فیلمنامه نویس «گاو خشمگین» به ایران می‌آید/ خصوصی شدن جشنواره! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۷
نشست جشنواره جهانی فیلم فجر37

فیلمنامه نویس «گاو خشمگین» به ایران می‌آید/ خصوصی شدن جشنواره!

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر به دبیری سید رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار شد.

پل شریدر فیلمنامه نویس گاو خشمگین به ایران می آید/ اعلام هزینه جشنوارهبه گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدرضا میرکریمی با حضور دست اندرکاران بخش های مختلف و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سید رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای نشست رسانه ای این رویداد بیان کرد: به دلیل تقارن برگزاری این دوره از جشنواره با عید باشکوه نیمه شعبان خرسندی خود را ابراز می کنم و امیدوارم جشنواره از برکات این روز بهره مند شود.
وی با ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل افزود: همه ما با مردم آسیب دیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آن هاست. جشنواره در تفاهم با هلال احمر به عنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخاب شده است تا هم در سال های آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلم هایی در این باب داشته باشد و هم در جامعه جهانی جمعیت هلال احمر را معرفی کند. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره به سیل زدگان اختصاص یافته است.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر خاطر نشان کرد: نمی توانیم سیل را لزوما یک بلا بدانیم زیرا دست کم کشورمان سیراب شده است.
رضا میرکریمی افزود: امسال با کمک شهرداری تهران و منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ سعی کردیم که فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما ایجاد کنیم در همین راستا در گذر برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: سال گذشته جشنواره پررونقی داشتیم و این مسئولیت ما را افزایش داد که همتی افزون داشته باشیم و با تلاشی یک ساله و دبیرخانه ای ثابت فیلم ها رصد شدند. البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیم گیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما برای حق نمایش فیلم ها ، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.

دبیر جشنواره ضمن تشکر از متولی اصلی برگزاری جشنواره که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: از شهرداری تهران سپاسگزارم که از این رویداد به عنوان یک رویداد مهم شهری که برگزار می شود، حمایت کرد. همچنین نهادهای دیگری که کمک ها و همدلی هایی حتی در حد اختصاص چند بلیت داشتند. امسال ما برای هزینه های پذیرایی هتل و هواپیما و… متکی به بودجه سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. با وجود تمام این مشکلات که حتی باعث قوی تر شدن ما هم شد، ما امسال شاهد جشنواره پر و پیمانی هستیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره سال گذشته با بودجه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه ها را با حذف بخش هایی از جشنواره کم کنیم.

میرکریمی اعلام کرد: امسال حدود ۲۰۰۰ فیلم در جشنواره ثبت نام کردند که این نشان می دهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است.

وی خبر داد:  163 فیلم از ۶۴ کشور جهان در بخش های مختلف نمایش داده می شود. ۹ فیلم کوتاه و ۱۴ فیلم بلند اینترپریمیر هستند. ۴۱ فیلم بلند و ۷ فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده می شوند که کسانی که با استانداردهای جشنواره های جهانی آشنا هستند تایید می کنند که این اتفاق مطابق با استانداردهاست.

دبیر جشنواره درباره ویژگی های بخش کمدی های معاصر که امسال در جشنواره برگزار می شود نیز توضیح داد: امیدوارم بخش کمدی معاصر نیز مخاطبان را به خنده بیندازد. زیرا ما در سینمای امروز به جنسی از کمدی عادت کرده ایم که طنز سیاسی دارد. به دلیل خلایی که در بخش کمدی احساس می شد، این بخش را اضافه کرده ایم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه فیلم های خارجی اجازه اکران گسترده در سینماهای ایران را ندارند، در چنین شرایطی خودخواهانه است حالا که این فرصت برای دیدن فیلم های خارجی در چند روز فراهم شده مخاطبان صرفا فیلم های هنری را در جشنواره ببیند بنابراین فیلم های نیمه تجاری نیز در جشنواره مورد توجه قرار دارد.

