جمشید مشایخی به خانه ابدی رفت/ مردی که نان به نرخ روز نخورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۲
صبا گزارش می‌دهد؛

جمشید مشایخی به خانه ابدی رفت/ مردی که نان به نرخ روز نخورد

آیین بدرقه با پیکر استاد جمشید مشایخی با حضور جمعی از مردم، هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
پیکر استاد جمشید مشایخی به خانه ابدی می رودبه گزارش خبرنگار صبا، در حالی که مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی ساعت ۹:۳۰ شنبه ۱۷ فروردین از محل تالار وحدت آغاز می شد، از ساعت ۸:۳۰ این محل میزبان علاقمندان به این هنرمند بود که در کنار خانواده مشایخی حضور یافتند.
پیکر استاد مشایخی ساعت ۸:۵۰ وارد محوطه تالار وحدت شد.
بهمن فرمان آرا، حمیدرضا نوربخش، علیرضا تابش، علی دهکردی، برزو ارجمند، حسن پورشیرازی، همایون اسعدیان، احمد مسجدجامعی، علی نصیریان، اکبر زنجانپور، ایرج راد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، داریوش فرهنگ، رضا بنفشه خواه، نادر طریقت، شهره سلطانی، لاله اسکندری، یوسف مرادیان، مجید قناد، احترام برومند، رضا ناجی، منوچهر شاهسواری، قطب الدین صادقی، سعید امیرسلیمانی، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالفضل پورعرب و … از حاضران در مراسم بودند.
از حاشیه های این مراسم می توان به حضور گسترده مردم در هوای بارانی با پوستری از استاد جمشید مشایخی در تالار وحدت اشاره کرد.
مراسم ساعت ۹:۳۸ با قرائت قرآن آغاز شد. اجرای مراسم را عباس سجادی برعهده دارد.
پس از تلاوت آیات قرآن، عباس سجادی گفت: عرض تسلیت به مناسب درگذشت کمال سینمای ایران، کمال بازیگری استاد جمشید مشایخی. ،امروز با پیکری وداع می کنیم‌ که در ذهنمان خاطرات زیادی ساخته است؛ هنرمندی که از دل مردم برآمد و‌ همیشه همراه مردم بود. درگذشت او را به خانواده بزرگ سینما و‌ هنر‌ و خانواده مشایخی تسلیت می گویم. آرزوی توفیق برای هنرمندانی دارم‌ که سایه پر مهرشان بر سر ما است. جمعیت حاضر نشان از مهری است که جمشید مشایخی در دل مردم دارند. از حضور صمیمی وزیر فرهنگ و معاونین او، اعضای شورای اسلامی و هنرمندان تشکر می کنم.
قرار بود وزیر ارشاد در مراسم سخنرانی داشته باشد که به دلیل بارش باران درخواست کرد که سخنرانی نکند و مراسم کوتاه تر شود تا مردم در باران نمانند.
شهرام‌ گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر در سخنانی گفت: ضایعه فقدان عشق و محبت، بازیگر صحنه های پهلوانی برای خانواده تئاتر جبران ناپذیر است. آخرین نصیحت او این بود که باید قبلمان را بشوییم و صادقانه به مردم خدمت کنیم.
وی افزود: استاد در کلام مهربانه فرمودند در این زمانه باید هنرمندان در کنار مردم باشند و ما هم باید یاور هنرمندان باشیم که با سختی کار می کند. آغار این بهار که با سیل و سفر هنرمند بزرگ بود یاعث ناراحتی بود. او همواره در کنار هنر خواهد بود. بهترین اتفاق ادامه راه استاد جمشید مشایخی در تئاتر خواهد بود‌. این ضایعه را به تئاتر و خانواده او‌ تسلیت می گویم.
صحنه تئاتر برای استاد مشایخی مقدس بود
ایرج راد نیز گفت: دردانه ای دیگر از عالم هنرهای نمایشی از میان ما رفت. عزیزانی که سال های سال به فرهنگ مملکت ما خدمت کردند یکایک از میان ما می روند و او هم رفت. آنها عاشق مردم و عاشق کار فرهنگی‌ و هنری بودند و تمام‌ وجودشان را برای خدمت به مردم‌ گذاشتند و مشایخی یکی از شاخص ترین آنها بود. صحنه تئاتر برای او مقدس بود که وقتی پا می گذاشت کف صحنه را می بوسید و با عشق کار می کرد و‌ می گفت من خاک پای مردم ایرانم.
