«مسلوب» قصه یک عملیات پلیسی خاص است/ چالشی متفاوت را پشت سر گذاشتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۷
عادل تبریزی در گفتگو با صبا:

«مسلوب» قصه یک عملیات پلیسی خاص است/ چالشی متفاوت را پشت سر گذاشتم

کارگردان فیلم تلویزیونی «مسلوب» می‌گوید بخش عمده‌ای از گردش اقتصادی سینمای ایران و تشکیل صف در گیشه مدیون آثار پلیسی و کارهای اکشن در دهه‌ 60 و 70 است.

عادل تبریزی کارگردان فیلم تلویزیونی «مسلوب» که قرار است روز یکشنبه ۲۷ مهرماه روی آنتن شبکه سه سیما برود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره ساخت این تله فیلم عنوان کرد: زمانی که بحث فیلم پلیسی به میان می‌آید برای هر فیلمسازی در هر نقطه دنیا این قضیه جذاب جلوه می‌کند و فیلم پلیسی با نگاه انسانی برای من جذاب است و علاقه‌مند بودم آن را تجربه کنم.

وی ادامه داد: در حقیقت من با «مسلوب» خودم را محک زدم چراکه مجبور بودم این فیلم را که فیلمنامه‌ای به لحاظ تولیدی سخت و اکشن داشت با پیش تولید بسیار کوتاه و فیلمبرداری در زمان کوتاه تولید کنم. این فیلم یک آزمونی برای من بود و نمی‌دانم در این آزمون تا چه اندازه موفق بوده‌ام.

کارگردان «مسلوب» درباره قصه این فیلم تلویزیونی گفت: ترجیح می‌دهم تا زمانی که فیلم نمایش داده نشده است درباره قصه آن که محمدرضا ریاحی آن را نوشته است، صحبت نکنم اما می‌توانم بگویم «مسلوب» داستان یک عملیات پلیسی را با نگاه انسانی و خانوادگی روایت می‌کند.

تبریزی تاکید کرد: خود من به عنوان کارگردان نیز سعی کرده‌ام به گونه دیگری با کلیشه‌هایی که همیشه در کارهای پلیسی وجود دارد، برخورد کنم.

وی با اشاره به اینکه پیش تولید این فیلم تلویزیونی به مدت یک هفته طول کشید و فیلمبرداری آن در ۱۵ جلسه انجام شد، درباره لوکیشن‌های به کاررفته در این پروژه گفت: به بازسازی لوکیشن احتیاجی نداشتیم اما سعی کردیم از لوکیشن‌هایی استفاده کنیم که نسبت به قصه تا حدودی بکر باشد و با دید متفاوتی به آن نگاه کنیم.

کارگردان «گیج‌گاه» درباره همکاری خود با موسسه ناجی هنر مطرح کرد: من در گذشته به عنوان دستیار کارگردان در سریال «سقوط آزاد» ساخته علیرضا امینی فعالیت کرده بودم اما تجربه همکاری با ناجی هنر را نداشتم و «مسلوب» اولین همکاری مستقیم من با ناجی هنر بود.

استفاده از بازیگران تئاتر و چهره‌های جدید

تبریزی با بیان اینکه کورش سلیمانی، محمدرضا رهبری، رضا شریف‌نژاد نقش‌های اصلی «مسلوب» را برعهده دارند، اظهار کرد: این سه نفر بازیگران باتجربه کار هستند اما نقش‌های کلیدی دیگری نیز در کار وجود دارد که از بازیگران تئاتر و چهره‌های جدید استفاده کرده‌ایم.

وی درباره اهمیت ساخت آثار پلیسی عنوان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد سینمای ایران پس از انقلاب را به صورت موشکافانه بررسی کنیم، بخش عمده‌ای از پول سینمای ایران، گردش اقتصادی آن و تشکیل صف در گیشه سینماها مدیون آثار پلیسی و کارهای اکشن در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است.

کارگردان «مسلوب» افزود: کارهای اکشن و پلیسی در جذب مخاطبان سینما و تلویزیون و پولی که در آن‌ها به گردش درآمده است، رکوردار است. اینکه عده‌ای می‌گویند دوره برخی از فیلم‌ها به پایان رسیده، خنده‌دار است. فیلم‌ها اکشن و پلیسی در هر نقطه دنیا هنوز ساخته می‌شود اما در ایران دوره‌ای به این موضوع نگاه می‌کنند و این نگاه غلط است.