میرکریمی بیان کرد: از تمامی اسپانسرهایی که کمک مان کردند و تعدادشان هم زیاد است تشکر می کنم. کسانی که تواضع داشتند و اصراری به این که اسمشان در این جا برده شود، نداشتند. به ویژه از شهرداری تهران تشکر می کنم. امسال با کمک سازمان زیباسازی شهرداری تبلیغاتی غیرمستقیم برای جشنواره انجام می شود و در بیلبوردهای شهری با عنوان «یک جشنواره یک فیلم یک جمله»،  جمله هایی که عصاره ای از تجربه بشری دارد و می تواند بگوید سینما گنجینه ای از پند است، قرار می گیرد که می تواند برای مردم لحظه ای را بسازد که بیشتر تعمق کنند.

میرکریمی گفت: ملاک های متنوعی برای انتخاب داوران داشتیم که حضور چهره های مطرح از ایران و جهان و کسب افتخار از جشنواره های خارجی و داخلی از جمله این معیارها بود. ضمن این که می خواستیم از دور تسلسل اسامی تکراری خارج شویم.

میرکریمی با اعلام نام مهمانان ویژه جشنواره از پل شریدر فیلمنامه نویس آثار اسکورسیزی چون «گاو خشمگین» نام برد.
خبرنگار صبا در سوالی مطرح کرد: با توجه به این که در دوره های بعدی جشنواره ملی و جهانی فجر توسط فارابی برگزار می شود، برنامه ای برای بردن جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش خصوصی دارید؟

میرکریمی در این باره گفت: آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی معتقدند جشنواره باید هویت حقوقی مستقلی بیابد و چه بهتر با ارگان به تفاهمی درباره این تصمیم برسیم. بعدا درباره این موضوع اطلاع رسانی می شود.

سوال بعدی این بود که آیا اقدامی کردید تا امیر نادری به جشنواره بیاید؟ چرا پوستر جشنواره عکسی از فیلم دونده است اما اسمی از عکاس آن نیست درحالی که طراحی خاصی هم روی پوستر صورت نگرفته است؟

میرکریمی در این باره گفت: اسم عکاس که مانی پتگر است در پوستر آمده و یدداشتی از ایشان هم در ایام جشنواره منتشر خواهد شد. درباره بخش دیگر سوال هم باید بگویم من با امیر نادری در پوسان دیدار داشتم و نیامدن ایشان به احساسات خودشان مربوط است. نادری مانعی برای آمدن به ایران ندارد و مانعش تنها به لحاظ عاطفی است که اگر بیاید ممکن است در ایران ماندگار شود چون پیوند بسیاری با گذشته خود دارد. او همواره علاقه اش را به کشورش و به خوزستان بیان کرده همان طور که در پیامش هم می گوید. ما از او دعوت کردیم و خواهش کردیم که بیاید امیدواریم در دوره های آینده شاهد حضور ایشان باشیم.

سوال دیگر این بود که آیا از اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره دعوت شده است؟

میرکریمی گفت: امسال برای ایشان پیامی فرستادم و گفتند: «می دانید که این جشنواره را استانداردترین جشنواره فیلم ایرانی بعد از انقلاب می دانم و هر حرکتی از آن خوب است. امسال برنامه های مفصلی همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر دارم که فرصت حضور پیدا نمی کنم.» اما به هر حال آقای فرهادی در دوره ای استاد دارالفنون بودند و نسبت به ما و جشنواره لطف دارند بنابراین موضعی نسبت به جشنواره ندارند. همچنین ایشان جایی که فیلم ایرانی باشد علاقه ای به داوری ندارند.

سوال دیگر این بود که آیا فیلمسازان فلسطینی برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر با مشکل رو به رو بودند؛ زیرا برای حضور در نمایشگاه قرآن با مشکل رو به رو بودند.

میرکریمی در این باره گفت: متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصری ها افتاد و چند سالی است که اجازه خروج به آن ها برای حضور در جشنواره ما داده نمی شود، اما از تلاش ما برای حضور آن ها کم نمی شود. امسال توجه مطلوبی به فیلم های کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شده اند. به دنبال رایزنی برای جدا کردن مناسبات فرهنگی از سیاسی هستیم. قطعا موانعی که در کشورهای عربی صورت می گیرد ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آن ها که با ایران قطع رابطه می کنند در درجه اول به خود ضربه می زنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است