«صدام کن: مامان» مستندی درباره زنان بی‌فرزند است/ چالش بزرگ زنان امروزی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰
بهاره رهنما در گفتگو با صبا:

«صدام کن: مامان» مستندی درباره زنان بی‌فرزند است/ چالش بزرگ زنان امروزی

بهاره رهنما که به گفته خودش قرار بوده بعد از 40 سالگی یا مستندسازی کند یا عکاسی، حالا ساخت دو مستند یکی درباره زنان سیستان و بلوچستان و دیگری درباره زنان بدون فرزند را در دستور کار دارد.

دغدغه مادر بودن در همه کارهایم وجود دارد/ «صدام کن:مامان» مستندی از دغدغه زنان بی فرزند

بهاره رهنما بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که قصد دارد ساخت اولین مستند خود به نام «صدام کن: مامان» را که درباره دغدغه فرزنددار شدن زنان و دختران است آغاز کند، درباره دلیل ساخت این مستند و شکل گیری ایده آن به خبرنگار صبا  گفت: یکی از ساختارهای مورد علاقه من در سینما، مستند است و به طبع اینکه خیلی از بازیگران دنیا بعد از مدتی فعالیت در سینما، دوست دارند تجربه کارگردانی هم داشته باشند من نیز از حدود  ۱۰سال پیش متوجه شدم که این علاقه را دارم ولی من دوست دارم مستند بسازم.
وی افزود: چهار سال پیش که جراحی معده ام را برای لاغری انجام دادم مستندی همراه با شهرزاد دریازاده مستندساز  درباره مساله اضافه وزن در ایران و انواع جراحی های مربوط به آن کلید زدیم که به دلایلی در آن مقطع به پایان نرسید ولی آن مستند هم در زمانی تکمیل خواهد شد.
رهنما با اشاره به دغدغه اصلی زندگی اش که مادر بودن است، بیان کرد: تولد دخترم و حضورش در زندگی ام بسیار انگیزه نوشتن به من داد و در یازده کتابی که نوشتم که ۹تای آن نمایشنامه و سه مجموعه داستان کوتاه و یک شعر است به نوعی این دغدغه مادری وجود داشته است.
بازیگر «زن‌ها شگفت انگیزند» با اشاره به اینکه شاید اگر مساله ادامه تحصیل یا خیلی از مسایل دیگر در زندگی اش نبود جزو زن هایی بود که بیشتر از یک بچه داشت، گفت: چون یکی از دغدغه های مهم زندگی ام مساله مادر بودن و مادر شدن است، همیشه برایم مهم است که زنانی که این‌ فضا را تجربه نمی‌ کنند چه کمبودی در زندگیشان دارند، چون در زندگی شخصی من مادر بودن مسیر کار هنری ام را خیلی تغییر داد و مسیر نویسندگی ام را پر رنگ تر کرد و‌ خیلی به من الهام داد.
ترس زنان از بچه دار نشدن در میانسالی
رهنما اضافه کرد: تقریبا از چهار یا پنج سال پیش که به چهل سالگی نزدیک می شدم بسیاری از دوستان هم سن و سالم که ازدواج کرده یا نکرده بودند و به هر دلیلی بچه دار نشده بودند درگیر این ترس بودند که ممکن است با رسیدن به سنی دیگر بچه دار نشوند و این ترس دراماتیک عجیبی بود، مخصوصا در ایران که با توجه به شرایط عرفی و شرعی و اجتماعی که تنها راه بچه دار شدن ازدواج کردن است این ترس شدت بیشتری به خود می گیرد.
او توضیح داد: در نهایت من ماندم با عده ای زنان و دختران اطرافم که دوست داشتند مادر شوند ولی این حس را تجربه نکرده بودند، در نتیجه نوشتن مجموعه داستانی به نام «مادران در انتظار» را آغاز کردم که روایتگر مادرانی است که منتظر بچه هایشان هستد که به خانه بیایند. این رمان از زمان مشروطه تاکنون را روایت می کند.
بازیگر «ورود آقایان ممنوع» با اشاره به ساخت مستند بعدیش و ایده  شکل گیری آن بیان کرد: امسال پس از اینکه به سیستان و بلوچستان سفر کردم و سفیر خیریه مهربان شدم، اولین تصمیمی که گرفتم ساخت فیلم درباره آرزوهای زنان و‌ دختران بلوچ بود و در دل این تصمیم، مادران جوانی را می دیدم که مادر چند فرزند بودند و با خانم های میان سالی هم رو به رو بودم که هنوز بچه دار نشده بودند و آن موضوع هم دوباره ذهنم را درگیر کرد.
