سهم خبرنگار در روز خبرنگار: در هیچ مپیچ!/ پروپاگاندای آقای رئیس | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸

سهم خبرنگار در روز خبرنگار: در هیچ مپیچ!/ پروپاگاندای آقای رئیس

شاهین شجری کهن منتقد و نویسنده در یادداشتی به حضور رییس سازمان سینمایی در دفتر مجله فیلم بدون دیدار با خبرنگاران این رسانه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، شاهین شجری‌کهن نویسنده و منتقد سینما در یادداشتی به موضوع روز خبرنگار پرداخته و البته نگاهی هم به بازدید حسین انتظامی از دفتر ماهنامه فیلم داشته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «به مناسبت روز خبرنگار، رییس سازمان سینمایی، حسین انتظامی، و هیأت همراهش، از دفتر ماهنامه سینمایی «فیلم» بازدید کردند. طبیعتاً ماهنامه «فیلم» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه سینمایی کشور، انتخاب خوبی برای بازدید رییس سازمان سینمایی است، اما فلسفه این دیدار در روز خبرنگار چه بوده است؟

آقای انتظامی از لحظه‌ای که وارد دفتر مجله شدند، با سلام و صلوات به اتاق ریاست برده شدند و بیش از یک ساعت در سطح سران وقت گذراندند و سپس بدون دیدار با هیچ یک از خبرنگاران حاضر در مجموعه و بدون این‌که حتی سرکی به تحریریه یا بخش‌های اجرایی مجله بزنند، تشریف بردند. خب این چه نسبتی با خبرنگار و روز خبرنگار دارد؟ برای دیدار یک رییس با رییس دیگر، و سر زدن به مدیر مسئول و سردبیر یک مجله معتبر سینمایی، هر روز و ساعتی می‌تواند مناسب باشد. چه دلیلی دارد که منت این دیدار بر سر خبرنگارانی بماند که آقای انتظامی حتی دیدار کوچکی با آنان را ضروری ندانسته‌اند.

در وجاهت مجله «فیلم» که از ده سال پیش محل کار دائمی نگارنده است تردیدی وجود ندارد، و رییس سازمان سینمایی هم موظف است برای قدردانی از هیأت سه‌گانه مدیران این نشریه، به دیدار آن‌ها برود. اما چسباندن یک برند تبلیغاتی مثل «بازدید در روز خبرنگار» برای رئیسی که حتی به خودش زحمت نمی‌دهد سری به تحریریه بزند یا حالی از یک عکاس یا خبرنگار بپرسد، ریاکارانه و دون شأن چنین منصبی است. آیا تصور هیأت بازدیدکننده این است که در یک مجله سینمایی، خبرنگارها و نویسندگان و عکاس‌ها و ویراستارها و نمونه‌خوان‌ها و کارمندهای اداری و منتقدها همگی هیچ‌کاره‌اند و فقط رأس هرم ریاست مهم است و ارزش بازدید دارد؟ آیا مطالب و مندرجات نشریه تحت بازدید شما را کسانی غیر از بنده و همکارانم تهیه می‌کنیم؟ شخصاً شدیداً و عمیقاً پرهیز دارم از باور این‌که رییس سازمان سینمایی کشور، و کسی که سابقه سال‌ها مدیریت و همکاری در زمینه‌های رسانه‌ای را در کارنامه دارد، نگاهش به قشر نویسنده و خبرنگار در این حد اشراف‌منشانه است که جز هیأت رییسه یک مؤسسه، هیچ بنی بشری را قابل نمی‌داند که حتی در روز بزرگداشت حرفه‌اش، احترامی ولو فرمالیته و سطحی برایش قائل باشد.

آقای انتظامی که با وعده شفافیت و پرهیز از برخی کج‌روی‌های گذشتگان‌شان بر سر کار آمدند، خوب است برای این‌که متهم به بی‌حرمتی به خبرنگارهای سینمایی نشوند و شائبه حرکت زشت و نسنجیده امروز را از ذهن قشر خبرنگار پاک کنند، فوراً توضیح دهند که مناسبت دیدار در روز خبرنگار و نادیده گرفتن خبرنگاران چه بوده است؟ البته اگر قابل بدانند که جواب یک خبرنگار فعال را بدهند!

پی‌نوشت: به عنوان یک فعال رسانه‌ای، در حد سهم ناچیز خودم، تقاضامندم از انتشار عکس‌ها و خبرهای این بازدید تحت عنوان روز خبرنگار خودداری کنید. از عکاس و خبرنگاری که همراه آورده بودید پیشاپیش معذرت می‌خواهم که زحمت‌شان بی‌نتیجه می‌ماند.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است