سالن های سینما را به نام بزرگانمان نامگذاری کنیم
وی افزود: او زندگی‌ خود را وقف مردم کرد. او با عشق برای تلویزیون، سینما و تئاتر نقش خلق کرد. همواره در تاریخ نمایشی مملکت جاودانه خواهد بود و ما وظیفه داریم نامشان را جاودانه نگه داریم تا نامشان ذکر مردم باشد. باید نام این عزیزان را بر خیابان های شهر بگذاریم. چرا سالن های سینمای به نام آنها نام‌گذاری نشود؟ چرا محلات آنها به نام آنها نام‌گذاری نشود؟
راد در پایان گفت: قرار است نام کوچه او که ج است به نام جمشید مشایخی نام‌گذاری شود که امیدوارم با بررسی در شهرداری تهران این اتفاق بیفتد. او همیشه زنده است و یادش گرامی.
مشایخی نان به نرخ روز نخورد
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با حضور در پشت تریبون گفت: عرض ادب دارم به مردمی‌که برای مشایعت مردی آمدند که پر از محبت و‌ مهر و صفا بود. او نان به نرخ روز نخورد بلکه نون به نرخ خون جگر خورد. ماندگاری فرهنگ و هنر جز به خون جگر میسر نیست که امثال جمشید مشایخی پای آن ایستادند و ما ریزه خواران آنها هستیم. او با گیسوی هنر خود ماه را به زمین کشاند.
وی افزود: سپاسگزار کسانی هستم‌که در مدت بیماری از او مراقب کردند. آیا می توانیم رهرو کوچکی در مسیر پرمخاطره این فرهنگ و مرز و بوم باشیم؟ هنرمندان این سرزمین باید به این‌ مخاطره دست زنند همانطور که هنرمندی چون مشایخی دست زد و این جمعیت محصول دل پاک‌ و روح بلند و ادب او است. برای او رحمت الهی آرزو می کنم.
جمشید مشایخی به خانه ابدی رفت/ مردی که نان به نرخ روز نخورد
علی نصیریان استاد بازیگری نیز در این مراسم گفت: قبل از اینکه از مشایخی صحبت کنم می خواهم از مردم نازنین تشکر کنم که انقدر قدرشناس هستند که به این مراسم آمده اند. همچنین از مسئولان‌ و هنرمندانی که در این مراسم حضور دارند تشکر می کنم.
وی با گریه خطاب به مشایخی گفت: آقای مشایخی هنگام درگذشت آقای رشیدی هم به شما گفتم من انتظار نداشتم برای این مراسم به اینجا بیایم. من انتظار داشتم بیایم اینجا که با هم به روی صحنه برویم. من این چند وقت حال خوشی نداشته و‌ ندارم برای اینکه همسرم را از دست دادم، انتظامی و رشیدی را از دست دادم‌ و الان‌ مشایخی. من از اینها بودم و درگذشت آنها ضربه بزرگی به پیکره من زد‌.
استاد نصیریان افزود: در سال ۱۳۳۶ اداره ای تشکیل شد که به اداره های نمایشی متصل بود ولی بخش تئاتر نداشت. قبل از دولت ما کار کردیم و تئاتر را ما راه اندازی کردیم و‌ من در این سال با آقای مشایخی آشنا شدم که به عنوان کارمند آمده بود و من نمایشی داشتم که زمانی که تیپ او را دیدم از او خواستم با من همکاری کند و کار ما از آنجا شروع شد و‌ در چند دوره او رشد کرد و به این مرحله رسید. مشایخی بسیار خوش درخشید چون در کنار هنرش بسیار خوش تیپ هم بود.
وی با اشاره به یک دوره تئاترهای تلویریونی گفت: در این دوران با رشیدی و‌ والی و انتظامی کار کرد. دوران دیگر تئاتر سنگلج بود که در بسیاری از نمایش ها نقش آفرینی کرد و دوران بعدی سریال های تلویزیون و سینما بود. این‌سه دوران او رشد کرد و در هر دورانی پخته تر ظاهر شد به خصوص با آن تجربیات تئاترهای تلویزیونی و‌ صحنه ای در سینما درخشید.