رهنما با اشاره به برنامه های سال جدیدش اذعان کرد: تصمیم گرفتم امسالم با گروهی که مستندساز هستند از جمله شهرزاد دریازاده، میلاد بهار، هانیه سادات گل و امیرعلی راد جدا از ساخت مستندی درباره آرزوهای زنان سیستان و بلوچستان، برای ساخت مستند «صدام کن: مامان» فراخوانی بدهم در موسسه خودم  زن های عادی که دوست داشتن مادر بشوند و نشدند را دعوت کنم که راجع به این موضوع صحبت کنند.طبیعتا به داستان کسانی که ازنگاه من فیلمساز جذاب تر هستند بیشتر پرداخت می‌شود.
فراخوانی درباره حسرت مادر شدن!
بازیگر «خوب، بد جلف» درباره معیار سوژه های مستند خود که قرارست از میان مردم انتخاب کند، توضیح داد: ممکن است این افراد از میان مردم عادی هم نباشند و درحال حاضر یکی از خانم های بازیگر هم قرار است در این مستند حضور داشته باشند. الزامی نیست که حتما مردم عادی در این مستند حضور داشته باشند و دوست داشتم این فراخوان را بدهم تا با قصه های جدیدی از حسرت مادر شدن مواجه شوم و ممکن است در ادامه از بازیگران خانم دیگر هم که دغدغه این موضوع را دارند در ساخت مستندم استفاده کنم.
وی افزود: ساخت این مستند شاید مستقیما پیام‌ خاصی نداشته باشد و در ادامه فضاهای زنانه ای است که من درباره آن ها داستان می نویسم و کارگردانی تئاتر می کنم. این مستند لزوما ادامه فضای فمنیستی نیست ولی فضای زنانه را از دنیای زنانه ما روایت می کند و چه اتفاقی معجزه آساتر از مادر شدن ما، در راستای پرداختنم به فضای زنانه در ادبیات و شعر و تئاتر، طبیعا در مستندم هم به موضوعی پرداختم که به این فضا نزدیک باشد و‌ مادر بودن به شدت به این فضا معنا می دهد بنابراین معیارم سنجش این موضوع است که اگر زنان دیگر مادر نشوند چه حالی دارند و چه میزان موضوع ازدواج به مساله مادرشدنشان مرتبط است.
مستندسازی برنامه زندگی ام در ۴۰ سالگی بود
رهنما در پاسخ به این که پس از ساخت این مستند قصد ساخت فیلم یا مستندهای دیگری را هم دارد یا خیر؟ توضیح داد: من در مصاحبه های گذشته ام هم گفته بودم که آدم برنامه ریزی برای زندگیم هستم. قبلا گفته بودم که در چهل سالگی یا عکاسی می کنم یا مستند می سازم که مستند به دلایلی برایم پررنگ تر شد. همیشه می دانستم اگر قرار است سراغ فیلمسازی بروم مستند را انتخاب می کنم. حتی در نمایشنامه هایی که نوشتم و خودم کارگردانی کردم هم فضای مستندگونه زن های اطرافم وجود دارد.
بازیگر «سن پطرزبورگ» با اشاره به تکنیک موجود در بازیگریش نیز گفت: من تئاتری به نام «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» را به کارگردانی ساناز بیان بازی کردم که به نقل از منتقدان  یکی از بهترین بازی های زندگیم بود، چون به نحوی تئاتری مستندگونه بود. این مستندنگاری در شیوه بازیگری من هم وجود دارد و باید نقش هایم ما به ازای واقعی داشته باشند تا بتوانم ببینمشان و بازیشان کنم.
وی با اشاره به شروع پیش تولید مستند زنان سیستان و بلوچستان توضیح داد: مستند «دختران انتظار سیستان و بلوچستان» تقریبا به فاصله یک ماه بعد از  ساخت مستند جدیدم کلید می خورد و در حال حاضر در مرحل پیش تولید است.
بازیگر سریال «شش قهرمان و نصفی» با اشاره به حضور خودش در جلوی دوربین مستندها نیز اذعان کرد: من به عنوان کسی که با این زنان گپ و گفتگو دارد و به نوعی راوی قصه است در مستندهایم حضور دارم و همچنین کارگردانی آن را هم بر عهده دارم. در مستند زنان سیستان و بلوچستان که «دختران  انتظار سیستان و بلوچستان» نام دارد و هم در مستند «صدام کن: مامان» به عنوان روایتگر حضور خواهم داشت. تهیه کننده این مستند ها نیز من و موسسه فرهنگی باران سا به مدیریت خودم و آقای امیرحسین جهددوست هستیم.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است