وضعیت تئاتر کودک در دوران کرونا خیلی بد است/ تئاتر آنلاین جایگزین خوبی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۱
فاطمه خدابنده‌لو در گفتگو با صبا:

وضعیت تئاتر کودک در دوران کرونا خیلی بد است/ تئاتر آنلاین جایگزین خوبی نیست

یک بازیگر و کارگردان نمایش کودک از وضعیت این شاخه از هنرهای نمایشی و حمایت نشدن از آن سخن گفت.

فاطمه خدابنده‌لو بازیگر و کارگردان نمایش کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره اجرای نمایش های کودک در شرایط کرونایی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا اوضاع کمی بهتر بود و حداقل گروه‌های نمایشی اجرا داشتند ولی الان که اوضاع خیلی بد شده است.

وی افزود: شغل ما تئاتر و منبع درآمد من و بسیاری از هنرمندان از این راه تامین می‌شود. پیش از این هنرمندان کار می‌کردند، اجرا داشتند و جشنواره‌های گوناگونی برگزار می‌شد و این تعامل با کودکان وجود داشت ولی الان همه مسایل تعطیل شده است.

این هنرمند جوان با اشاره به اینکه به عنوان کسانی که در حوزه تئاتر کودک فعالیت می‌ کنند تماشاچی تئاتر تربیت می کنند، عنوان کرد: جدا از این موضوع، تاثیرات نمایش از بسیاری از آموزش‌ها بیشتر است. مهارت‌های زندگی و پیام هایی چون همدلی، صلح و… از طریق نمایش بهتر به کودکان می‌رسد و آن‌ها نیز با آن ارتباط برقرار می کنند و در ذهن آن‌ها ماندگار خواهد شد.

بازیگر نمایش «خسیس» افزود: پیش از این، تعدادی از نمایش‌های کودک دارای مخاطب بسیاری بوده و تعدادی نیز از مخاطب کمتری برخوردار بودند اما مهم جریان داشتن تئاتر کودک بود اما امروز و پس از شیوع بیماری کرونا به دلیل وجود ترس حضور کودکان در فضای بیرون از خانه، تئاتر آنلاین و تله تئاتر به میان آمده که متاسفانه مورد استقبال زیادی قرار نگرفت.

او با بیان اینکه تاثیرات تئاتر کودک بیشتر از تاثیرات مدرسه است، گفت: من تعدادی مخاطب و دوستانم نیز تعداد محدودی مخاطب دارند، بنابراین نیاز است تا یک روابط عمومی و ارتباطات قوی در این حوزه فعالیت کند زیرا کودکان هنگامی که به تماشای یک تئاتر می‌نشینند وارد دنیای دیگری می‌شوند که با آن اخت می‌گیرند و نمایش در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند به نوعی که حتی در بزرگسالی نیز در یاد آن‌ها است.

طراح و کارگردان نمایش «دینگ دینگ دنگ» خاطرنشان کرد: این روزها شرایط اصلا خوب نیست. در گذشته با مدارس تعامل داشتیم و بخشی از هزینه‌های مالی گروه‌های نمایشی جبران می‌شد اما این روزها حتی این اتفاق را هم نداریم و حتی تله تئاتر هم نتوانست این موضوع را پوشش بدهد.

بچه ها نباید زیاد هم از اینترنت استفاده کنند

او با تاکید بر اینکه تئاتر آنلاین موانع زیادی دارد، گفت: فضای تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و… همه جا در دسترس نیست و در مواردی که در دسترس است نیز به دلیل وجود کلاس‌های آنلاین، ترجیح خانواده بر پر کردن وقت برای آموزش است تا نمایش. البته که برخی از خانواده‌ها نیز این سرگرمی و نوع آموزش را برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند اما باید بدانیم که حضور زیاد کودک در فضای اینترنت و… در طول شبانه روز می‌تواند منجر به بروز آسیب‌هایی شود که نمی‌توان از آن غافل شد.

بازیگر نمایش «دختر بوته گوجه فرنگی» عنوان کرد: در گذشته به تئاتر کودک بها داده نمی‌شد، درحالیکه تئاتر کودک و بزرگسال تنها مخاطب و موضوع‌های انتخابی متفاوت دارند و این تفکیک تنها به این دلیل رخ داده است و تمامی مولفه‌های آنان از لحاظ کارشناسی برابر است.

او تاکید کرد: متاسفانه در بین همکاران، برای هنرمندان تئاتر کودک یک لحنی به کار برده می‌شود که گویی این افراد در یک موضع پایین قرار دارند، درحالی‌که هنرمندان تئاتر کودک بر آینده فرزندان این کشور کار می‌کنند و به همین دلیل همه‌ آن‌ها می‌بایست از سواد بالایی در حوزه روانشناسی، نوع رفتار، آموزش و… برخوردار باشند و کودکان را به خوبی بشناسند تا بتوانند نمایش‌هایی درخور سن و موقعیت فعلی جامعه که کودک در آن رشد می‌کند روی صحنه ببرند.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه تئاتر کودک یک حوزه کاملا تخصصی است، بیان کرد: این بخش از هنر تئاتر بسیار کار دشواری است و هنرمند فعال در این عرصه زیر ذره‌بین است چراکه کودکان با دقت و جزئیات کامل آن هنرمند را تماشا می‌کنند. از نگاه من تئاتر کودک بسیار مهم است و جزو ضروریاتی است که باید به آن بها داده شود.

او ادامه داد: به تئاترهای دیگر کمک‌ هزینه‌های بالایی داده می‌شود اما هرچقدر که سن مخاطب نمایش‌های کودک پایین‌تر می‌آید، مبلغ کمک هزینه آن نیز کمتر می‌شود و دلیل آن را نیز نمی‌دانم. تئاتر کودک نیاز به حمایت بیشتری دارد و اگر به این حوزه اهمیت داده شود بدین معناست که جامعه ما به کودک و کودکی اهمیت می‌دهد. فکر می‌کنم تئاتر کودک نه تنها برای من، بلکه برای همه بسیار مهم است و مسئولان باید بیشتر به آن توجه کنند و حتی در هر جشنواره‌ای نیز تئاتر کودک حضور داشته باشد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر کودک در پایان تاکید کرد: توجه بیشتر روی تئاتر بزرگسال است و هرچه هنرمند چهره بیشتر در آن حضور داشته باشد فکر می کنند آن تئاتر بهتر است. زمانی که جامعه ما به کودک و کودکی اهمیت دهد آن موقع می‌توانیم بگوییم که به تئاتر کودک اهمیت می‌دهیم. مهمترین چیز از نگاه من آگاهی داشتن از حقوق و دنیای کودکان و اهمیت بالای آن‌هاست چراکه همه‌ ما کودک دیروز هستیم و قرار است جریانی در اجتماع خود بسازیم و در آن فعالیت کنیم تا به سهم خودمان مفید واقع شویم.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است