این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: در فیلم «گاو» ار نقش مشایخی غافل نشوید و به نقش او توجه کنید تا ببینید چقدر این نقش تاثیرگذار است. با کوتاه بودنش، درست است. انتظامی خوش درخشید ولی اگر به نقش مشایخی توجه شود به زیبایی و ظریف بودن آن پی می برید. بزرگترین نقش او نیز کمال الملک بود.

مشایخی علم عشق را بلد بود
نصیریان تاکید کرد: جمشید مشایخی یکی از ستون ها و‌ یکی از پنج ستونی بود که برای هنرهای نمایشی ایران تصور می کنیم. وقتی این ها می روند این بنا سست می شود؛ هرچند هر دوره نبوغ های خود را دارد ولی هرکسی جای خود را دارد و کسی جای مشایخی را نمی گیرد و‌ او منحصر به فرد بود. بازیگر زیاد است ولی هر کسی خلاقیت درخشان خود را دارد.
وی در پایان تاکید کرد: عشق در دفتر نیست و مشایخی علم عشق را در دفتر نیاموخت. او خودجوش بود. او سوای هنر بسیار پایبند اخلاق بود و با مرام بود که سنت پسندیده یک ایرانی است و من او را تکریم می کنم بابت این اخلاق. او پیرو بزرگان بود.
محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز گفت: مشایخی مرد محنت ها بود، سوگ او همزمان است با درد مردمان در ایام سیل. مرام داری، جوانمردی، علی خواهی و‌ علی داری اندیشه او بود. او پهلوانی زندگی کرد و در نقش های ماندگار درخشید او همیشه در گوش و‌ چشم ماست. رحمت خدا، انبیا و اولیا بر او باد و تسلیت ما در رسانه ملی تقدیم شما مردمان و هنردوستان و‌ خانواده شریف ایشان.
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت: با آغاز سال نو مردم‌ ما دچار سیل ویرانگر شدند و در آخر هم به سوگ هنرمند بزرگ، یک‌ معلم اخلاق، یک هنرمند جاودان و‌ ماندگار نشستیم. همه کسانی که از نزدیک این شخصیت را می شناختند می دانند که او منش و شخصیتش چه‌گونه بود، می دانند بزرگی اش به چه اندازه بود. همواره امضایش خاک‌پای مردم ایران‌بود و به واقع هم‌چنین بود.
وی افزود: ما باید از این بزرگمرد درس انسانیت بیاموزیم. سخنی‌دارم با بعضی از جوان ها که از منش استاد بیاموزیم. متاسفانه بعضا این‌ اواخر در فضای مجازی با برخوردهایی مواجه می شدیم که پسندیده نبود. او رفت و به ما درس های بزرگی‌ داد. من تسلیت جامعه‌ موسیقی را به شما عرض می کنم.
وی سپس قطعه ای را به آواز اجرا کرد.
سام‌‌ مشایخی فرزند جمشید مشایخی نیز در پایان مراسم گفت: دوست داشتم از مردم عزیزمان که قدر هنر و هنرمند را می دادند تشکر کنم به ویژه در این ایامی‌ که دنیای مجازی رواج پیدا کرده به پدر من خیلی لطف داشتند و در این هوا هم در این مراسم حضور داشتند. پدرم خیلی خوشحال است که این شکوه ملت را می بیند. او همیشه می گفت که خاک پای ملت است. از همه عزیزان که در این مراسم هستند ممنونم.
همه دوست دارند بگویند که جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است ولی ما یک کمال الملک داشتیم و او جمشید مشایخی سینمای ایران‌ بود. او خودش بود؛ سینمای ایران یکی از هنرمندان صادقش را از دست داد.
در ادامه نماز میت به جماعت حجت الاسلام دعایی برگزار شد و پس از آن پیکر استاد به سمت بهشت زهرا برده شد.
آیین بزرگداشت این هنرمند روز سه شنبه ۲۰ فروردین ساعت چهار در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.
آیین بدرقه جمشید مشایخی هنرمند که پس از یک هفته بستری در بیمارستان روز سه شنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی درگذشت، شنبه ۱۷فروردین ماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و دوستداران او در تالار وحدت برگزار شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است