اکران اول «خط باریک قرمز» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ زندان ته خط است!

اکران اول «خط باریک قرمز» در جشنواره جهانی فجر/ زندان ته خط است

فرزاد خوشدست نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ساخته جدید خود که امشب پنجشنبه 29 فروردین ماه ساعت 20:50 در سالن شماره 2 چارسو محل برپایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید، گفت: بعد از فیلم «زنی که نام ندارد» که در زندان قرچک ورامین ساخته‌ام ایده فیلم « خط باریک قرمز» به ذهنم رسید و طرح آن را نوشتم.
وی افزود: طرح فیلم «خط باریک قرمز» را خیلی جاها مطرح کردم اما از سمت مدیران سینمایی و مستند و خیلی جاهای دیگر که تمایلی به بردن نامشان هم ندارم، با بی‌مهری مواجه شد؛ بی مهری به این معنی که معتقد بودند اصلا نمی‌شود این طرح در ساختار یک فیلم مستند سینمایی ساخته شود، اما تنها کسی که به من اهمیت داد و حمایت کرد علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه بود. او از من پرسید می‌توانی این فیلم را بسازی گفتم بله و از همان جا ساخت فیلم آغاز شد.
خوشدست با بیان اینکه حدود 9 ماه کار نگارش و تحقیقات این اثر طول کشیده است، افزود: حدود پانزده نفر مشاور در بخش محتوایی کار داشتم و توانستم مجوز از سازمان زندان‌ها بگیرم. اواخر مهرماه سال ۹۶ بود فیلمبرداری کار شروع شد و نیمه بهمن سال ۹۶ فیلمبرداری کار به اتمام رسید اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و  به دلیل حمایت‌هایی که از ما نشد کار در مرحله پست پروداکشن با مشکل مواجه شد.
این کارگردان افزود: نگار اسکندرفر به عنوان تهیه کننده دوم به کار پیوست و ما توانستیم کار را در مرحله پست پروداکشن به پایان برسانیم به همین دلیل مرحله پست پروداکشن حدود یک سال به طول انجامید.
کارگردان مستند «زنی که نام ندارد» درباره جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: در فیلم «خط باریک قرمز» اتفاقی می‌افتد که مربوط به جشنواره فجر است به همین دلیل تمایل داشتم اولین اکران فیلم هم در یکی از جشنواره‌های فیلم فجر باشد ولی متاسفانه فیلم به جشنواره ملی فجر نرسید. خیلی از کسانی که فیلم را دیده بودند معتقدند به دلیل موضوعی که فیلم «خط باریک قرمز» دارد خوب است که در جشنواره جهانی فجر اولین اکران فیلم باشد که این اتفاق افتاد.
اکران اول «خط باریک قرمز» در جشنواره جهانی فجر/ زندان ته خط است

خوشدست بیان کرد: دو ماه قبل رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر کار را دیده بود و گفت که آن را دوست دارد ما هم تلاش کردیم کار به جشنواره جهانی فیلم فجر برسد و خوشبختانه هم رسید اما من معتقدم که باز هم با این اثر محافظه کارانه برخورد می‌شود و می‌شد فیلم در بخش اصلی جشنواره اکران شود اما ما چون نمی خواستیم اولین نمایش جهانی خود را از دست بدهیم خیلی مخالفتی نکردیم چون ممکن است در فستیوال بزرگتری در خارج از کشور ما پریمیر فیلم را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در زندان‌ها فیلم می‌سازد، گفت: من اصولا به سوژه هایی که آدم‌های قصه به ته خط رسیده باشند و در بدترین نقطه زندگیشان سعی می‌کنند برگردند و دوباره بلند بشوند علاقه دارم. زندان دقیقا ته خط است. جدا از اتمسفر و فضای زندان و کارهای تربیتی‌ای که در زندان‌ها انجام می‌شود زندان زندان است. من در فیلم «خط باریک قرمز» تمام تلاشم را کردم که اتمسفری به وجود آورند که دیوارها اصلا احساس نشود برای زندانی‌هایی که آنجا هستند فضای فیلم یک فضای دراماتیک است و فضایی است که آن ایده‌آل‌های که در ذهن من است به لحاظ دراماتیک و قصه گویی نزدیک است و من فکر می‌کنم تا مدت ها با این فضا و این دسته از آدم‌ها در زندان‌ها و حتی بیرون زندان‌ها کار داشته باشم.
اکران اول «خط باریک قرمز» در جشنواره جهانی فجر/ زندان ته خط است
خوشدست در پایان درباره کارهای جدید خود گفت: مرحله میکس و مستر فیلم داستانی «نگاه خیره» به پایان رسیده و بعد از جشنواره جهانی فجر فیلم آن را تحویل ارشاد خواهم داد تا پروانه نمایش بگیرم. همچنین قرار است پروانه ساخت یک فیلم داستانی را بگیرم که بخشی از این فیلم داستانی در یکی از زندان‌های ایران ساخته خواهد شد.
یاسمن رئیسی یکتا