دیلی‌تلگراف نقره‌داغ می‌شود/ عاقبت اتهام جنسی بی‌اساس

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، با مورد پذیرش قرار گرفتن شکایت جفری راش از روزنامه دیلی‌تلگراف استرالیا، این بازیگر استرالیایی هالیوود و برنده جایزه اسکار، مبلغ 610 هزار دلار غرامت از این روزنامه دریافت خواهد کرد.

دیلی‌تلگراف پیش از این در مقاله‌ای راش را به رفتار نامناسب و غیراخلاقی با ارین‌جین نورویل، بازیگر همکارش در پروژه تئاتر «شاه لیر» در خلال سال‌های 2015 و 2016 متهم کرده بود. این اتهام با شکایت جفری راش از شرکت رسانه‌ای نیوزکورپ استرالیا به عنوان مالک این روزنامه مواجه شد. این پرونده امروز پنجشنبه (22فروردین) پس از مدت‌ها بحث و بررسی در دادگاه فدرال استرالیا با تصمیم قاضی مایکل ویگنی مبنی بر ناتوانی روزنامه دیلی‌تلگراف در اثبات دفاعیاتش به سود جفری راش اعلام شد.

قاضی مایکل ویگنی عمل روزنامه دیلی‌تلگراف را «بدترین نوع ژورنالیسم بی‌پروای احساسی و بی‌مسئولانه» قلمداد کرد. این روزنامه در سری مقالاتی در سال 2017 ادعا کرده بود جفری راش در طول تمرین ها و اجرای تئاتر «شاه لیر» اعمالی نامناسب و منافی اخلاق انجام داده است. قاضی همچنین فرد اتهام زننده یعنی ارین‌جین نورویل را شاهدی «قابل اعتماد و موثق» نشناخت و اظهارات او را «مستعد اغراق و دستکاری» تشخیص داد.

با این حساب جفری راش در مرحله اول مشمول دریافت غرامتی معادل 850 هزار دلار استرالیا (610 هزار دلار آمریکا) می‌شود تا قاضی میزان خسارت نهایی را تا تاریخ 10 می اعلام کند. دادگاه اعلام کرده است میزان آسیب این اتهام برای جفری راش ویرانگر بوده است و او را متحمل خسارت مالی قابل توجهی کرده است. کمپانی نیوزکورپ پیش از این اعلام کرده بود برابر حکم پرداخت غرامت، تقاضای استیناف و تجدیدنظر خواهد کرد.

راش بعد از اعلام حکم و در بیرون از دادگاه تنها به ذکر این جمله بسنده کرد: این پرونده هیچ برنده‌ای نداشت و این ماجرا برای تمام افراد دخیل به شدت ناراحت کننده بود.

تیم موکلین راش روزنامه دیلی‌تلگراف را متهم کرده بودند که قصد دارد از این بازیگر یک متجاوز و منحرف جنسی بسازد. این بازیگر همواره ارتکاب به هر نوع عمل غیراخلاقی را قویا تکذیب کرده بود و این اتهامات را مغالطه‌ای اغراق‌آمیز خوانده بود.

راش در پی دریافت 20 میلیون دلار استرالیا غرامت یعنی بالاترین میزان جریمه اتهام بی روا و هتک حیثیت در استرالیا است.

جفری راش بازیگر 67 سال استرالیایی و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم «درخشش»(1996) است. او همچنین برای نقش‌‌آفرینی در فیلم‌های «شکسپیر عاشق»(1999) و «قلم‌های پر»(2000) نامزد دریافت این جایزه شد. او از معدود بازیگرانیست که در زندگی هنری خود موفق به کسب هر سه جایزه مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون یعنی اسکار، تونی و امی شده‌اند.

اشکان مزیدی