«دامبو» پرواز نکرد/ کوچولوی تپل گوش‌دراز بدشانسی آورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۴
گزارشی تحلیلی از جدول باکس‌آفیس؛

«دامبو» پرواز نکرد/ کوچولوی تپل گوش‌دراز بدشانسی آورد

دامبو یا همان فیل کوچک گوش‌بزرگ چند روزی است که کار خود در سینماهای جهان را آغاز کرده است، اما عملکرد فیلم آن چیزی نیست که از یک بازسازی پرخرج از کلاسیک‌های دیزنی انتظار می‌رود.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، چند روزی از اکران «دامبو» آخرین ساخته تیم برتون می‌گذرد، اما فروش فیلم مطابق انتظارها نیست. «دامبو» با وجود آنکه در آخر هفته گذشته به صدر جدول باکس‌آفیس داخلی آمریکا دست یافت اما اوج نگرفت و این بازسازی هشتاد ساله دیزنی با وجود بهره‌مندی از ترکیب کالین فارل، دنی دویتو و مایکل کیتون به نظر نمی‌رسید موفقیت معمول بازسازی‌های کلاسیک دیزنی را تکرار کند.

لایواکشن «دامبو» که بازسازی کارتونی به همین نام محصول ۱۹۴۱ است تاکنون با اکران در بیش از ۴۲۰۰ سالن سینما نزدیک به ۴۵ میلیون دلار فروخته است؛ عملکردی که از پیش‌بینی ۵۰ میلیون دلاری کارشناسان کمی فاصله دارد. این بچه فیل فراسوی مرزهای آمریکا شروع بهتری داشت و آخر هفته خود را با فروشی ۷۱ میلیون دلاری به پایان رساند تا هم اکنون مجموع فروش جهانی فیلم روی عدد ۱۱۶ میلیون دلار بایستد.

از این اعداد و ارقام به سختی می‌توان یک شکست تجاری را نتیجه گرفت، اما به هر حال این ضعیف‌ترین عملکرد برای یک بازسازی از کلاسیک‌های دیزنی به حساب می‌آید. کافی است به یاد بیاوریم فروش آثاری چون «دیو و دلبر»(۲۰۱۷) و «کتاب جنگل»(۲۰۱۶) در همان آخرهفته نخست رقم ۱۰۰ میلیون دلار را رد کرد.

یکی از دلایل این استقبال کمتر از حد انتظار این است که «دامبو» با وجود آنکه کاراکتری شناخته شده است اما در مقایسه با شخصیت‌هایی چون سیمبا در «شیرشاه» و بل در «دیو و دلبر» جذبه کمتری برای مخاطبان جهانی خود دارد. نسخه اصلی «دامبو» درباره بچه فیلی است که با گوش‌هایی بزرگ و عجیب غریب در یک سیرک متولد می‌شود. این انیمیشن اولین بار حدود ۸۰ سال پیش اکران شده است، اما انیمیشن‌هایی چون «شیرشاه» و یا «دیو و دلبر» آثار دهه ۹۰ میلادی هستند و برای والدین جوان امروز و فرزندانشان داستان‌هایی آشناتر به حساب می‌آیند.

بنا به قول پال درگارابدیان، آنالیروز ارشد وبسایت کام‌اسکور، کلاسیک‌های قدیمی همچون «دامبو» با وجود محبوبیتی که دارند در مقایسه با رقبای جوان‌تر خود نبرد سنگین‌تری در برانگیختن ذوق و شوق مخاطبان سینما دارند.

کوچولوی تپل بدشانس

دیزنی برای تولید «دامبو» حدود ۱۷۰ میلیون دلار – سوای هزینه تبلیغات و توزیع – پول خرج کرده و این بدین معناست که این کوچولوی تپل برای خارج شدن از محدوده خطر باید موج بزرگی از تماشاچیان در سطح جهان را به سالن‌های سینما بکشاند. «دامبو» در خارج از آمریکا بهترین عملکرد را با فروشی ۱۰٫۷ میلیون دلاری در چین داشته است و پس از آن انگلستان و مکزیک بیشترین علاقه را به این اثر نشان داده‌اند. با این وجود «دامبو» در آسیا و در مقایسه با اروپا کمتر شناخته شده است و اکران «شازم» برادران‌وارنر در هفته آینده می‌تواند اوضاع را برای «دامبو» از این هم سخت‌تر کند.

از سوی دیگر «دامبو» به عنوان یک محصول سینمایی از حمایت همه جانبه منتقدان نیز بی‌بهره است و در پایگاه معروف «Rotten Tomatoes» امتیاز ۵۱% را کسب کرده است. اگرچه مخاطبان «دامبو» در مقایسه با منتقدان حرفه‌ای اقبال بیشتری به فیلم داشته‌اند و در سایت «CinemaScore» امتیاز «A-» را به فیلم داده‌اند، اما با این حال امتیاز بالای منتقدان به یک اثر سینمایی می‌تواند تاثیر به سزایی در تبلیغ دهان به دهان آن داشته باشد.

تحلیلگران باکس‌آفیس معتقدند «دامبو» احتمالا عملکردی همچون «بازگشت مری پاپینز» رقم خواهد زد که اول شروعی ناامید کننده داشت اما در طول زمان به نوعی ثبات رسید و در نهایت ۳۴۸ میلیون دلار فروخت. البته نباید فراموش کرد که آن فیلم با بازی امیلی بلانت در نقش پرستار بچه‌ای جادویی، یک بازسازی نبود و دنباله نسخه ۱۹۶۴ به حساب می‌آمد و با وجود آنکه اندازه دامبو قدیمی محسوب نمی‌شد اما طول کشید تا سینماروها به آن روی خوش نشان دهند. این نکته را هم باید اضافه کرد که مری پاپینز از امتیاز اکران در ایام کریسمس بهره‌مند بود که نسبت به اکران بهاری «دامبو» موقعیت بهتری به حساب می‌آید.

با این حال کاتلین تاف از مدیران ارشد دیزنی در این باره گفت: ما از شروع فیلم راضی هستیم. امتیاز فیلم در «CinemaScore» قوی است و جایگاه خوبی در انتخاب‌های تماشاچیان آثار خانواده‌محور دارد.

«دامبو» اولین فیلم از سه اثر بازسازی شده است که دیزنی برای اکران در سال ۲۰۱۹ تدارک دیده است. «علاالدین» به کارگردانی گای ریچی و بازی ویل اسمیت ۲۴ می (۳ خرداد) و «شیرشاه» جان فاورو با صداپیشگی ستارگانی چون بیانسه و جیمز ارل جونز ۱۹ جولای (۲۸ تیر) به نمایش درخواهند آمد و پیش‌بینی می‌شود هر دوی آن‌ها از ستارگان جدول فروش شوند.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است