مخاطبان هنوز دوست دارند یک فیلم جذاب پلیسی ببینند

تبریزی تاکید کرد: اگر ما به یک پرداخت درستی در فیلمنامه‌های پلیسی برسیم و با نگاه اجتماعی و انسانی با آن برخورد کنیم، می‌توانیم در جذب مخاطب موفق عمل کنیم چراکه مخاطبان هنوز دوست دارند یک فیلم جذاب پلیسی ببینند.

وی افزود: مگر مجموعه «خواب و بیدار» در زمان خود کم مخاطب داشت؟ این سریال اگر بازهم از تلویزیون پخش شود که چه بسا بارها هم پخش شده است هنوز مخاطب خود را دارد. بسیاری از فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ اگر دوباره اکران شوند مطمئنا مردم برای دیدن دوباره آن‌ها به سینما می‌آیند اما متاسفانه نگاه دوره‌ای به این کارها باعث شده است تولید‌ات در این زمینه با کمبود مواجه شود.

تجربه ای پیش روی فیلم سینمایی پلیسی

کارگردان «گیج‌گاه» در پایان عنوان کرد: من یک فیلمنامه‌ای دارم که آن را برای ساخت فیلم سینمایی در نظر گرفته‌ام و پلیس در آن بسیار نقش دارد. من در حقیقت «مسلوب» را کار کردم تا بتوانم تجربه‌ای را برای فیلم سینمایی‌ام که قرار است در آینده بسازم، کسب کنم و از آن بهره ببرم.

فیلم «مسلوب» به تهیه‌کنندگی داود بیدل، کارگردانی عادل تبریزی و نویسندگی محمدرضا ریاحی از جمله تولیدات موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر است که با آغاز هفته بزرگداشت نیروی انتظامی، ساعت ۱۹:۱۵ روز یکشنبه ۲۷ مهر از شبکه سه پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم «مسلوب» چنین آمده است: «با اطلاع از یک گروگانگیری، نوپو وارد عمل شده و کشف می‌کند که ۲ گروگانگیری مرتبط با هم در حال انجام است. عملیات نوپو در سه نقطه مختلف باید همزمان انجام شود تا جان گروگانها به خطر نیفتد و … .»

کورش سلیمانی، محمدرضا رهبری، محمود مقامی، رضا شریف نژاد، امیر روشن پور، ایمان اسماعیل پور، حامد شیخی، مهدی ربیعی، کاملیا ابراهیمی،  زمان شمس، میلاد طاری، علی زینی، امین نبهان آبادی، محمدرضا تفرشی، آرمین همتی، بازیگران  خردسال ترنم آهنگر و حنانه جمشیدی  در فیلم «مسلوب» به ایفای نقش می پردازند.

کارشناسان انتظامی: محسن عمادی، سرگرد رضا غلامی، ناظر انتظامی: سرهنگ احمد شیخ زاده، مجری طرح: وحید مرادی، تدوین: داود بیدل و جلوه های کامپیوتری  vfx، آهنگساز: پیام آزادی، برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی: نرجس ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: رضا نجاتی، دستیار کارگردان: حسان پرنده، دستیار برنامه ریز: زمان شمس، منشی صحنه: عاطفه هادی، با تشکر از: سماء سلیمی، عکاس: سمیرا بختیاری، مدیر فیلمبرداری: فریبرز سیگارودی، فیلمبردار: شایان سیگارودی، دستیار فیلمبردار: آرش خرمی پور، دستیار فیلمبردار: سعید احدی، دستیار فیلمبردار: حمیدرضا عباس نژاد، دستیار یک فیلمبردار: محمدرضا امینی، مدیر صدابرداری: امید قربانی، دستیار صدابردار: محسن مصلح، طراح گریم: امید گلزاده، مجری گریم: بهرام مولایی، مجری گریم خانم: راحله صرافت، دستیار گریم: امید وزیریان، طراح صحنه و لباس: علی وطن دوست، دستیار صحنه: سعید توکلی نژاد، میلاد نوید ایمیر، امیرمهدی کلاهداری، دستیار لباس: بهار چرمیان، مدیر تولید: یوسف آقایی، مدیر تدارکات: علیرضا ورزیده، دستیاران: بابک الفت، همیار تدارکات: امیر نیکومنظر، همیار تدارکات: احسان جهاندیده، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، مشاور نظامی: رضا غلامی، تامین خودرو: نیما خداپرست و جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان دیگر عوامل فیلم «مسلوب» هستند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است