شده] را همراه برنامه پرسابقه «آسمان شب» در شبکه چهار تلویزیون بیینم، اما دیدنش روی این مناظر زیبا هم زیباست. افسوسش بماند برای کسانی که سبب توقف این برنامه دیرپا در شبکه چهار شدند.

آنچه باعث شد توییت سیاوش صفاریان‌پور وجه کنایی بگیرد، منشن کردن مسعود معینی‌پور مدیر کنونی شبکه ۴ سیما در انتهای آن بود که به نظر می‌رسید منظور تهیه‌کننده «آسمان شب» به وی برمی‌گردد.

چند ساعت بعد معینی‌پور در مقام پاسخ برآمد و نوشت: برنامه «آسمان شب» قبل از مدیریت بنده در شبکه چهار و توسط مدیر سابق آن متوقف شد که علل آن را می‌توانید از ایشان جویا شوید. علت منشن شدن بنده در کنار بی‌بی‌سی و اینکه [سیاوش صفاریان‌پور] به تکرار چندباره این سخن اشتباه اصرار دارند و خصومتشان چیست نمی‌دانم!

با واکنش معینی‌پور، صفاریان‌پور نیز صراحت بیشتری به خرج داد و جواب داد: والا خصومتى از طرف بنده وجود نداشته! خصومت متوقف کردن طولانى‌ترین برنامه علمى تلویزیون است. بله برنامه زمان [رضا پورحسین] به دلیل مشکلات مالى شبکه متوقف شد و در زمان مدیریت جنابعالى و فراهم شدن امکانات مالى، برنامه همچنان متوقف ماند و هیچ تلاشى براى بقاى سرمایه قدیمى شبکه چهار نشد.

مدیر شبکه ۴ سیما نیز در پاسخ، خطاب به صفاریان‌پور نوشت: پس قبول کردید که برنامه قبلا متوقف شده. اینکه چرا ادامه نیافته را مدیر محترم گروه دانش [ندا سپانلو] گفتند. شما خودتان تمایل نداشتید. حالا شما دوست دارید بازارگرمی کنید، عیب ندارد. راحت باشید بالأخره شما امورتان باید بچرخد. «چرخ»، «زاویه» و… را احیا کردیم، شما خودتان نخواستید احیا شوید.

این بحث در ادامه با صراحت بیشتری از سوی طرفین جریان یافت و به طرح ادعاهایی رسید که برای خبرگزاری صبا قابل اثبات نیست. ندا سپانلو مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه ۴ سیما نیز در توییتی به حمایت از معینی‌پور پرداخت: فصل ۲۲ برنامه «آسمان شب» اردیبهشت ۱۳۹۶ به پایان رسید و بلافاصله مجوز ساخت فصل جدید (۲۳) صادر شد، بعدا یک بار هم تمدید شد، ولی پس از گذشت قریب به یک سال، تهیه‌کننده به دلایل مختلف از جمله مشکلات خانوادگی تولید برنامه را آغاز نکرد.

صفاریان‌پور در پاسخ نوشت: مجوز ساخت چه فایده دارد وقتی گفته می‌شود پول نداریم؟ اسپانسر بیاور! کی از بنده خواسته شد که برنامه ساخته شود؟ نامه اعلام آمادگی بنده چند سال بی‌جواب ماند؟

در یکی از آخرین مکالمات برنامه‌ساز سابق و مدیر فعلی شبکه ۴، معینی‌پور این‌طور آورد: مجال برنامه‌سازی را مگر می‌شود از تهیه‌کنندگان و ایده‌پردازان خلاق گرفت؟ رسانه برای آن‌هاست. خود را به‌روز کنید. حرف و ایده جدید پیش بیاورید، عرصه آماده است.

بدین ترتیب اگرچه به نظر می‌رسد معینی‌پور به بازگشت برادران صفاریان‌پور نوعی چراغ سبز نشان داده، اما ظاهرا شکاف میان طرفین بیشتر از آن است که همکاری تازه‌ای را میان آن‌ها رقم بزند.

«آسمان شب» محصول گروه دانش و اقتصاد شبکه ۴ سیما بود که در حدود ۱۶ سال به طور متناوب از این شبکه پخش می‌شد و با گذشت نزدیک به ۴ سال از تعطیلی، همچنان به عنوان برند شاخص تلویزیون در حوزه برنامه‌سازی علمی شناخته می‌شود.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است